Jak poprawić współczynnik konwersji w e-commerce
Przyszłość należy do tych e-biznesów, które zaoferują klientom usługi najlepiej dopasowane do ich potrzeb. Można zaryzykować stwierdzenie, że mając milion klientów, potrzebujesz miliona sklepów online. Jak to osiągnąć? I przede wszystkim: jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Porzucony koszyk nie musi być codziennością
Żyjemy w czasach dużego nasycenia rynku produktami i usługami ze wszystkich półek cenowych. Pozostaje coraz mniej czynników, dzięki którym można wyróżnić firmę na tle konkurencji. Za to koszyki porzucone w sklepie internetowym piętrzą się każdego dnia. Jeszcze kilka lat temu wyróżnik mogła stanowić dostępność oferty w sprzedaży internetowej. Dziś w większości branż jest to już konieczność. Czy istnieje zatem jakiś sposób na wyróżnienie sklepu w sieci tak, by przyciągał klientów?
Z pewnością nie jest to proste. Może należałoby jednak zapytać, czy właśnie tego potrzebujemy, żeby zwiększyć sprzedaż e-commerce? Sklep stacjonarny możemy wyposażyć i zorganizować tylko w jeden, identyczny dla wszystkich klientów sposób. Handel online rządzi się jednak własnymi prawami i daje o wiele większe możliwości personalizacji marketingu oraz doświadczenia zakupowego.
Dzięki współczesnym narzędziom e-commerce jesteśmy w stanie dopasować witrynę do użytkownika na wielu płaszczyznach. I to właśnie w personalizacji należy szukać odpowiedzi na pytanie, jak zwiększyć sprzedaż online.
Gotowe rozwiązania SaaS w sprzedaży e-commerce
Wiele sklepów e-commerce korzysta z kilku najpopularniejszych platform i rozlicza się najczęściej w jednym z trzech modeli – SaaS (Software as a Service), wymagającym miesięcznej opłaty na podstawie odnawianej co rok licencji lub darmowych platform Open-Source. Do tych ostatnich należy często stosowane w sklepach internetowych oprogramowanie Magento. Takie rozwiązania pozwalają na znacznie szybsze uruchomienie sklepu niż w przypadku dedykowanych platform, do których kod pisany jest od nowa.
Jednak czy gotowe rozwiązania nie ograniczają możliwości rozwoju sklepu i nie upodabniają go do tysięcy innych, pozbawiając konkurencyjności? Nie powinno to zaburzać współczynnika konwersji, jeśli strona będzie czytelna, intuicyjna oraz dopasowana do branży, produktu i grupy docelowej. Inaczej podejdziemy do budowy menu przy bardzo szerokiej ofercie sprzedaży ecommerce, a na co innego położymy nacisk przy tworzeniu sklepu z wąskim specjalistycznym asortymentem. Kolejnym krokiem będzie personalizacja treści na stronie i planowanie kampanii marketingowych online.
Rekomendacje produktowe dla lepszej personalizacji marketingowej
Najbardziej znanym sposobem na personalizację zakupów w sklepie internetowym jest system rekomendacji produktowych. Są to ramki, które opierają się na algorytmach sztucznej inteligencji, wyświetlające treści indywidualnie dopasowane do klientów e-sklepu.
Dzięki gromadzeniu danych o aktywności użytkownika, odtworzeniu jego ścieżek zakupowych i przewidywaniu kolejnych działań, możliwe jest stworzenie rekomendacji produktowych ściśle odpowiadających profilowi klienta. W przypadku sklepów odzieżowych możemy np. wyświetlać jedynie męskie ubrania, jeśli z zebranych danych wynika, że stronę przegląda właśnie ktoś płci męskiej. Osobom, które kupiły farbę do włosów w odcieniu blond, mogą z kolei wyświetlać się inne farby w tym kolorze lub produkty do pielęgnacji włosów przeznaczone dla blondynek.
Przykłady takiej personalizacji produktów można mnożyć w nieskończoność – wszystko zależy od asortymentu sklepu. Takie podpowiedzi przyspieszają proces zakupowy i zmniejszają liczbę porzuconych koszyków. Jest to świetna droga do poprawy konwersji w sklepie. Rekomendacje produktowe wpływają też pozytywnie na doświadczenia użytkownika, który poświęca mniej czasu na poszukiwanie.
Porzucony koszyk, który czeka na klienta
Personalizacja produktów może też pójść o krok dalej. Jednym ze stosowanych od dłuższego czasu rozwiązań jest wyświetlanie ostatnio przeglądanych artykułów czy usług. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownik może w łatwy sposób wrócić do przerwanych poszukiwań i jeszcze raz rozważyć zakup.
Podobną funkcję pełni zapamiętanie porzuconego koszyka. Niezależnie od tego, z jakiego powodu klient przerwał zakupy, może wirtualnie podnieść wcześniej porzucony koszyk i szybko je wznowić. Inną ciekawą opcją na to, jak zwiększyć sprzedaż, jest wyświetlenie rekomendacji produktów o wartości brakującej do danej kwoty – na przykład tej, która gwarantuje darmową dostawę lub zniżkę.
Poprawa konwersji przez zwiększenie przejrzystości
W przypadku niektórych produktów może również sprawdzić się narzędzie umożliwiające selekcję wyświetlanych produktów, tak by użytkownik nie widział tych już zakupionych. Oszczędzi to czas, który klient musiałby poświęcić na przeszukiwanie strony, usprawniając proces zakupowy. W przypadku produktów, które nabywa się regularnie, takich jak kosmetyki czy pożywienie, można zastosować mechanizm odwrotny. Czyli przeprowadzić rekomendację produktową dla towarów wcześniej zakupionych i mogących być już na wykończeniu, czyli wymagających dokupienia.
Funkcje pozwalające szybciej i łatwiej poruszać się po sklepie sprawiają, że staje się on bardziej przyjazny dla użytkownika. Klient nie tylko chętniej sfinalizuje w nim swój zakup, ale również wróci po kolejny. Jeśli zastanawiasz się, które narzędzia do personalizacji produktów najlepiej sprawdzą się w Twoim sklepie, odwiedź: https://www.orange.pl/duze-firmy/e-commerce.