Sztuczna inteligencja w sektorze publicznym
Instytucje publiczne 7 maja 2024 5 minut czytania

Sztuczna inteligencja w sektorze publicznym

Chociaż sztuczna inteligencja stała się nieodłącznym elementem współczesności, tak naprawdę dopiero zaczynamy dostrzegać jej potencjał. Rewolucjonizuje ona nie tylko życie społeczne i gospodarcze, ale także sposób, w jaki instytucje publiczne służą obywatelom. Warto przyjrzeć się temu z bliska.

Wpływ AI na sektor publiczny


Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, AI) oparta o modele językowe (ang. large language model, LLM) potrafi analizować duże ilości danych, rozpoznawać wzorce i podejmować decyzje przy minimalnym udziale człowieka lub nawet bez jego udziału. Może wykorzystywać ją do poprawy jakości i efektywności usług publicznych takich, jak edukacja, zdrowie, bezpieczeństwo, transport czy administracja.

W każdym z tych obszarów AI pozwala znacznie obniżyć koszty operacyjne. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w usługach publicznych może sprzyjać także partycypacji obywatelskiej. W jaki sposób? Umożliwiając bardziej otwarty dialog między instytucjami a społeczeństwem.

– Rok 2023 to szczyt zainteresowania technologiami „sztucznej inteligencji”. Nowe narzędzia, szczególnie tzw. generatywnej sztucznej inteligencji, rozbudziły wyobraźnię i nadzieje na uproszczenie wielu żmudnych zadań oraz podniesienie jakości usług publicznych – mówi Ignacy Święcicki, kierownik Zespołu Gospodarki Cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Chatboty w służbie mieszkańcom miast


Podobnie jak w wielu innych krajach, tak i w Polsce AI staje się coraz popularniejsze i atrakcyjniejsze dla sektora publicznego. Jednym z najpowszechniej stosowanych rozwiązań w tej dziedzinie są różnego rodzaju chatboty. To programy komputerowe, które potrafią prowadzić rozmowy z ludźmi za pomocą tekstu lub głosu. Mogą być wykorzystywane przez obywateli jako interfejsy do komunikacji z urzędami i instytucjami publicznymi w celu:

  • uzyskania informacji,
  • składania wniosków,
  • rezerwowania terminów w urzędach,
  • zgłaszania problemów,
  • wyrażania opinii.

Chatboty mogą zwiększyć dostępność i szybkość obsługi interesantów, a także zmniejszyć koszty i minimalizować liczbę ewentualnych błędów ludzkich. Przykładem skutecznego zastosowania tej technologii w sektorze publicznym jest Biuro Poznań Kontakt.

To miejska infolinia, która zapewnia mieszkańcom i turystom bezpośredni kontakt z aktualnymi informacjami z zakresu administracji i usług miejskich. Na co dzień pracujący w niej konsultanci muszą radzić sobie z wieloma wyzwaniami takimi, jak dynamicznie zmieniające się przepisy prawne, szeroki zakres tematów na jednej infolinii czy przekierowania do różnych jednostek administracyjnych.

Infolinia była szczególnie obciążona w czasie pandemii, kiedy mieszkańcy szukali informacji o zmieniających się zaleceniach epidemiologicznych, obowiązujących restrykcjach czy programie szczepień.

Sztuczna inteligencja odegrała wówczas kluczową rolę we wsparciu konsultantów. Dzięki wprowadzeniu usprawnień technologicznych bazujących na automatyzacji i uczeniu maszynowym, zyskali oni dostęp do jednolitej bazy wiedzy. W efekcie mogli oni udzielać odpowiedzi na pytania interesantów w sposób szybki i precyzyjny.

– Chatboty stały się popularnym narzędziem biznesowym, zatem nie dziwi zainteresowanie nimi również ze strony miast. (…) Sztuczna inteligencja zwiększa możliwości kreowania i zarządzania procesem interakcji pomiędzy miastem a jego mieszkańcami, zmierzając ku coraz większej immersyjności i personalizacji powstałych przy tym doświadczeń – podkreśla dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektor Centrum Inteligentnych Technologii.

Wdrożenie SI w sektorze publicznym może przynieść wiele korzyści, ale wiąże się z szeregiem wyzwań. Samorządy, przedsiębiorstwa użyteczności publicznej i instytucje kultury powinny skupić się na etycznym i odpowiedzialnym wykorzystaniu AI.

Sztuczna inteligencja w transporcie publicznym


Sztuczna inteligencja oparta na czujnikach IoT (ang. Internet of Things) może być wykorzystana do optymalizacji i zarządzania transportem publicznym. W jaki sposób? Między innymi poprzez:

  • prognozowanie popytu i podaży,
  • planowanie tras i rozkładów jazdy,
  • monitorowanie ruchu i bezpieczeństwa na drodze/torach,
  • personalizowanie oferty,
  • wspieranie rozwoju pojazdów autonomicznych, czyli poruszających się bez kierowcy czy maszynisty.

