Security Operations Center: problem cyberbezpieczeństwa rozwiązany niczym łamigłówka
Cyfryzacja niesie ze sobą wiele korzyści, ale przyciąga również coraz większą liczbę cyberzagrożeń. Odpowiedzią na nie jest Security Operations Center, w skrócie SOC. Co to jest i jakie korzyści może przynieść Twojej organizacji? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.
Bez względu na wielkość Twojej firmy oraz branżę, w której działasz, w kwestii bezpieczeństwa nie powinieneś chodzić na kompromisy. Przez ostatnie kilkanaście lat dokonała się radykalna zmiana w dziedzinie złośliwego oprogramowania, co sprawiło, że wzrosło zapotrzebowanie na subskrypcyjne usługi bezpieczeństwa, takie jak Security Operations Center (SOC). Dowiedz się więcej o korzyściach, jakie to rozwiązanie może przynieść Twojej organizacji.
Co to jest SOC (Security Operations Center)?
SOC to specjalne Centra Operacji Bezpieczeństwa, które bazują na nowoczesnych technologiach i procedurach w celu wykrywania, analizowania, raportowania, reagowania na incydenty związane z cyberbezpieczeństwem oraz zapobiegania im. SOC skupia wszystkie zasoby bezpieczeństwa i wyspecjalizowany personel w ramach pojedynczej jednostki organizacyjnej, która ułatwia spełnianie potrzeb danej firmy w zakresie cyberbezpieczeństwa, takich jak całodobowe monitorowanie sieci i szybka reakcja na potencjalne incydenty bezpieczeństwa.
Jak działa usługa SOC?
Security Operations Center może być prowadzone przez wewnętrzny dział w organizacji lub firmę zewnętrzną, która świadczy usługi SOC dla wielu klientów. Każdy model ma swoje zalety i wady. Prowadzenie wewnętrznego SOC wiąże się nie tylko z wysokimi kosztami, ale także z pewnym poziomem ryzyka. Aby wdrożyć właściwą strategię SOC, zarówno Ty, jak i Twoi pracownicy musicie wiedzieć coś o bezpieczeństwie. Inwestowanie w know-how w celu prowadzenia SOC może być sporym wyzwaniem, zwłaszcza dla dużych organizacji. Z tego powodu wiele firm polega na modelu Security Operations Centre jako usługi (w skrócie SOCaaS).
Usługi zarządzania SOC są świadczone przez firmę zewnętrzną zwykle za ułamek kosztów budowy i utrzymania zespołu wewnętrznego. Dostawca SOCaaS oceni poziom bezpieczeństwa Twojej sieci i wdroży odpowiednie narzędzia w celu monitorowania oraz reagowania na zagrożenia.
Czym się zajmują członkowie zespołów SOC?
Kiedy dochodzi do cyberataku, członkowie zespołu SOC działają jako cyfrowa pierwsza linia frontu, która reaguje siłą na incydent związany z bezpieczeństwem, jednocześnie minimalizując wpływ na operacje biznesowe. Zespół SOC zwykle składa się z analityków bezpieczeństwa, łowców zagrożeń i specjalistów ds. sieci z doświadczeniem w inżynierii komputerowej, analizie danych, inżynierii sieci i/lub informatyce.
Typowe role SOC obejmują:
- Menedżer SOC – działa jako lider centrum bezpieczeństwa, nadzoruje wszystkie aspekty SOC, jego pracowników i przeprowadzane najważniejsze operacje.
- Analityk bezpieczeństwa poziomu 1 – kategoryzuje i ustala priorytety alertów, a także oddelegowuje incydenty do analityków poziomu 2.
- Analityk bezpieczeństwa poziomu 2 – reaguje na incydenty, bada je i usuwa, identyfikuje systemy, których dotyczy atak, oraz wykorzystuje analizę zagrożeń do wykrywania źródeł zagrożenia.
- Analityk bezpieczeństwa poziomu 3 – proaktywnie wyszukuje podejrzane zachowania oraz testuje i ocenia bezpieczeństwo sieci w celu wykrywania zaawansowanych zagrożeń i identyfikowania obszarów podatnych na ataki lub niedostatecznie chronionych zasobów.
- Łowca zagrożeń (nazywany także ekspertem ds. bezpieczeństwa) – specjalizuje się w wykrywaniu i powstrzymywaniu zaawansowanych zagrożeń – nowych lub takich, którym udaje się ominąć zautomatyzowaną obronę.
- Architekt bezpieczeństwa – projektuje system bezpieczeństwa i jego procesy oraz integruje różne komponenty technologiczne i ludzkie.
- Audytor zgodności – nadzoruje przestrzeganie przez organizację wewnętrznych i zewnętrznych zasad oraz przepisów dotyczących bezpieczeństwa.
