7 zasad work-life balance dla przedsiębiorców
Firma online 27 listopada 2022 5 minut czytania

7 zasad work-life balance dla przedsiębiorców

Zakładając własną firmę, wielu przedsiębiorców liczy, że dzięki temu osiągnie równowagę między pracą a życiem pozazawodowym. Praktyka pokazuje jednak, że może być dokładnie odwrotnie. Własny biznes to niestety często praca 24 godziny na dobę. Czy mimo wszystko work-life balance możliwy jest również w sektorze MŚP? Przy odpowiednim podejściu – tak. Poznaj nasze 7 kroków do zachowania work-life balance w biznesie.

Milenialsi wołają o work-life balance


Odkąd na rynek pracy weszła generacja milenialsów, dużo mówi się o kwestii równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Zagadnienie work-life balance stało się nie tylko ważnym punktem w debacie publicznej, ale zaczyna być już uwzględniane w kodeksie pracy. A co z równowagą w przypadku właścicieli małych i średnich firm? Jak zachować work-life balance, prowadząc własną działalność?

Work-life balance w małych i średnich firmach


Jak pokazało badanie „Milenialsi w MŚP. Pod lupą”, osiągnięcie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, stanowi jedną z ważnych motywacji do przejścia na swoje. 86 proc. przedsiębiorców z pokolenia milenialsów uważa work-life balance w biznesie za największy sukces, a prowadzenie firmy traktuje jako środek do celu, a nie cel sam w sobie.

Ostatnie dekady przyniosły duże zmiany w podejściu do pracy i sposobie jej wykonywania. Dzięki technologiom można wysyłać maile służbowe ze szczytu Gubałówki, pracować w pociągu i odbierać telefony niemal z każdego miejsca, o każdej porze.

Jednak czy na pewno chcemy zawsze być w pracy? I czy tym samym nie nakładamy na siebie zbyt dużej presji? Niektórzy twierdzą, że w przypadku przedsiębiorców nie da się wytyczyć jednoznacznej granicy między karierą a sferą osobistą, a tym samym osiągnąć równowagę między pracą zawodową a życiem pozazawodowym. Te dwa światy muszą się przenikać. Czy faktycznie nie ma miejsca na work-life balance w biznesie?

86 proc. przedsiębiorców z pokolenia milenialsów uważa work-life balance za największy sukces, a prowadzenie firmy traktuje jako środek do celu, a nie cel sam w sobie.

Biznesowy work-life balance w praktyce


W praktyce, szczególnie na początku prowadzenia biznesu, mało kto jest w stanie zachować równowagę praca-życie prywatne. Badanie New York Enterprise Report wykazało, że właściciele małych firm pracują dwa razy więcej niż zwykli pracownicy, a 25 proc. z nich pracuje ponad 60 godzin tygodniowo.

Przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy często określają samych siebie jako wielozadaniowe maszyny. Oprócz uczestniczenia w samym procesie tworzenia oraz dostarczania produktów i usług muszą szukać nowych klientów, kontrolować wydatki, załatwiać formalności, a także przez cały czas szukać sposobów na rozwój i wyróżnienie się na tle konkurencji. W takich warunkach nietrudno o zaburzenie równowagi między pracą zawodową a życiem pozazawodowym.

Jak wygląda work-life balance przedsiębiorców w praktyce? Maciej, który porzucił pracę w korporacji, by założyć własny sklep internetowy z artykułami wnętrzarskimi, tak wspomina początki swojej działalności:

Siedziałem po nocach i w weekendy. Wszystko robiłem sam, bo mi się wydawało, że tylko ja wiem, jak to powinno wyglądać. Później co minutę odświeżałem statystyki, żeby zobaczyć, ile mam wejść na stronę. Chciałem od razu widzieć efekty. A kiedy ich nie było, zaraz wszystko zmieniałem.

Rzuciłem korpo, żeby móc łączyć pracę z pasją i pracować w godzinach, które mi pasują. Zamiast tego pracowałem non stop i w ogóle nie miałem życia prywatnego. Uświadomiłem sobie po jakimś czasie, że muszę to inaczej zorganizować. Przecież część zadań można zlecić na zewnątrz, inne da się outsourcować. W pewnym momencie trzeba sobie trochę odpuścić, zastanowić się, po co tak naprawdę to robimy. I znaleźć czas, żeby się cieszyć tym, co osiągnęliśmy – dodaje.

Wielu właścicieli firm ma podobne doświadczenia. Niektórzy zaakceptowali, że jest to cena, którą trzeba zapłacić za prowadzenie własnego biznesu, a work-life balance w ich przypadku to mit. Jednak wcale nie musi tak być.

Oto kilka wskazówek podpowiadających, jak zachować work-life balance w biznesie.

Siedem zasad work-life balance dla przedsiębiorców

Work-life balance

By osiągnąć równowagę praca-życie, warto zadbać o to, by czas wolny naprawdę był wolny od tematów służbowych. Jak to zrobić?

  1. Poświęcaj pracy określoną liczbę godzin

Ustal, ile godzin tygodniowo możesz poświęcić firmie, by nie cierpiało na tym Twoje zdrowie, rodzina i zainteresowania. Kiedy wyczerpiesz limit, to znak, że czas zająć się czymś innym. Zawsze będzie coś jeszcze do zrobienia, ale nie zawsze trzeba to zrobić w tej chwili.

