Outsourcing IT, czyli co zrobić, jeśli Twój firmowy komputer nie działa
Firma online 4 września 2020 4 minuty czytania

Outsourcing IT, czyli co zrobić, jeśli Twój firmowy komputer nie działa

Sprawny komputer i szybki internet to dziś podstawa działalności dla większości firm. Wydaje się proste, prawda? A jednak przedsiębiorcy często zapominają, że nawet skromne zasoby IT potrafią się psuć. I co wtedy? Niestety, firmy rzadko posiadają plan awaryjny

Niemożność skorzystania z komputera z powodu jego awarii lub błędu użytkownika coraz częściej przekłada się na realne finansowe straty firmy. Mogą pojawić się także inne problemy, takie jak utrata zaufania klientów, płynąca z niej zmniejszona liczba zleceń lub nieprzychylna opinia internautów o firmie.

IT? Jakoś to będzie…

Oczywistym rozwiązaniem w tej sytuacji mogłoby być zatrudnienie lokalnego informatyka. W małych firmach nie miałby jednak zbyt wiele pracy, więc jego jedynym zadaniem byłoby reagowanie w momencie wystąpienia problemu. Poza tym koszty pracy ekspertów IT stale rosną i rosnąć będą, bo na rynku brakuje specjalistów świadczących profesjonalne wsparcie IT.

Dlatego właściciele firm często podejmują ryzyko i nie powierzają opieki nad swoimi komputerami nikomu, hołdując zasadzie, że „jakoś to będzie…”. Ewentualnie, gdy problem już wystąpi, w panice szukają kogoś, kto szybko go rozwiąże, wśród swoich znajomych bądź zlecają przywrócenie sprzętu do pracy przypadkowo wybranemu serwisowi, automatycznie skazując się na przestój o nieokreślonym czasie trwania.

Strata wizerunku i pieniędzy

Tymczasem sytuacji, w których firma ponosi straty w momencie braku możliwości korzystania z komputerów, jest bardzo wiele. Najczęściej są to utrudnienia w obsłudze klienta – udzieleniu mu informacji o dostępności produktu, wysłaniu ulotki informacyjnej czy zarejestrowaniu danych o sprzedaży.

Szczególne ryzyko dotyczy firm, które działają na mocno konkurencyjnym rynku – w dzisiejszych czasach, przy dużej liczbie ofert i dość szerokim spektrum możliwości wyboru, klienci bywają bezkompromisowi i bez sentymentu wybiorą innego dostawcę, który nie będzie zmuszał ich do czekania na to, co chcą dostać już teraz.

Według raportu „Co dzieje się po odniesieniu dobrego lub złego” wrażenia, opublikowanego przez Qualtrics XM Institute, średnio aż 22 proc. klientów, których doświadczenie ze współpracy z firmami było złe, zmniejszyło swoje wydatki u nich, zaś 19 proc. całkowicie zrezygnowało ze współpracy. Jej zawieszenie najczęściej miało miejsce w przypadku sprzedawców komputerów (31 proc.) i w wypożyczalniach samochodów (27 proc.), zaś sprzedaż spadała w restauracjach szybkiej obsługi (36 proc.) i w supermarketach (31 proc.).

Ponadto klienci, szczególnie ci w wieku od 25 do 44 lat, coraz chętniej dzielą się opiniami o swoim doświadczeniu w mediach społecznościowych, szczególnie na Facebooku i Twitterze, a każdy taki negatywny komentarz może skutecznie odstraszyć wszystkich pozostałych.

Problemy pojawią się również, kiedy przedsiębiorca nie będzie mógł dokończyć prac nad projektem, do wykonania którego się zobowiązał. Nie zawsze dysponuje on zapasowym sprzętem, z reguły nie wykonuje też kopii plików, nad którymi obecnie pracuje. Konieczne jest zatem posiadanie planu B, który będzie mógł być wdrożony, gdy wystąpią problemy. Dlatego sensownym rozwiązaniem staje się outsourcing usług IT.

Outsourcing usług IT  co to takiego?

Ujmując to najprościej, jak się da – outsourcing to zlecenie usługi do wykonania komuś spoza firmy. Może przybierać różne formy i dotyczyć rozmaitych aspektów działalności biznesowej, ale najczęściej stosowany jest w przypadku IT. Bo czy istnieje lepszy sposób na poradzenie sobie z problemami komputerowymi w firmie niż skorzystanie z eksperckiej wiedzy bez konieczności zatrudniania specjalisty na stałe?

