Dane w chmurze gwarancją dostępności usług IT
Jednym z priorytetów osób zarządzających przedsiębiorstwami jest zagwarantowanie ich nieprzerwanej pracy. Ciągłość biznesowa w czasach, gdy niemal wszystkie firmowe procesy są uzależnione od rozwiązań IT, jest możliwa do uzyskania tylko wtedy, gdy zawsze dostępny będzie „Plan B”. W przypadku środowisk teleinformatycznych jego immanentną częścią powinna być nadmiarowa własna infrastruktura, chmura obliczeniowa lub wręcz… kilka chmur.
Myśląc gwarancja wysokiej dostępności usług IT należy rozważyć kilka jej składowych:
-odporność na awarię sprzętu i oprogramowania
-chwilowy wzrost zapotrzebowania na usługę
-bezpieczeństwo i odporność na cyberataki
Przechowywanie danych w chmurze – O tym pamiętaj!
Jedną z podstawowych metod zwiększenia odporności na awarię jest posiadanie zasobów nadmiarowych, które czekają na użycie w przypadku problemów z infrastrukturą podstawową. Natomiast ciągły rozwój usług oraz infrastruktury niezbędnej dla ich dostarczenia powoduje, że musimy co raz to większe ilości zasobów IT dublować.
Przeciwdziałanie na chwilowy wzrost zapotrzebowania na usługę wiąże się również z posiadaniem nadmiarowych zasobów, które przez większość czasu nie są wykorzystane i czekają na czasowe wzrosty ruchu. Często jednak zdarza się, że ich wydajność nie jest odpowiednio doszacowana i wtedy usługa staje się na jakiś czas niedostępna.
Odrębną kwestią jest bezpieczeństwo i odporność na cyberataki. Usługi i dane z nimi związane powinny być dostępne wyłącznie dla tych użytkowników, którzy mają wymagane uprawnienia. Natomiast środowisko IT przedsiębiorstwa powinno być chronione przez szereg rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa, odseparowane od sieci Internet, a jeśli wymaga z nim punktów styku, to powinny one być chronione przez specjalizowane rozwiązania z zakresu „cyberbezpieczeństwa.”
Niestety każda nadmiarowość to spory wzrost kosztów sprzętu, licencji, mediów, miejsca w serwerowni i utrzymania. Istnieje wiele sposobów optymalizacji tych kosztów, jednym z ciekawszych i przeszłościowych jest migracja w kierunku chmury. Od kilkunastu lat duże ułatwienie obszarze dostępności usług IT wniosła wirtualizacja. Pozwala ona „odkleić” środowisko aplikacyjne usługi wraz z systemem operacyjnym od konkretnej fizycznej maszyny – serwera i wprowadza przenoszalność tak pracującego zestawu oprogramowania pomiędzy różnymi fizycznymi maszynami. Dlatego słusznym jest pytanie:
Jeśli usługę i jej składowe możemy przenosić, to gdzie i jak efektywnie ją umiejscowić, aby posiadała ona gwarancję wysokiej dostępności?
Odpowiedź nie jest jednoznaczna i w dużej mierze zależy od zasięgu oraz charakteru samej usługi.
Własne centrum danych a chmura
Większość dużych firm wciąż nie rezygnuje z przetwarzania danych we własnych serwerowniach. Ale, jeśli tylko nie wstrzymują ich ograniczenia prawne, coraz chętniej korzystają one z przestrzeni dostępnej w komercyjnych centrach danych – z zasobów IT przyznanych na ich wyłączność na poziomie dedykowanego sprzętu IaaS (tzw. wyniesiona chmura prywatna) lub oferowanych jako chmura publiczna, gdzie zasoby fizyczne są odpowiednio współdzielone przez wielu użytkowników. Dzięki połączeniu chmury prywatnej i publicznej w swobodny sposób można korzystać z zasobów obu i dowolnie przenosić zadania obliczeniowe pomiędzy nimi. Tak powstaje chmura hybrydowa, która dziś jest najpopularniejszym modelem, bowiem łączy bliskość i bezpieczeństwo lokalnego centrum danych z elastycznością i niemal nieskończoną skalowalnością zasobów największych platform chmurowych. Ale rośnie też zainteresowanie nowymi możliwościami połączenia ze sobą usług wielu chmur w ramach jednego ekosystemu IT danego przedsiębiorstwa.
Środowisko wielochmurowe, czyli z jednej chmury do drugiej
Istnieje wiele scenariuszy, w których firma, jeśli nie jest tylko objęta żadnymi obostrzeniami, może przetwarzać swoje dane w chmurze publicznej i w ten sposób udostępniać klientom, pracownikom i partnerom aplikacje. W jaki sposób jednak wówczas zapewnić sobie „Plan B”, jeśli dane przedsiębiorstwo nie dysponuje własną serwerownią? Odpowiedzią jest „środowisko wielochmurowe” (ang. multicloud), w którym integrowane są ze sobą usługi dostępu do zasobów IT świadczone przez konkurencyjnych (chociaż często też współpracujących ze sobą) dostawców chmury publicznej. Czasami jednak w wybranym środowisku chmurowym dostępne są usługi, których nie może zaoferować inny dostawca (np. analiza big data, mechanizmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, specyficzne rodzaje aplikacji, a w przyszłości przetwarzanie komputerów kwantowych). Wówczas warto jest zapewnić sobie możliwość elastycznego przenoszenia zadań obliczeniowych między chmurami dwóch lub więcej dostawców.
