Uczestnik Programu może wnosić do Programu składkę dodatkową także za okresy, w których nie otrzymuje od pracodawcy prowadzącego Program wynagrodzenia ze stosunku pracy, np. przebywając na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim, wychowawczym lub bezpłatnym.
W tym przypadku składka dodatkowa jest przelewana bezpośrednio przez uczestnika z jego środków własnych na rachunek pracodawcy wskazany przez tego pracodawcę, z którego następnie pracodawca odprowadza ją na rachunek uczestnika w Funduszu.
Warunkiem uzyskania prawa do wnoszenia składki dodatkowej za okresy, w których uczestnik nie otrzymuje wynagrodzenia, jest:
- wcześniejsze zadeklarowanie składki dodatkowej (na zasadach opisanych wyżej),
- upoważnienie pracodawcy do przyjęcia środków wpłacanych przez uczestnika na rachunek dodatkowy oraz do przekazania ich przez pracodawcę na rachunek uczestnika w Programie; upoważnienia dokonuje się na zasadach określonych u danego pracodawcy, w momencie przystąpienia do Programu lub w dowolnym czasie po przystąpieniu.
W przypadku wniesienia składki za okres inny niż okres, w którym uczestnik nie otrzymał wynagrodzenia, wniesienia jej w wysokości niższej od minimalnej lub w przypadku przekroczenia kwoty limitu rocznego, składka/nadpłata zostanie zwrócona na rachunek, z którego dokonano wpłaty.