Audyt energetyczny, czyli z prądem korzyści
Firma online 30 maja 2023 3 minuty czytania

Audyt energetyczny, czyli z prądem korzyści

Duże firmy mają obowiązek raz na cztery lata przeprowadzić audyt energetyczny. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, jeśli zrobi to również mała firma. Dlatego dowiedz się, ile energii zużywa Twój biznes i przede wszystkim jak można ją ograniczyć?

Wystarczy spojrzeć na fakturę i wszystko jasne. Ale czy na pewno? Jak dowiedzieć się, które urządzenia generują największe koszty i przede wszystkim, gdzie szukać oszczędności? Na te pytania może odpowiedzieć odpowiedni audyt energetyczny.

Wskazanie obszarów, w których marnuje się energię, może zaoszczędzić pieniądze w dłuższej perspektywie, a wyniki audytu energetycznego pokażą, gdzie da się zmniejszyć zużycie energii, obniżyć koszty i zmniejszyć ślad węglowy.

Tylko 40 proc. firm wdrożyło technologie ograniczające koszty energii, a 18 proc. z nich dopiero to planuje – twierdzą eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W ich opinii zużycie energii da się obniżyć od kilkunastu do kilkudziesięciu procent, m.in. modernizując system oświetlenia czy wentylacji.

Audytor – do czego jest nam potrzebny?


Każdy audytor musi być uprawniony i posiadać kwalifikacje poświadczone państwowym egzaminem. Warto też pamiętać, że zgodnie z prawem podmiot, który audyt przeprowadza, nie może potem realizować planu naprawczego.

Głównym celem takiej „inspekcji” jest zmniejszenie naszych kosztów. Aby jednak tak się stało, powinniśmy wiedzieć, na czym chcemy zaoszczędzić. Odpowiedź na to pytanie nie jest już taka oczywista. Dlatego musimy znać strukturę swojej firmy i wiedzieć, w których obszarach da się to zrobić.

Właśnie do tego przyda się nam audytor. Znajdziemy go bez trudu. Tego typu usługi posiada wiele firm. Koszt zależy od wielkości firmy i skali audytu energetycznego. Jego zadaniem jest m.in. przejrzenie faktur lub zainstalowanie specjalnych urządzeń do pomiaru, analiza danych, wygenerowanie raportu i przedstawienie planu naprawczego. Cena zaczyna się od kilku, a kończy na setkach tysięcy. Wszystko zależy od wielkości podmiotu i skali przeprowadzonych prac.

Skuteczny audyt energetyczny nie ogranicza się jedynie do prądu. Mówiąc o nim, mamy na myśli każdy rodzaj energii: cieplną czy paliwa zużywane przez flotę samochodową.

Przegląd pokaże nam, jak zużywamy energię, kiedy pobieramy jej najwięcej, jaki mamy sprzęt – być może trzeba go wymienić. To jednak nie wszystko. Dowiemy się np., dlaczego dochodzi do przekroczenia mocy i jak temu zaradzić. Być może w niektórych miejscach warto założyć dedykowane opomiarowanie niezależne od firmy energetycznej.

– Czasem optymalizacja wymaga dużych nakładów, ale bywa również tak, że wysokie rachunki można zmniejszyć w banalny sposób – mówi Paweł Staszczak, ekspert ds. zaawansowanych rozwiązań IT Marketing i Rozwój Produktów Smart Cities. – Może się okazać, że wystarczy ograniczyć liczbę czajników w firmie, aby pojawiły się pierwsze oszczędności. Z doświadczenia wiem, że podczas audytu można dowiedzieć się wielu zaskakujących rzeczy: że mamy w firmie koparkę kryptowalut, starą sprężarkę, która dawno już powinna zostać wymieniona, jakiś sprzęt chodzi przez 24 godziny na dobę, choć wcale nie jest to konieczne, a za wysoki pobór prądu w weekendy odpowiadają grzejniki, których pracownicy nie wyłączają, wychodząc w piątek do domu.