Istnieje. To outsourcing IT w modelu abonamentowym, czyli co miesiąc przedsiębiorca uiszcza niewielkie pieniądze, a w zamian otrzymuje stałą pomoc IT, w ramach której informatycy udzielają porad telefonicznych, rozwiązują problemy zdalnie (czasem łącząc się z komputerem klienta), a w razie konieczności odbierają awaryjny sprzęt, by przyjrzeć mu się z bliska.

Jak to działa i dlaczego jest skuteczne?

Konsultanci nie pójdą na urlop

Założenia świadczonej przez Orange usługi Wsparcie IT są odpowiedzią na wszystkie wskazane wyzwania, z którymi spotykają się dziś klienci. Zapewnia ona stały dostęp do ekspertów, dzięki czemu przedsiębiorcy nie muszą ponosić wysokich kosztów zatrudniania własnych informatyków (a nawet jeśli firma takiego zatrudnia, to może zlecić mu bardziej ambitne zadania niż bieżące wsparcie użytkowników w prostych sprawach, związane np. z rozwojem środowiska IT). Ma też zagwarantowany stały dostęp do konsultantów bez ryzyka, że pójdą na zwolnienie lekarskie albo urlop. W przypadku awarii komputera gwarantowany jest sprawny sprzęt zastępczy.

Bardzo proste obliczenia wykazują, że skorzystanie z usługi Wsparcie IT w małej firmie wychodzi taniej niż zatrudnienie informatyka nawet za najniższe dopuszczalne prawem wynagrodzenie – mówi Paweł Jagóra, Starszy kierownik grupy produktów, opiekun usługi Wsparcie IT z Orange. – Trzeba też pamiętać, że miesięczna pensja to niejedyny koszt związany z pracą takiej osoby. Należy jej zapewnić biurko, komputer, telefon i opłacać składki ubezpieczeniowe. Posiadanie takiej osoby we własnym zespole zaczyna się opłacać dopiero wtedy, gdy firma korzysta z kilkudziesięciu stanowisk komputerowych.

W ramach usługi Wsparcie IT, w zależności od wybranej opcji usługi oraz rodzaju problemu, pomoc może być udzielona na różne sposoby. Pod specjalnym, bezpłatnym numerem telefonu (800 600 800) dostępny jest zespół informatyków, którzy dokonują wstępnej analizy problemu i – jeśli to możliwe – udzielają klientowi porad. Jeżeli sprzęt klienta jest sprawny i ma połączenie z internetem, konsultant może połączyć się zdalnie z komputerem i pod nadzorem klienta rozwiązać problem z oprogramowaniem (systemem operacyjnym i aplikacjami).

Natomiast jeżeli klient korzysta z rozszerzonego lub pełnego pakietu usługi Wsparcie IT, inżynier Orange przyjeżdża do siedziby klienta w ciągu 24 godzin od momentu zgłoszenia problemu i dokonuje naprawy bądź zapewnia sprzęt zastępczy na czas działań serwisowych.

Masz problem z komputerem? Nie szukaj odpowiedzi w Google, wybierz Wsparcie IT.

Więcej o tym rozwiązaniu przeczytasz w naszym poradniku: Wsparcie IT – jak działa usługa.

 

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności

    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Firma online 13 listopada 2024

    Firma online

    Predictive maintenance (PdM), którego głównym założeniem jest optymalne wykorzystanie maszyn i urządzeń w firmie, stanowi część Przemysłu 4.0. Z tego […]

  • Płać mobilnie, to nas zbliża

    Płać mobilnie, to nas zbliża
    Płać mobilnie, to nas zbliża
    Firma online 30 października 2024

    Firma online

    Z roku na rok rośnie liczba Polaków, którzy płacą bezgotówkowo. Przedsiębiorcy, którzy nie dają klientom takiej możliwości mają niewielkie szanse […]

  • Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci

    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Firma online 29 października 2024

    Firma online

    Zbliża się koniec roku. Wszyscy wtedy chcą więcej sprzedawać w sieci, ale Ty możesz zrobić to lepiej niż inni. Wystarczy, że […]

  • Gospodarka cyrkularna – jak technologia redukuje odpady i ochroni środowisko?

    Gospodarka cyrkularna – jak technologia redukuje odpady i ochroni środowisko?
    Gospodarka cyrkularna – jak technologia redukuje odpady i ochroni środowisko?
    Firma online 23 października 2024

    Firma online

    W ostatnim dziesięcioleciu obserwujemy aktywne promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Ma on na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń, zmniejszenie marnotrawienia zasobów […]