Security awareness – pierwsza linia obrony
Jednym z najważniejszych środków profilaktycznych w kontekście zagrożeń cybernetycznych jest świadomość bezpieczeństwa pracowników. Posiadająca aktualną wiedzę załoga stanowi pierwszą linię obrony przed cyberatakami, ponieważ może wykrywać i zgłaszać podejrzane działania, zanim te wyrządzą poważne szkody.
Czym jest security awareness?
Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu to codzienność. Do głównych zalicza się te wynikające z niewłaściwego wykorzystania zasobów IT i naruszania zasad bezpieczeństwa. Skutki nieświadomych działań mogą być druzgocące dla firm, prowadząc do wycieków danych, przerw w działalności i wysokich strat finansowych. Średni koszt jednego incydentu cybernetycznego wynosi blisko 350 tys. dolarów, co jasno pokazuje skalę problemu.
W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków coraz więcej firm powinno więc zdecydować się na wdrożenie programów szkoleniowych z zakresu cyberbezpieczeństwa dla swoich pracowników. Security awareness, jak w branżowym żargonie określa się tę strategię, zapewnia ramy ustalonych zasad i procedur, które pracownicy stosują w praktyce, zgłaszając niebezpieczne zachowania w sieci, podejrzane aktywności oraz zauważone naruszenia bezpieczeństwa.
Aby program ten był skuteczny, dział bezpieczeństwa powinien wdrożyć kompleksowe działania edukacyjne i informacyjne obejmujące wszystkich członków organizacji, niezależnie od ich stanowiska i działu, a także partnerów zewnętrznych. W tym celu organizowane są sesje szkoleniowe, warsztaty, a także regularnie rozsyłane aktualizacje bezpieczeństwa w formie biuletynów, wiadomości e-mail i oznakowań informacyjnych.
Wnioski wyciągnięte z tych programów pomagają pracownikom i partnerom zrozumieć, w jakim stopniu silna ochrona ma znaczenie dla sukcesu organizacji, ale również dla ich osobistego bezpieczeństwa.
Dlaczego security awareness jest tak ważne?
Istnieje wiele powodów, dla których security awareness powinno być kluczowe dla firm. Oto kilka z nich.
Zmniejsza ryzyko cyberataków wynikających z błędów ludzkich
Świadomi pracownicy są mniej podatni na phishing, malware i inne zagrożenia cybernetyczne. Wiedzą, jak rozpoznawać podejrzane wiadomości e-mail, strony internetowe i załączniki, oraz jak chronić swoje hasła i dane osobowe. Nie bez powodu security awareness określane jest również mianem ludzkiego firewallu (ang. human firewall).
Chroni krytyczne dane i systemy IT przed naruszeniami
Wczesne wykrywanie i zgłaszanie podejrzanych działań może pomóc w zapobieganiu wyciekom danych oraz atakom na krytyczną infrastrukturę IT. Świadomi pracownicy są bardziej skłonni zgłaszać nietypowe aktywności w sieci, co pozwala na szybką reakcję działu IT i zapobieganie poważnym incydentom. Według raportu firmy Kaspersky aż 39 proc. incydentów jest spowodowanych właśnie przez pracowników.
Zwiększa zaufanie kontrahentów
Klienci, ale też inwestorzy, coraz bardziej cenią sobie firmy, które podejmują odpowiednie działania w celu ochrony ich danych osobowych. Poprzez programy security awareness firma pokazuje, że traktuje poważnie kwestie związane z prywatnością i bezpieczeństwem danych. To buduje pozytywny wizerunek marki i wzmacnia zaufanie klientów do niej.
Zmniejsza koszty
Cyberataki mogą prowadzić do znacznych kosztów związanych z naprawą szkód, utratą danych i przerwami w działalności. Firma Kaspersky szacuje, że średni koszt jednego cyberataku dla firmy to 337 561 dolarów. Inwestowanie w programy security awareness jest więc zdecydowanie bardziej opłacalne niż ponoszenie kosztów usuwania skutków naruszeń bezpieczeństwa.
Wzmacnia kulturę bezpieczeństwa w organizacji
Regularne szkolenia i kampanie edukacyjne na temat cyberbezpieczeństwa podnoszą świadomość pracowników w zakresie zagrożeń i wpływają na ich codzienne nawyki. W rezultacie buduje się w firmie kultura bezpieczeństwa, w której wszyscy pracownicy czują się współodpowiedzialni za ochronę firmowych zasobów.
Implementacja programu security awareness w firmie – krok po kroku
Jak wdrożyć security awareness w firmie? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować skuteczny program edukacyjny.
- Określ cele i zakres programu – zastanów się, jakie cele chcesz osiągnąć poprzez wdrożenie takiego programu. Czy chcesz zmniejszyć ryzyko ataków phishingowych, chronić dane poufne kontrahentów, a może wzmocnić kulturę bezpieczeństwa w organizacji? Określenie celów pomoże Ci dobrać odpowiednie metody i narzędzia edukacyjne.
- Przeprowadź ocenę ryzyka – zidentyfikuj potencjalne zagrożenia cybernetyczne, z jakimi może się mierzyć firma. Weź pod uwagę specyfikę branży, wielkość firmy, wykorzystywane technologie i dane, które są przetwarzane. Aż 77 proc. organizacji doświadczyło co najmniej jednego incydentu cybernetycznego w ciągu ostatnich dwóch lat. Nie można więc zakładać, że nigdy nie padniemy ofiarą ataku.
- Opracuj plan edukacyjny – uwzględnij różnorodne metody edukacyjne, dostosowane do potrzeb i preferencji pracowników. Możesz wykorzystać szkolenia online i w formie stacjonarnej, webcasty, gry edukacyjne, newslettery, materiały informacyjne, plakaty itp. Orange Polska oferuje usługę symulacji prawdziwego ataku phishingowego mającego na celu sprawdzenie czujności i świadomości pracowników wobec zagrożeń czyhających ze strony cyberprzestępców.
- Przeprowadź szkolenia dla pracowników – powinny one obejmować podstawowe zasady bezpieczeństwa cybernetycznego takie jak tworzenie silnych haseł, rozpoznawanie phishingowych wiadomości e-mail, unikanie otwierania podejrzanych linków i załączników, bezpieczne korzystanie z internetu i urządzeń mobilnych.
- Regularnie monitoruj program i wyciągaj wnioski – weryfikuj skuteczność programu i oceniaj jego realny wpływ na poziom świadomości pracowników oraz liczbę potencjalnych incydentów cybernetycznych. Na podstawie wyników oceny wprowadzaj niezbędne zmiany i ulepszenia.
Security awareness – inwestycja w bezpieczeństwo
Programy security awareness to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale również dobra inwestycja dla firm z wielu różnych branż. Wdrażając programy edukacyjne i informacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa, organizacje mogą znacząco zmniejszyć ryzyko ataków, chronić swoje dane i systemy, budować zaufanie klientów oraz oszczędzać pieniądze.
Pamiętaj jednak, że zwiększanie świadomości pracowników należy traktować jako proces ciągły. Przeprowadzaj szkolenia dla nowych pracowników oraz stale edukuj obecnych. Krajobraz cyberzagrożeń jest bowiem dynamiczny, a hakerzy stawiają na coraz bardziej wyrafinowane formy ataków.