Inteligentna wyszukiwarka w sklepie online
65 proc. klientów sklepów internetowych opuszcza stronę, jeśli nie może znaleźć potrzebnego produktu, korzystając z wyszukiwarki na stronie lub w sklepie. Niepozorne pole z ikoną lupki daje wielkie możliwości, o ile wiemy, jak je wykorzystać.
Galerie handlowe stanowią miejsce rozrywki, a spacery po sklepach dla wielu osób są sposobem na przyjemne spędzanie czasu. Takiego myślenia o zakupach nie należy jednak przekładać na sprzedaż online. Tu liczy się szybkość. O ile w sklepie stacjonarnym klient jest gotowy chwilę poczekać, by zostać obsłużonym, lub przechadzać się między półkami, oglądając rzeczy, których nie zamierza kupić, w e-commerce liczą się czas i precyzja. Zamknięcie karty i przełączenie się na kolejną trwa chwilę.
Użytkownicy często wykorzystują na zakupy online kilkuminutową przerwę w pracy lub przejazd autobusem. Jeśli w tym czasie nie zdecydują się na zakup i przerwą sesję, kolejnym razem mogą do naszego sklepu już nie trafić. Dlatego tak ważne jest, by klient możliwie najszybciej ukończył wyszukiwanie na stronie, znalazł produkty, których szuka, i nie musiał przedzierać się przez cały asortyment. Rozwiązanie jest wszystkim świetnie znane – to wyszukiwarka produktów.
Szukajcie, aż się zniechęcicie
Cierpliwość nie jest cnotą, którą pragniemy doskonalić podczas zakupów online. 40 proc. klientów e-commerce zaraz po wejściu na stronę szuka okienka wyszukiwarki i wpisuje w nie interesujące ich hasła. Nawet 30 proc. takich sesji kończy się finalizacją transakcji, wyszukiwarka może więc być odpowiedzialna za całkiem spory kawałek przychodów firmy. Użytkownicy, którzy z niej korzystają, wiedzą, czego szukają, i oczekują konkretnych wyników.
Jeśli ich nie otrzymają, z dużym prawdopodobieństwem poszukają na innej stronie. Dzieje się tak w 65 proc. przypadków (źródło wszystkich danych: Orange). Jeśli wyszukiwarka, która wydaje się klientowi najbardziej oczywistym narzędziem, nie rozpoznaje jego potrzeb, zamiast wspierać sprzedaż, obniża ją. Z takim problemem boryka się niestety wiele sklepów online.
AI Smart Search, czyli inteligentna wyszukiwarka
Dobrym rozwiązaniem, które pozwala stworzyć efektywną wewnętrzną wyszukiwarkę bez konieczności wykonywania skomplikowanych i kosztownych prac deweloperskich na stronie, jest AI Smart Search firmy QuarticOn. Narzędzie to pozwala na integrację wyników wyszukiwania ze spersonalizowanymi rekomendacjami produktowymi w sklepie online.
Działa w oparciu o sztuczną inteligencję oraz first-party cookies. Jest to innowacyjne podejście do automatyzacji marketingu. Zdecydowana większość (nawet 99 proc.) dostępnych na rynku narzędzi wykorzystuje łatwe do zablokowania przez użytkowników przeglądarki i programy antywirusowe third-party cookies. Third-party cookies, wykorzystywane między innymi w remarketingu, dają dostęp do pozyskanych informacji o użytkowniku wielu witrynom zewnętrznym.
Możliwość zbierania danych w ten sposób jest sukcesywnie ograniczana przez twórców przeglądarek internetowych. Ich skuteczność jest przez to coraz mniejsza i z czasem będzie spadać jeszcze bardziej. Dlatego firma QuarticOn zdecydowała się na ominięcie tych utrudnień poprzez rozbudowanie infrastruktury systemu w oparciu o first-party cookies.
Zebrane w ten sposób dane są dostępne jedynie dla witryny, która je zebrała – w tym przypadku konkretnego sklepu online. Rozwiązanie to w bezpieczny sposób omija mechanizmy blokowania w przeglądarkach oraz programach antywirusowych, jest też bardziej przyjazne użytkownikowi.
Co zaawansowana wyszukiwarka oznacza w praktyce?
Inteligentna wyszukiwarka oferuje przede wszystkim sugestie w trakcje pisania. Po pojawieniu się pierwszych liter hasła wyświetla najbardziej prawdopodobne wyniki. Zaawansowana wyszukiwarka powinna również rozpoznawać błędną pisownię, literówki i obsługiwać synonimy.
Autouzupełnianie może zwiększyć konwersję z wyszukiwania nawet trzykrotnie, oszczędza bowiem czas użytkownika. Nawet najlepsza wyszukiwarka bez tej funkcji nie jest w stanie zapewnić takich wyników. Szybkie dotarcie do poszukiwanego produktu to większa szansa na dokończenie zakupów.
Smart Search rozpoznaje również złożone zapytania, którymi często posługują się klienci. Problemem nie będzie tu nawet bariera językowa, gdyż wyszukiwarka obsługuje 35 najczęściej używanych języków. Jest także responsywna, co wobec wciąż zwiększającego się ruchu z urządzeń mobilnych stanowi niezbędną dla sklepu online funkcjonalność.
Jeśli interesuje Cię poprawienie efektywności wyszukiwania w sklepie online, sprawdź możliwości, które oferuje Orange dla Firm: https://www.orange.pl/duze-firmy/e-commerce