Dane w chmurze: Aspekt łączności
Ważnym zagadnieniem przy korzystaniu z chmur obliczeniowych jest kwestia łączności środowisk klienckich ze środowiskiem produkcyjnym usługi oraz łączności pomiędzy samymi chmurami. Gdy usługę udostępniamy szerokiej rzeszy rozproszonych klientów np. e-sklep lub biblioteka VoD to doskonałym rozwiązaniem będą usługi chmury publicznej oraz łączność w oparciu o Internet.
Natomiast jeśli wielu użytkowników z jednej lokalizacji lub pracujących w dedykowanej sieci WAN/VPN korzysta intensywnie z usług w konkretnej chmurze lub kilku chmurach to warto rozważyć zestawienie dedykowanego łącza lub łącz w celu gwarancji dostępności tych usług. Takie łącze ma gwarantowane parametry ruchowe oraz przewidywalne koszty. Należy pamiętać, że wielu dostawców chmur pobiera opłaty za transfer danych (ruch wychodzący z chmury), a rozwiązanie łącza dedykowanego pozwala te koszty ograniczyć i kontrolować.
Chmura też jest bezpieczna
Ochrona danych i szeroko pojęte bezpieczeństwo jest jednym z głównych tematów poruszanych przez osoby negocjujące kontrakty chmurowe. Jest to również istotny priorytet dla dostawców usług chmurowych. Dane chronione są na wiele sposobów – fizycznych i logicznych. Wszystkie przechowywane informacje są szyfrowane, zaś centra danych, w których są przechowywane z reguły mogą się poszczycić wieloma certyfikatami jak ISO 27018, ISO 27001, ISO 22301, ISO 9001. Dla lokalnych, polskich centrów danych istotna jest zgodność z wprowadzoną przez Komisję Nadzoru Finansowego „Rekomendacją D”. Natomiast przed cyberzagrożeniami zasoby klientów powinna chronić dedykowana infrastruktura zarządzana przez jednostkę Security Operations Center (SOC) dostawcy.
Efekty biznesowe przechowywania danych w chmurze
Dla klientów największą korzyścią biznesową modelu chmurowego oraz wielochmurowego jest efektywne wykorzystanie zasobów IT oraz płynąca z tego optymalizacja kosztów i możliwość sprawowania kontroli nad nimi (np. unikalną cechą w przypadku usług Orange jest brak dodatkowych opłat za transfer danych). Dzięki modelowi usługowemu nie ponosi się kosztów związanych z inwestycją w sprzęt, oprogramowanie oraz dodatkowe wyposażenie centrum danych. Zagwarantowana jest też większa elastyczność i szybkości działania – można skutecznie reagować na zmieniające się sytuacje biznesowe, błyskawicznie uruchamiać nowe projekty lub prowadzić eksperymenty z nowymi aplikacjami albo zgromadzonymi wcześniej zbiorami danych.
Orange, wraz ze spółką córką – Integrated Solutions również posiadają w swojej ofercie rozwiązania gwarantujące wysoką dostępność usług IT. Świadczone usługi chmury publicznej Integrated Computing Standard (ICS) oraz Integrated Computing Managed (ICM), których centra danych zlokalizowane w Polsce (Łódź i Warszawa), mogą być połączone z infrastrukturą firm Amazon Web Services (AWS), Google (GCP), Oracle i Microsoft (Azure), a także innymi chmurami, również prywatnymi, w kraju i za granica. W wielu wypadkach pewne dane nie powinny opuszczać granic Polski, więc rozwiązanie mieszane jest bardzo interesujące. Specjalnie zaprojektowane procedury zapewniają integrację wielu środowisk chmurowych, a gdyby doszło do awarii w jednym środowisku, natychmiast może zostać uruchomiona jego replika w innej chmurze.
Masz więcej pytań – służymy pomocą
Usługi chmurowe Orange zostały zaprojektowane tak, aby ułatwiać ich odbiorcom przejście przez proces cyfrowej transformacji. Wyróżnikiem naszych konsultantów biznesowych jest partnerska postawa. Od samego początku są oni zaangażowani w proces analizy potrzeb i problemów klienta, a następnie współpracują z nich przy znalezieniu najbardziej efektywnego narzędzia do ich rozwiązania. Podczas tej współpracy nie ma niespodzianek, dzięki nawiązanym partnerskim relacjom z innymi dostawcami usług chmury publicznej.