Przetwarzanie kognitywne — zastosowanie w biznesie
Firma online 14 czerwca 2024 2 minuty czytania

Przetwarzanie kognitywne — zastosowanie w biznesie

Czy w dzisiejszych czasach technologia jest jeszcze w stanie czymś zaskoczyć? Idea cognitive computing udowadnia, że tak. Dowiedz się więcej o przetwarzaniu kognitywnym rozwiązaniu z obszaru AI i NLP, które jest w zasięgu każdej firmy!


Czym jest przetwarzanie kognitywne?


Cognitive computing (inaczej przetwarzanie kognitywne) to rodzaj symulacji komputerowej, która wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do naśladowania procesów myślowych człowieka.
Technologia ta łączy w sobie zestaw nowoczesnych narzędzi stwarzających wiele możliwości dla biznesu. Urządzenia wykorzystujące przetwarzanie kognitywne mogą przyspieszyć i udoskonalić współpracę między maszynami i człowiekiem na kilka sposobów, m.in. poprzez:

  • przetwarzanie języka naturalnego (NLP) lub danych sensorycznych,
  • formułowanie hipotez, przedstawianie argumentów i planowanie,
  • analizowanie zarówno treści, jak i kontekstu,
  • uczenie maszynowe (ML) i tworzenie nowych spostrzeżeń oraz wniosków,
  • prognozowanie przyszłych zjawisk i zdarzeń na podstawie obecnych lub historycznych danych (analiza predykcyjna).

Warto dodać, że przetwarzanie kognitywne nie jest tym samym co sztuczna inteligencja pomimo wykorzystywania podobnych algorytmów. AI minimalizuje rolę człowieka, może samodzielnie podejmować decyzje i wykonywać zadania. Informatyka kognitywna jest znacznie mniej niezależna – nie pretenduje do zastąpienia człowieka, uzupełnia jedynie posiadane przez ludzi informacje, aby wspierać ich decyzyjność.

Przetwarzanie kognitywne usprawnia procesy biznesowe


Dzięki wdrożeniu rozwiązań i narzędzi z obszaru cognitive computing pracownicy mogą korzystać z samouczących się algorytmów, które pomagają im lepiej i szybciej wykonywać swoją pracę. Takie programy wspierają wzrost produktywności poprzez automatyzację powtarzalnych zadań, takich jak zbieranie odpowiednich statystyk czy aktualizowanie bazy danych klientów o dane demograficzne, finansowe, a nawet medyczne.

Wykorzystując koncepcje kognitywne, można przyspieszyć identyfikację problemów w ramach procedury biznesowej, jednocześnie zwiększając precyzję takiej analizy.

Wdrożenie przetwarzania kognitywnego znacznie ułatwia podejmowanie świadomych i strategicznych decyzji, a także zapewnia ulepszoną analitykę biznesową.

Wszystko to prowadzi do lepszych wyborów finansowych, uprawnionych procesów biznesowych, a ostatecznie zwiększonej wydajności i opłacalności.

Technologię przetwarzania kognitywnego można wykorzystać także do usprawnienia interakcji z klientami. Sztuczna inteligencja jest w stanie przekazać im informacje kontekstowe bez angażowania zespołów, których praca generuje dodatkowe koszty. W związku z tym, że cognitive computing dostarcza wartościowe i precyzyjne dane, konkretne problemy można rozwiązać w znacznie krótszym czasie. W konsekwencji klienci są usatysfakcjonowani, a ich lojalność wobec marki wzrasta.

Zalecane cechy systemów kognitywnych


Aby system przetwarzania kognitywnego móc uznać za wydajny i skuteczny, muszą zostać spełnione pewne kryteria. Oto cztery najważniejsze.

Adaptacyjność

Informacje często się zmieniają, a przy ciągłym przepływie nowych danych elastyczność jest jedną z najważniejszych cech przetwarzania kognitywnego. System musi przestrajać swoje algorytmy w czasie rzeczywistym oraz dostosowywać je do zmieniających się wymagań i otoczenia biznesowego.

Interaktywność

Kognitywne systemy obliczeniowe muszą być w stanie komunikować się zarówno z ludźmi, jak i urządzeniami (procesorami, platformami i usługami w chmurze). Interakcja powinna przebiegać płynnie i dwukierunkowo przy użyciu języka naturalnego – naśladując procesy poznawcze, jakie zachodzą w ludzkim mózgu.

Iteracyjność

Aby pomóc w rozwiązywaniu problemów, systemy kognitywne muszą zapamiętywać wcześniejsze informacje, a także stale przyswajać nowe. W tym celu konieczne jest wprowadzanie wiarygodnych i aktualnych danych wejściowych. 

Kontekstowość

Systemy kognitywne muszą rozumieć intencje oraz cele i potrafić odczytać kontekst. Powinny czerpać z wielu źródeł, zarówno z informacji ustrukturyzowanych, jak i nieustrukturyzowanych, opierając się na danych wizualnych, słuchowych i sensorycznych.

Jakie firmy mogą skorzystać na wdrożeniu cognitive computing?


Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, jakie firmy najlepiej nadają się do wdrożenia przetwarzania kognitywnego. Zasadniczo wszystkie branże mogą wykorzystać potencjał tej technologii równie skutecznie. Według ekspertów technologicznych, informatyka kognitywna to przyszłość biznesu.

Wiele firm z sektora MŚP już wdrożyło narzędzia z obszaru cognitive computing do swojej strategii operacyjnej. Przetwarzanie kognitywne to sposób na usprawnienie operacji biznesowych i uzyskanie przewagi nad konkurencją. 

Aby jednak czerpać maksymalne korzyści z wdrożenia tej technologii, musisz przeprowadzić dogłębną analizę procesów, które można zautomatyzować za jej pomocą. Potrzebujesz również doświadczonego partnera biznesowego, który opracuje rozwiązanie dopasowane do potrzeb Twojej firmy.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Technologie w organizacjach przyszłości?

    Technologie w organizacjach przyszłości?
    Technologie w organizacjach przyszłości?
    Firma online 9 lipca 2024

    Firma online

    Sztuczna inteligencja kształtuje przyszłość ludzkości w niemal każdej branży. Jest największym motorem transformacji cyfrowej oraz szansą na zbudowanie przewagi rynkowej […]

  • Metaverse dla firm – nowa era cyfrowego rozwoju

    Metaverse dla firm – nowa era cyfrowego rozwoju
    Metaverse dla firm – nowa era cyfrowego rozwoju
    Firma online 11 czerwca 2024

    Firma online

    Polskie firmy inwestują w rozwiązania Metaverse. Wykorzystują do tego m.in. technologię Extended Reality i szeroką wiedzę ekspertów. To kierunek, który […]

  • Jaki hosting wybrać dla małych i średnich firm?

    Jaki hosting wybrać dla małych i średnich firm?
    Jaki hosting wybrać dla małych i średnich firm?
    Firma online 1 czerwca 2024

    Firma online

    Szukając hostingu internetowego, należy wziąć pod uwagę wiele różnych czynników. Najważniejsze to: funkcjonalność, wydajność i niezawodność. Każdy z nich może […]

  • Klienci-maszyny – przyszłość elektronicznego handlu

    Klienci-maszyny – przyszłość elektronicznego handlu
    Klienci-maszyny – przyszłość elektronicznego handlu
    Firma online 22 maja 2024

    Firma online

    Cyfrowa rewolucja zaciera granice między rzeczywistością a wirtualnym światem. Handel elektroniczny staje się miejscem, w którym coraz częściej więcej do […]