Oprócz reagowania na incydenty w czasie rzeczywistym personel SOC zajmuje się przyjmowaniem od pracowników zgłoszeń dotyczących coraz powszechniejszych problemów związanych z bezpieczeństwem, takich jak malware typu phishing, zmiany ustawień przeglądarki itp., które niekoniecznie zostałyby wykryte przez samo monitorowanie sieci. W skład zespołu SOC mogą wchodzić inni specjaliści, w zależności od wielkości organizacji lub branży, w której ona działa.
Zakres usług SOC
Komponenty SOC koncentrują się przede wszystkim na narzędziach i technologiach, które pomagają ekspertom ds. bezpieczeństwa w monitorowaniu, analizowaniu, badaniu i reagowaniu na incydenty związane z bezpieczeństwem. Do najważniejszych należą:
- Security Information and Event Management (SIEM) – zapewnia monitorowanie zdarzeń, analizę i alerty w czasie rzeczywistym. Komponenty SIEM mogą obejmować agregację danych, analizę zagrożeń, korelację, uczenie maszynowe i alerty.
- Asset Directory – zapewnia wgląd w systemy, urządzenia i narzędzia działające w Twoim środowisku IT.
- Monitorowanie behawioralne (Visibility Triad) – pomaga ekspertom ds. bezpieczeństwa w tworzeniu punktu odniesienia podczas korzystania z uczenia maszynowego lub modelowania zachowań w celu identyfikowania problemów związanych z bezpieczeństwem.
- Technologie dezasemblera i debugowania – wspomagają zespoły SOC podczas inżynierii wstecznej i analizowania złożonych plików binarnych w celu określenia celu, funkcjonalności i możliwości zagrożenia.
- Rozwiązania do pozyskiwania oparte na chmurze – gromadzą dane z usług stron trzecich, takich jak Amazon Web Services, Microsoft 365, Google, iCloud, Facebook, Instagram i Twitter, oraz przeprowadzają analizę danych w czasie rzeczywistym.
Korzyści Security Operations Center
Podstawową zaletą SOC jest wzmocnienie środków bezpieczeństwa za pomocą ciągłego monitorowania i analizy. Zapewnia to szybszą i skuteczniejszą reakcję na zagrożenia w całym systemie. Jednak istnieją też dodatkowe korzyści.
Zminimalizowanie przestojów
Zagrożenia są szybciej wykrywane i skuteczniej eliminowane, co umożliwia personelowi wewnętrznemu skupienie się na swoich obowiązkach, innych niż utrzymanie bezpieczeństwa cybernetycznego.
Budowanie zaufania wśród klientów
Wystarczy jedno znaczące naruszenie, aby podważyć zaufanie klientów. Dzięki SOC pracującemu przez całą dobę Twoja sieć i dane klientów są lepiej chronione, co zwiększa poziom lojalności oraz zaufania wśród konsumentów.
Skrócenie czasu reakcji na cyberatak
Cykl życia ataku cybernetycznego to okres, przez jaki osoba atakująca pozostaje niewykryta w sieci po dokonaniu ataku. Każda minuta, w której cyberprzestępca przebywa w sieci, zwiększa potencjalne szkody. SOC skracają czas oczekiwania z miesięcy do minut, zmniejszając skutki finansowe w przypadku wystąpienia cyberataku. Im dłuższy czas reakcji, tym większe konsekwencje finansowe.
Czy wdrożenie Security Operations Center to skomplikowany proces?
Dla zapewnienia maksymalnej ochrony w szybko zmieniającym się świecie zagrożeń i cyberprzestępczości Security Operations Center jest niezbędnym elementem arsenału narzędzi i technologii bezpieczeństwa w każdej firmie, przy czym zbudowanie własnego centrum to skomplikowany i długotrwały, a przede wszystkim kosztowny proces. Znacznie tańszym rozwiązaniem jest współpraca z dostawcą usług typu SOC as a Service, który zapewnia całodobowe monitorowanie, nie wymagając od organizacji znacznych inwestycji w oprogramowanie zabezpieczające, sprzęt i inną infrastrukturę.
Koszt Security Operations Center w firmie
W zależności od aktualnej dojrzałości i pożądanego stanu końcowego koszty budowy SOC mogą się znacznie różnić. Biorąc pod uwagę cenę oprogramowania, sprzętu i szkoleń, których będą potrzebować Twoi pracownicy, aby skutecznie wykonywać swoją pracę, koszty wdrożenia SOC mogą wynieść nawet kilka milionów złotych rocznie. Alternatywnym podejściem jest wybór rozwiązania typu SOC as a Service.
Jeśli zależy Ci na całodobowym monitoringu infrastruktury IT, ochronie przed zagrożeniami mogącymi zaburzyć ciągłość funkcjonowania Twojej organizacji, a także dostępie do doświadczonych specjalistów, wybierz Centrum Zarządzania Operacjami Bezpieczeństwa Orange Polska, które dostępne jest w modelu usługowym.