Czym jest ślad cyfrowy w biznesie i jak nim zarządzać?
Firma online 28 sierpnia 2024 4 minuty czytania

Czym jest ślad cyfrowy w biznesie i jak nim zarządzać?

Cyfrowy ślad, czasami nazywany „cyfrowym cieniem”, to rezultat aktywności on-line każdej organizacji czy osoby. Obejmuje on wszelkie interakcje, treści i informacje pozostawione przez nie w przestrzeni internetowej. Dowiedz się, jak skutecznie nim zarządzać, aby osiągnąć korzyści dla organizacji.

Czym jest ślad cyfrowy?


Termin „ślad cyfrowy” istnieje w nomenklaturze informatycznej już od dłuższego czasu, ale czy wiesz, co dokładnie oznacza? Cyfrowy ślad to wszystko, co można znaleźć w internecie na temat danej osoby, firmy lub organizacji. Obejmuje on wszelkie działania on-line, takie jak przeglądanie stron internetowych, interakcje w mediach społecznościowych, transakcje on-line czy korzystanie z usług cyfrowych.

Nawet jeśli prowadzisz niewielki biznes stacjonarnie i nie masz witryny internetowej, inni użytkownicy oraz organizacje mogą wpłynąć na reputację marki w przestrzeni cyfrowej. Jak? Dyskutując na jej temat. Mowa wtedy o tzw. pasywnym śladzie cyfrowym.

Warto wiedzieć, że zarządzanie cyfrowym śladem w biznesie jest sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku firmy on-line. Można to robić poprzez monitorowanie treści wrzucanych przez pracowników do sieci, reagowanie na opinie innych użytkowników czy klientów, a także kontrolowanie treści publikowanych na portalach utworzonych przez organizację.

W zależności od tego, jakie dane udostępniasz, jak często i w jakim celu to robisz, ślad cyfrowy może mieć różny wpływ na życie zawodowe, ale też prywatne i społeczne. Dlatego warto podejść do tego zagadnienia z odpowiednią uwagą i świadomością. Nawet niewielki błąd może kosztować organizację utratę klientów, zaufania i prestiżu.

Prowadzenie rozmów służbowych, dokonywanie operacji bankowych czy udzielanie poufnych informacji klientom, wymagają ostrożnego obchodzenia się z cyfrową prywatnością.

Korzyści płynące z zarządzania śladem cyfrowym


Zarządzanie śladem cyfrowym
to nie tylko konieczność, ale także szansa. Dzięki niemu możesz lepiej chronić dane i prywatność firmy, a także budować jej pozytywny i wiarygodny wizerunek w sieci. Wśród najważniejszych korzyści związanych z ochroną cyfrowego śladu można wymienić:

  • zwiększenie zaufania i lojalności klientów, partnerów, pracowników oraz innych interesariuszy;
  • poprawę konkurencyjności i atrakcyjności na rynku;
  • rozwój kompetencji i innowacyjności;
  • wzmocnienie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej,
  • wspieranie zrównoważonego rozwoju i realizacji celów globalnych.

Ślad cyfrowy a zgodność z przepisami RODO


Informacje osobowe gromadzone przez firmę, dotyczące jej klientów i pracowników, stanowią istotny element śladu cyfrowego. Wiele z tych danych podlega różnym regulacjom dotyczącym prywatności oraz specyficznym przepisom branżowym.

Przykładowo, każda firma prowadząca działalność z klientami w Unii Europejskiej musi respektować postanowienia ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Dotyczy to w szczególności placówek medycznych oraz innych podmiotów przetwarzających informacje zdrowotne pacjentów.

Naruszenie przepisów związanych z RODO może być powodem nałożenia wysokich kar finansowych i utraty reputacji. Sytuacje niezgodności z przepisami zazwyczaj wiążą się z poważnymi incydentami bezpieczeństwa danych lub atakami cybernetycznymi. Niemniej jednak nieprzestrzeganie regulacji może wystąpić w dowolnym obszarze cyfrowej aktywności organizacji. Przykładem jest sytuacja, w której pracownik szpitala umieszcza w mediach społecznościowych informacje czy plotki na temat stanu zdrowia pacjenta. 

Zarządzanie śladem cyfrowym


Korzystanie z sieci czy dokonywanie transakcji on-line na służbowych urządzeniach wymaga uwagi, tym bardziej że śladu cyfrowego nie da się całkowicie wymazać. Można go jednak zdecydowanie zmniejszyć. W jaki sposób?

Edytowanie lub usuwanie treści

W przypadku portali społecznościowych czy innych platform służących do komunikacji z użytkownikami i klientami możesz edytować lub usuwać nieaktualne wpisy, zdjęcia, komentarze itp. Możesz także poprosić o to pracowników.