Doskonałym przykładem zastosowania AI w transporcie publicznym jest analityka i redukcja awarii. Koleje niemieckie Deutsche Bahn wykorzystują AI do analizy danych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu wykrywają potencjalne problemy na wczesnym etapie, zapobiegając kosztownym opóźnieniom czy zatorom kolejowym.

Sztuczna inteligencja pomaga również wykrywać i zapobiegać nadużyciom w transporcie publicznym. Używając zaawansowanych algorytmów i analizując dane na bieżąco, systemy oparte na sztucznej inteligencji skutecznie zwalczają nieetyczne zachowania pasażerów transportu publicznego, np. jazdę na gapę lub dzielenie się biletami. Z rozwiązaniem tym spotkać można się chociażby w Nowym Jorku czy Barcelonie.

Sztuczna inteligencja w kulturze i muzeach


Narzędzia AI można także wykorzystać w muzeach i teatrach do tworzenia i prezentowania oferty kulturalnej, rekonstruowania dzieł sztuki czy też popularyzowania kultury poprzez tworzenie interaktywnych i spersonalizowanych wycieczek, gier, quizów i rekomendacji. Przykładem użycia narzędzi AI w rekonstrukcji pamiątek przeszłości jest zakrojony na szeroką skalę projekt Common Grounds.

Pozwolił on ,,ożywić” starożytną Olimpię sprzed 2000 lat. Zdjęcia zrobione z poziomu ziemi i z lotu ptaka zostały przekształcone przez algorytmy AI w realistyczne modele 3D. Dzięki temu ludzie z różnych zakątków świata mogą zwiedzać miejsce starożytnych igrzysk olimpijskich przy wykorzystaniu gogli AR.

Innym znakomitym przykładem połączenia sztuki i AI jest projekt Surprise Machines. Celem tej inicjatywy muzealnej jest ,,ożywienie” pełnej kolekcji dzieł sztuki przechowywanej w zbiorach Muzeów Sztuki Harvarda. Liczy ona ponad 200 000 eksponatów.

Projekt ten rewolucjonizuje tradycyjne postrzeganie działalności muzeów, kładąc nacisk na interaktywność i emocjonalne zaangażowanie odwiedzających. Centralnym punktem jest wykreowanie efektu zaskoczenia u gości muzeum. Aby było to możliwe, stworzono specjalny interfejs AI, który integruje ruchy publiczności z ekspozycją. Odwiedzający mogą w ten sposób wpływać na to, jakie dzieła (i w jaki sposób) są im prezentowane. Każdej osobie zapewnia to wyjątkowe przeżycia.

Nowe technologie a oświata


Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji możliwe jest spersonalizowanie procesu nauczania
, co skutecznie motywuje uczniów do bardziej zaangażowanej nauki. Przykładem efektywnego wykorzystania AI w edukacji są adaptacyjne platformy e-learningowe.

Zaawansowane algorytmy, wykorzystujące sieci neuronowe i uczenie maszynowe, identyfikują obszary wiedzy, które wymagają dodatkowego wzmocnienia. Dostosowują treści do indywidualnych potrzeb ucznia, uwzględniając jego wiek, poziom wiedzy oraz indywidualne zdolności.

Innym przykładem zastosowania modeli AI w edukacji jest program SoftMark, który ułatwia nauczycielom ocenianie egzaminów. Wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego wytrenowane na szerokim zestawie odpowiedzi uczniowskich. Są one zdolne rozumieć nie tylko słowa i liczby, ale także skomplikowaną semantykę zawartą w odpowiedziach.

Kiedy nauczyciel wprowadza zestaw odpowiedzi egzaminacyjnych do systemu, AI analizuje i ocenia pracę w czasie rzeczywistym w oparciu o kryteria ustalone wcześniej przez kadrę pedagogiczną. Program SoftMark jest obecnie testowany w St Andrew’s Junior College z siedzibą w Singapurze.

Diagnoza chorób wspomagana AI


W obszarze służby zdrowia sztuczna inteligencja ma potencjał, aby zwiększyć precyzję diagnozowania. Poprzez analizę wzorców w dużych zbiorach danych medycznych modele uczenia maszynowego są w stanie wspierać lekarzy w wykrywaniu chorób na wczesnym etapie, a w niektórych przypadkach nawet proponować potencjalne ścieżki leczenia.