Audyt energetyczny – to nie tylko prąd


Skuteczny audyt energetyczny jest tak obszerny, jak to tylko możliwe. Nie ogranicza się jedynie do sprawdzenia, ile prądu pobierają urządzenia w naszej firmie. Mówiąc o nim, mamy na myśli każdy rodzaj energii: cieplną czy paliwa zużywane przez flotę samochodową.

Opracowanie bardziej ekologicznego, zrównoważonego modelu biznesowego jest dowodem, że jesteśmy świadomi globalnych problemów, a przy okazji pomoże wyprzedzić konkurencję. To także szansa na wyróżnienie się. W rezultacie możemy dotrzeć do bardziej świadomej ekologicznie publiczności, co jest prawdopodobnie najważniejszą korzyścią.

Kto musi przeprowadzić audyt energetyczny?


Rządowe rozporządzenie z 2016 r. wskazuje, że z obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego wywiązać muszą się tzw. duże przedsiębiorstwa. Są to zakłady pracy, które w ostatnim roku obrotowym:

  • zatrudniały min 250 osób, 
  • osiągnęły roczny obrót netto większy niż 50 milionów euro, 
  • uzyskały sumę aktywów wyższą niż 43 miliony euro.

Takie podmioty muszą przeprowadzać audyt energetyczny okresowo, raz na cztery lata. To specjalnie przygotowany raport obejmujący analizy odbiorników odpowiadających za co najmniej 90 proc. całkowitego zużycia energii.

Pełna ocena pokaże, jakie ulepszenia warto wdrożyć, aby usprawnić funkcjonowanie firmy pod kątem efektywności energetycznej. Potem należy przedstawić plan naprawczy i go wprowadzić w życie.

Najogólniej mówiąc, audyty energetyczne można podzielić na trzy grupy:

  • audyt energetyczny budynku,
  • audyt energetyczny przedsiębiorstwa,
  • audyt efektywności energetycznej.

Analiza zgromadzonych danych


Po analizie ekspert dokonuje precyzyjnej oceny, co pozwala zidentyfikować główne źródła zużycia energii, ale także każdy punkt strat energii, i sklasyfikować je według ważności. To właśnie na tym badaniu będzie się opierał, przedstawiając firmie plan optymalizacji wydajności energetycznej.

Plan działania zawiera zestaw scenariuszy usprawnień, które zostaną przekazane firmie zlecającej audyt energetyczny w formie raportu. Umożliwia to firmie audytorskiej planowanie działań w celu osiągnięcia oszczędności energii.

Oto lista powodów, dla których audyt energetyczny jest ważny:

  • określi możliwości oszczędzania energii, 
  • pomoże zrozumieć zużycie energii i sposoby lepszego jej wykorzystania, 
  • pozwoli ubiegać się o wsparcie finansowe, na przykład w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, realizowanego przez Ministerstwo Środowiska, 
  • plan naprawczy wpłynie na ochronę środowiska,
  • zmieni sposób myślenia pracowników,
  • zainspiruje do wprowadzania nowoczesnych i bardziej oszczędnych technologii,
  • poprawi wizerunek firmy na rynku.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji

    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Firma online 18 grudnia 2024

    Firma online

    Organizacje z każdej branży nieustannie poszukują sposobów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z ważnych narzędzi w tym procesie jest analiza […]

  • Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?

    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Firma online 4 grudnia 2024

    Firma online

    W ostatnich latach rozwój e-handlu przyśpieszył. Wszystko dzięki zmieniającym się nawykom konsumentów. Firmy na całym świecie, niezależnie od branży, zaczęły […]

  • Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?

    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Firma online 28 listopada 2024

    Firma online

    Zielona energia to nie tylko chwilowy trend. To też realna potrzeba i strategiczne rozwiązanie, które może kształtować przyszłość biznesu w […]

  • Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności

    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Firma online 13 listopada 2024

    Firma online

    Predictive maintenance (PdM), którego głównym założeniem jest optymalne wykorzystanie maszyn i urządzeń w firmie, stanowi część Przemysłu 4.0. Z tego […]