Działania te nie dają jednak gwarancji, że usunięta treść zniknie całkowicie, ponieważ może być przechowywana w kopii zapasowej lub przez innych użytkowników. Kluczem jest więc zwracanie uwagi na to, co publikujesz – zwłaszcza jeśli reprezentujesz firmę.

Kontrola nad hasłami

Co jakiś czas warto upewniać się, że hasła Twoje oraz pracowników nie zostały wykradzione i nie pojawiły się w publicznie dostępnych bazach danych. Każdy taki przypadek wiąże się z mniej lub bardziej poważnymi konsekwencjami, na czele z utratą poufnych informacji czy możliwością nieautoryzowanego dostępu do kont lub systemów. Aby zminimalizować ryzyko wycieku haseł, zaleca się stosowanie bezpiecznych praktyk, takich jak:

  • używanie silnych haseł – skomplikowane kombinacje liter, cyfr i znaków specjalnych;
  • regularna zmiana haseł – zwłaszcza dla kluczowych kont i systemów biznesowych;
  • używanie różnych haseł – unikanie stosowania tego samego ciągu znaków dla wielu kont;
  • korzystanie z uwierzytelnienia wieloskładnikowego 2FA lub MFA – np. urządzenia fizycznego czy danych biometrycznych.

Usuwanie plików cookie

W momencie, gdy zaakceptujesz pliki cookie na stronie internetowej, może ona rozpocząć zbieranie informacji o Tobie, pracownikach i klientach. Choć zgodę można wyrazić jednym kliknięciem, odwrócenie tego procesu zajmuje długie tygodnie.

Zawsze jednak warto usuwać pliki cookie na swoich urządzeniach służbowych, aby zapobiec dalszemu gromadzeniu przez strony internetowe danych o aktywności w sieci. Krok ten powinni podjąć wszyscy użytkownicy, a szczególnie ci, którzy wyszukują informacje w internecie, korzystając ze służbowych urządzeń.

Dodatkowo pamiętaj o tym, aby:

  • poświęcić kilka minut na zainstalowanie rozszerzeń przeglądarki, które blokują reklamy i moduły śledzące;
  • korzystać z firewalla, by chronić się przed phishingiem, złośliwymi atakami i wrogim oprogramowaniem;
  • rozważyć użycie VPN-a, gdy łączysz się z publicznymi sieciami Wi-Fi na urządzeniach służbowych;
  • odmawiać aplikacjom pewnych uprawnień, jeśli uważasz, że nie są one konieczne do ich działania.

Zadbaj o zrównoważony ślad cyfrowy


W obliczu narastającej cyberprzestępczości świadome zarządzanie śladem cyfrowym staje się nieodzownym elementem transparentnej i etycznej praktyki biznesowej. Codzienne czynności, takie jak prowadzenie rozmów służbowych, dokonywanie operacji bankowych czy udzielanie poufnych informacji klientom, wymagają ostrożnego obchodzenia się z cyfrową prywatnością.

Niezależnie od tego, czy firma jest małym startupem, czy dużą międzynarodową korporacją, powinna kłaść nacisk na swoją reputację w sieci. W tym celu warto korzystać z dostępnych narzędzi do ochrony prywatności, aby zminimalizować ryzyko oszustw, phishingu, nękania czy też zastraszania.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Backup danych w firmie – czy 1TB wystarczy?

    Backup danych w firmie – czy 1TB wystarczy?
    Backup danych w firmie – czy 1TB wystarczy?
    Firma online 5 lutego 2025

    Firma online

    Backup danych w firmie to podstawa ochrony przed utratą istotnych informacji – niezależnie od tego, czy wybierasz lokalny backup danych, […]

  • Jak hosting pomaga małym firmom zdobywać klientów online?

    Jak hosting pomaga małym firmom zdobywać klientów online?
    Jak hosting pomaga małym firmom zdobywać klientów online?
    Firma online 29 stycznia 2025

    Firma online

    Polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że obecność firmy w internecie to konieczność. Skuteczne zdobywanie klientów online wymaga jednak przemyślanego działania […]

  • Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?

    Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?
    Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?
    Firma online 20 stycznia 2025

    Firma online

    Jedna z polskich firm trenuje amerykańską policję, korzystając z wirtualnej rzeczywistości, inna buduje własne rozwiązania AI. Rozwój technologiczny kreuje nowe […]

  • Wywiad. Czatboty i voiceboty – rozwiązanie dla każdej firmy

    Wywiad. Czatboty i voiceboty – rozwiązanie dla każdej firmy
    Wywiad. Czatboty i voiceboty – rozwiązanie dla każdej firmy
    Firma online 16 stycznia 2025

    Firma online

    Nie tylko e-commerce czy bankowość, ale też branże medyczna, edukacyjna i przemysłowa dostrzegają zalety korzystania z czatbotów i voicebotów. Jeszcze […]