Dodatkowo sztuczna inteligencja może usprawnić zarządzanie placówkami opieki zdrowotnej. W jaki sposób? Optymalizując rozkłady dyżurów, zarządzając zapasami leków i sprzętu, czy poprawiając zarządzanie dokumentacją pacjentów.

Doskonałym przykładem praktycznego zastosowania AI/ML w służbie zdrowia jest FOLLISCAN. To rewolucyjna technologia stosowana w położnictwie, dzięki której ginekolog i personel medyczny mogą zautomatyzować wiele czynności wykonywanych przez człowieka. Zadania, które „przejmuje” to oprogramowanie, to m.in. diagnozowanie problemów z kobiecą płodnością, a nawet leczenie niektórych chorób ginekologicznych. Sztuczną inteligencję w publicznej służbie zdrowia można wykorzystać też w:

  • chirurgii – roboty operacyjne (takie jak system da Vinci) wspomagają lekarzy w przeprowadzaniu precyzyjnych i małoinwazyjnych zabiegów, skracając czas rekonwalescencji i zmniejszając ryzyko powikłań;
  • stomatologii – systemy automatyzują procedury wszczepiania implantów dentystycznych, zapewniając lepsze dopasowanie i estetykę (np. system Yomi);
  • opiece pielęgniarskiej – roboty takie jak TUG mogą dostarczać materiały i sprzęt medyczny prosto do pacjentów, oszczędzając czas i wysiłek personelu;
  • rehabilitacji – egzoszkielety, np. HAL (ang. Hybrid Assistive Limb) pomagają pacjentom w odzyskaniu sprawności fizycznej po urazach, zabiegach lub chorobach.

Wyzwania związane z implementacją AI


Wdrożenie sztucznej inteligencji w sektorze publicznym może przynieść wiele korzyści, ale jednocześnie wiąże się z szeregiem wyzwań. Samorządy, przedsiębiorstwa użyteczności publicznej i instytucje kultury powinny skupić się przede wszystkim na etycznym i odpowiedzialnym wykorzystaniu AI.

Wymaga to stworzenia odpowiednich regulacji prawnych, standardów jakości i zasad nadzoru. Kluczowe jest również zadbanie o bezpieczeństwo i ochronę danych, które są podstawą dla działania algorytmów AI. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują stosowanie odpowiednich zabezpieczeń, szyfrowania i uwierzytelniania, a także opracowania strategii tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania po awarii.

Ważną rolę odgrywa edukowanie obywateli i podnoszenie kwalifikacji pracowników. Należy uświadamiać ich, czym jest AI i jak z niej bezpiecznie korzystać. Tylko wówczas sztuczna inteligencja może stać się sprzymierzeńcem w rozwiązywaniu problemów społecznych i zwiększaniu efektywności usług publicznych.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Ebook. Zbuduj ekologiczne miasto na szóstkę!

    Ebook. Zbuduj ekologiczne miasto na szóstkę!
    Ebook. Zbuduj ekologiczne miasto na szóstkę!
    Instytucje publiczne 16 lipca 2024

    Instytucje publiczne

    Miasta wymagają przebudowy. Tylko to pomoże im dostosować się do zmieniających się warunków klimatycznych. Jednym z najważniejszych wyzwań tej transformacji […]

  • Bezpieczny internet. Cyberbezpieczny samorząd cz. 2

    Bezpieczny internet. Cyberbezpieczny samorząd cz. 2
    Bezpieczny internet. Cyberbezpieczny samorząd cz. 2
    Cyberbezpieczeństwo, Instytucje publiczne 5 czerwca 2024

    Cyberbezpieczeństwo Instytucje publiczne

    Ochrona danych osobowych w sieci jest obecnie istotnym wyzwaniem. Fundamentalne znaczenie ma zapewnienie odpowiednich zabezpieczeń. Granty na bezpieczeństwo internetowe stanowią […]

  • Bezpieczny pracownik. Cyberbezpieczny samorząd, cz. 1

    Bezpieczny pracownik. Cyberbezpieczny samorząd, cz. 1
    Bezpieczny pracownik. Cyberbezpieczny samorząd, cz. 1
    Instytucje publiczne 26 marca 2024

    Instytucje publiczne

    Samorządy zarządzające ogromną ilością danych osobowych stają się atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców. Z roku na rok zwiększa się odsetek ataków […]

  • Miasto przyszłości, czyli granty dla instytucji publicznych

    Miasto przyszłości, czyli granty dla instytucji publicznych
    Miasto przyszłości, czyli granty dla instytucji publicznych
    Instytucje publiczne 6 marca 2024

    Instytucje publiczne

    Granty rządowe lub wsparcie z funduszy europejskich to forma dofinansowania, którą państwo udziela podmiotom publicznym na realizację określonych celów. Z […]