  1. Kończ pracę o rozsądnej godzinie

Praca po 12-14 godzin dziennie daje poczucie większej produktywności. Bywa ono jednak złudne. Z każdą godziną coraz trudniej jest się skoncentrować, pozostać kreatywnym i zachować świeże spojrzenie. Tym samym zwiększa się ryzyko błędów i maleje efektywność, a w międzyczasie – zaciera się równowaga między pracą zawodową a życiem pozazawodowym.

  1. Naucz się mówić „nie”

Czasem nadmiar zleceń może stać się równie problematyczny, co ich brak. Trudno jest powiedzieć klientowi „nie” i stracić możliwość zarobku. Jednak, gdy liczba zleceń przekracza możliwości małej firmy lub projekt wydaje się zbyt złożony to lepiej zrezygnować, niż ryzykować, że nie będziemy w stanie wywiązać się ze zobowiązań na odpowiednim poziomie.

  1. Ustalaj priorytety

Określając, które zadania wymagają natychmiastowej uwagi, a które są raczej opcjonalne, jesteśmy w stanie prowadzić firmę, nie czując przytłoczenia pracą. Warto na spokojnie ocenić, co można odłożyć na później, a z czego zrezygnować, by mieć więcej czasu na życie osobiste i zachować work-life balance.

  1. Zostawiaj pracę w pracy

Aby zachować właściwą równowagę praca-życie, warto zadbać o to, by czas wolny naprawdę był wolny od tematów służbowych. To oznacza niesprawdzanie skrzynki mailowej i nieodbieranie telefonów poza wyjątkowymi, kryzysowymi sytuacjami. Nawet jeśli przypomnimy sobie o czymś po skończeniu pracy, jeśli może poczekać do jutra, niech poczeka.

  1. Deleguj zadania

Nie da się robić wszystkiego samemu w terminie i mieć czas dla siebie. Zawsze któryś z tych elementów ucierpi. Dlatego podstawą jest zaufany i dobrze wyszkolony zespół, którego umiejętności pomocą Ci w zachowaniu work-life balance. Warto przy tym tworzyć tutoriale i instrukcje dla pracowników, by usprawnić proces ich szkolenia. W przypadku jednoosobowych działalności można skorzystać z wielu opcji automatyzacji oraz outsourcingu.

  1. Planuj i bądź elastyczny

Nawet jeśli nie wszystkie plany uda się ostatecznie zrealizować, warto wyznaczyć sobie cele, do których będziemy dążyć i terminy, w których chcemy je osiągnąć. Żeby plany nie stały się naszym najgorszym wrogiem, trzeba jednak podchodzić do nich elastycznie i nie bać się modyfikować niektórych kwestii, biorąc pod uwagę różne zmienne.

Narzędzia IT dla firm, które oszczędzają czas i wspierają work-life balance w biznesie


Ważnym elementem w budowaniu work-life balance w biznesie jest korzystanie z rozwiązań technologicznych usprawniających pracę. Mobilne biuro dostępne w dowolnym momencie i z każdego miejsca na świecie, zdecydowanie ułatwia prowadzenie firmy. Jeśli trzymamy dokumenty w chmurze i korzystamy z programów do pracy zdalnej, takich jak np. Microsoft 365, do prowadzenia biznesu wystarczy laptop, a czasem nawet smartfon.

Coraz więcej przedsiębiorców ogranicza też liczbę spotkań biznesowych na rzecz wideokonferencji – na przykład za pośrednictwem Microsoft Teams. Rozwiązania te dają znacznie więcej swobody. A czy nie po to zakłada się własny biznes?

Jeśli chcesz poprawić work-life balance w swojej firmie i poszukujesz cyfrowych narzędzi, które pomogą w zorganizowaniu pracy, pomoc znajdziesz na naszej stronie.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Popularne tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności

    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Firma online 13 listopada 2024

    Firma online

    Predictive maintenance (PdM), którego głównym założeniem jest optymalne wykorzystanie maszyn i urządzeń w firmie, stanowi część Przemysłu 4.0. Z tego […]

  • Płać mobilnie, to nas zbliża

    Płać mobilnie, to nas zbliża
    Płać mobilnie, to nas zbliża
    Firma online 30 października 2024

    Firma online

    Z roku na rok rośnie liczba Polaków, którzy płacą bezgotówkowo. Przedsiębiorcy, którzy nie dają klientom takiej możliwości mają niewielkie szanse […]

  • Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci

    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Firma online 29 października 2024

    Firma online

    Zbliża się koniec roku. Wszyscy wtedy chcą więcej sprzedawać w sieci, ale Ty możesz zrobić to lepiej niż inni. Wystarczy, że […]

  • Gospodarka cyrkularna – jak technologia redukuje odpady i ochroni środowisko?

    Gospodarka cyrkularna – jak technologia redukuje odpady i ochroni środowisko?
    Gospodarka cyrkularna – jak technologia redukuje odpady i ochroni środowisko?
    Firma online 23 października 2024

    Firma online

    W ostatnim dziesięcioleciu obserwujemy aktywne promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Ma on na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń, zmniejszenie marnotrawienia zasobów […]