Jak reklamować firmę, ale się nie zrujnować
Współczesny konsument nie chce tracić czasu na reklamy produktów, które go nie interesują. Docenia za to marki, które dobrze odczytują jego potrzeby. Dlatego przyszłość należy do firm uznających, że najlepszą promocją firmy jest słuchanie klienta i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom. Przeczytaj, jak reklamować firmę efektywnie.
Promowanie firmy w obliczu nieskończonych możliwości
Firmy jeszcze nigdy nie miały tylu możliwości promocji swoich produktów i usług co teraz. Wciąż jednak najlepszą reklamą są zadowoleni klienci. Nie tylko wracają po więcej, lecz także polecają usługi swoim znajomym i nieznajomym w internecie. A taka promocja firmy to prosta droga do sukcesu.
W branży marketingowej coraz trudniej jest wymyślić oryginalną kampanię reklamową. Te niestandardowe zwykle wymagają ogromnych nakładów finansowych, a przy tym nigdy nie ma gwarancji, czy znacząco przełożą się na sprzedaż. Jeśli nie dysponujemy nieskończonym budżetem na promowanie firmy, lepiej podejść do tematu od innej strony.
Utrzymanie klienta zamiast szukania nowych
Utrzymanie klienta jest dużo łatwiejsze od zdobycia nowego. Przede wszystkim dlatego, że nie jest on już anonimowym konsumentem, do którego próbujemy dotrzeć, lecz konkretnym człowiekiem, którego dane mamy w swojej bazie. To zaś w połączeniu z wielokanałowością internetowej obsługi klienta daje wiele możliwości ponownego nawiązania kontaktu.
Z historii wiemy, jaki produkt kupił dotychczasowy klient. Mamy informację o tym, czy mieszka na wsi, czy w mieście, czasem również: do której grupy wiekowej należy. Z takimi danymi możemy tworzyć oferty, reklamy, a nawet wygląd sklepu internetowego dopasowane do potrzeb poszczególnych klientów – stosując tzw. personalizację marketingu. Tym samym zwiększymy sprzedaż, docierając do mniejszej grupy odbiorców, a więc i wydając mniej na promocję firmy.
Nie zostawiaj nikogo bez odpowiedzi
Współczesny konsument niechętnie podchodzi do jednostronnych komunikatów wygłaszanych przez marki do wszystkich, niezależnie od tego, czy chcą ich słuchać, czy nie. Zdecydowanie bardziej ceni sobie firmy gotowe dopasować się do jego potrzeb i odpowiadać na jego pytania. I to niezależnie od tego, o której godzinie je zada
Niewiele biznesów może pozwolić sobie na utrzymanie zespołu gwarantującego 24-godzinną obsługę klienta. I to na tyle dużego, by oczekiwanie na rozmowę z konsultantem nie trwało godzinami. Tu z pomocą mogą przyjść chatboty. Choć jeszcze kilka lat temu miały one opinię niezbyt pomocnych nowinek technologicznych, dziś coraz więcej użytkowników dostrzega ich zalety i docenia firmy, które oferują taką możliwość kontaktu.
Z raportu Symetrii „Chatboty w Polsce” wynika, że:
- niemal połowa użytkowników korzysta z botów, aby poznać ofertę firmy,
- 36 proc. badanych oczekuje natychmiastowej odpowiedzi na swoje pytanie,
- dla co piątego użytkownika chatboty stanowią najprostszy sposób komunikacji z firmą.
Chatboty to rozwiązanie, które sprawdzi się szczególnie, jeśli chcemy dotrzeć do młodszych grup konsumentów – milenialsów i pokolenia Z.
Zasada niepozostawiania klienta bez odpowiedzi nie ogranicza się jedynie do komunikacji online. Dzięki głosowym chatbotom można również zautomatyzować część telefonicznej obsługi klienta, na przykład dając możliwość automatycznego sprawdzenia statusu zamówienia lub ustawiając automatyczne komunikaty, które będą odtwarzane poza godzinami pracy biura.
Więcej o tych i podobnych rozwiązaniach usprawniających komunikację dowiesz się na naszej stronie.
Spersonalizuj komunikację i obniż koszty marketingu o 12 proc.
Czy można sprawić, by każdy klient czuł się potraktowany indywidualnie, i jeszcze na tym zaoszczędzić? Wbrew pozorom, tak. Takie możliwości dają narzędzia z zakresu Marketing Automation. Z danych firmy QuarticON wynika, że automatyzacja komunikacji z klientem może obniżyć koszty marketingu nawet o 12 proc.
Na podstawie zebranych o użytkowniku danych można generować spersonalizowane newslettery, przypomnienia, a nawet reklamy i podpowiedzi zakupowe na stronie sklepu. Tym samym, zamiast zapychać skrzynki niechcianymi mailami, możemy podtrzymywać kontakt z klientem w sposób, który nie będzie dla niego uciążliwy.
Wśród aktualnych trendów w zakresie automatyzacji marketingu, które pomogą przyciągnąć uwagę odbiorców, znajdują się między innymi:
- newsletter na podstawie danych zaciągniętych z feedu RSS. Dzięki temu można np. ustalić zróżnicowane dla poszczególnych grup użytkowników terminy wysyłki albo indywidualne tematy wiadomości, uzależnione od poprzednich aktywności użytkownika,
- live chat, dzięki któremu użytkownik może otrzymać natychmiastową pomoc w razie problemów podczas wypełniania formularza, co znacznie zmniejsza liczbę porzuconych w ostatniej chwili transakcji,
- przypominanie o porzuconym koszyku za pośrednictwem wiadomości na Messengerze,
- spersonalizowane dynamiczne e-maile dla nowych, stałych i powracających klientów z propozycjami powiązanych produktów, ankietami zadowolenia itp.
- wysłanie mailingu z przypomnieniem i ofertą mniej więcej w czasie, gdy produkt powinien się kończyć, np. po miesiącu od zakupu. To dobry pomysł w przypadku w produktów takich jak np. kosmetyki czy karma dla zwierząt
Wspomniane rozwiązania mogą przynieść lepsze efekty niż niejedna kampania reklamowa. W świecie pełnym indywidualistów i tych, którzy lubią za takich uchodzić, to nie marka, ale konsument powinien być gwiazdą. Przyszłość należy więc do firm, które zrozumieją, że najlepszą promocją jest słuchanie klienta i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom.