Elastyczna transformacja miejsca pracy
Firma online 30 czerwca 2023 3 minuty czytania

Elastyczna transformacja miejsca pracy

Ponad 90 procent przedsiębiorców uważa, że efektywność pracy zdalnej jest dobra lub bardzo dobra – tak wynika z badania PARP. Popularność tej formy zatrudnienia nie słabnie. Elastyczność pracy zdalnej oraz możliwość osiągnięcia równowagi między życiem prywatnym a zawodowym muszą jednak iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem.

Zdalna praca to już chleb codzienny


O tym, że biuro nie jest jedynym miejscem, w którym można wypełniać swoje obowiązki służbowe, wiemy już od wielu lat. A konkretnie, odkąd pojawiły się i upowszechniły rozwiązania technologiczne umożliwiające zdalną współpracę. Na wielu stanowiskach spędzanie ośmiu godzin w siedzibie firmy nie było konieczne z technicznego punktu widzenia. Część organizacji podchodziła jednak z rezerwą do pomysłu pracy zdalnej – opinie na początku były mocno podzielone.

Praca zdalna tylko od święta?


Badanie „The Remote Future” pokazało, że pracownicy podchodzą do tematu zdalnej pracy zdecydowanie bardziej entuzjastycznie niż menedżerowie. Możliwość skorzystania z tej formy miała 1/3 badanych. Spośród tych, którym nie zaoferowano zdalnej pracy, 52 proc. deklarowało, że chciałoby pracować z domu.

Dla ponad połowy Polaków elastyczne godziny pracy stanowiły najbardziej wartościowy benefit pozapłacowy. Pracodawcy wciąż jednak uważali ten trend za nieco zbyt ryzykowny. Obawiali się o efektywność biurowej pracy zdalnej, jej terminowość oraz kwestie zarządzania zespołem. Wiele organizacji eksperymentowało z wprowadzaniem zdalnych miejsc pracy, przeznaczając na home office na przykład jeden dzień w miesiącu lub wybrane terminy w okresie świątecznym. Jednak dopiero ostatnie dwa lata przyniosły prawdziwą popularność pracy zdalnej; zalety tego rozwiązania zaczęły górować.

Zdalna codzienność – od pracy hybrydowej po stały home office


Pomimo licznych obaw okazało się, że w wielu firmach przejście w tryb zdalny było łatwiejsze, niż się spodziewano. Najlepiej radzą z nim organizacje, które sukcesywnie wprowadzają narzędzia do współpracy online i wcześniej testują zdalną pracę, dając pracownikom jeden dzień home office w tygodniu czy w miesiącu.

Swoboda i elastyczność, które cechują hybrydową pracę zdalną, muszą iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem. Tylko wtedy satysfakcję odczuwają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy oraz klienci.

Badania pokazują, że 64 proc. zatrudnionych pozytywnie ocenia zdalną pracę i chciałoby ją utrzymać (źródło: Grafton Recruitment & CBRE research). Właściciele firm przekonali się też, że praca z domu nie wpływa negatywnie na jakość wykonywanych zadań – wręcz przeciwnie. Do tego rezygnacja z prowadzenia biura w tradycyjnej formie może przynieść spore oszczędności, zarówno w przypadku pracy hybrydowej, jak i w pełni zdalnej.

Bariery w zdalnej pracy, czy raczej: współpracy


Z badania PARP wynika, że 92 proc. przedsiębiorców uważa, że efektywność pracy zdalnej jest dobra lub bardzo dobra. Jednocześnie pojawiły się jednak trudności z utrzymaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym. 43 proc. badanych przyznało, że zdalna praca oznacza więcej nadgodzin, a niemal połowa częściej niż dotychczas odbierała służbowe maile po godzinach pracy.

Problemy z efektywnością mogą wynikać z nieodpowiedniego przygotowania do pracy zdalnej. Pojawiają się problemy z komunikacją, precyzyjnym przekazywaniem informacji czy podziałem obowiązków. Wiele z nich wiąże się jednak z nieodpowiednim przygotowaniem domowego miejsca zdalnej pracy biurowej, czyli brakiem narzędzi, które umożliwiają sprawne i wygodne wykonywanie obowiązków.

Począwszy od wyposażenia mieszkania w odpowiednie stanowisko, przez jakość połączenia internetowego, aż po narzędzia usprawniające zdalną współpracę. Dziś wiemy, że inwestycja w takie rozwiązania to dla części firm kolejny krok w ich rozwoju. Szczególnie że pracownicy coraz mniej przychylnie patrzą na stacjonarny tryb pracy. Badania pokazują, że 66 proc. polskich firm zamierza kontynuować, a nawet poszerzać pracę zdalną w ciągu najbliższych lat (źródło: Orange).

Praca hybrydowa = elastyczne podejście


Nie oznacza to, że biura całkowicie przestaną funkcjonować. Wiele firm przeszło w tryb pracy hybrydowej, zmniejszając liczbę stanowisk pracy i tworząc tzw. hot deski. Taki model aż 80 proc. badanych uważa za najlepsze rozwiązanie (źródło: Statista).

Należy do nich Aneta, która od siedmiu lat prowadzi we Wrocławiu firmę zajmującą się księgowością i zdecydowała się właśnie na pracę hybrydową.

– Udało nam się w końcu całkiem dobrze to zorganizować. Nie zdecydowaliśmy się jednak na to, żeby całkowicie zrezygnować z biura. Postawiliśmy na model hybrydowy i uważam to za najlepsze rozwiązanie. Widzę, że jest to potrzebne szczególnie tym pracownikom, którzy mają małe dzieci. Oni czasem potrzebują po prostu wyjść z domu, porozmawiać z dorosłymi albo w spokoju odbyć calla. Bez tej możliwości niektórym jest ciężko – dodaje.

Swoboda i elastyczność, które cechują hybrydową pracę zdalną, muszą iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem. Tylko wtedy satysfakcję odczuwają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy oraz klienci.

W osiągnięciu tego stanu pomaga przemyślenie profili pracowników na różnych stanowiskach i dostosowanie narzędzi oraz sposobu prowadzenia projektów do ich potrzeb. Mogąc wybierać z bogatej oferty urządzeń, programów i aplikacji, mamy szansę zoptymalizować działania zespołów i stworzyć przyjazne środowisko zdalnej pracy, zarówno hybrydowej, jak i tej stałej.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Backup danych w firmie – czy 1TB wystarczy?

    Backup danych w firmie – czy 1TB wystarczy?
    Backup danych w firmie – czy 1TB wystarczy?
    Firma online 5 lutego 2025

    Firma online

    Backup danych w firmie to podstawa ochrony przed utratą istotnych informacji – niezależnie od tego, czy wybierasz lokalny backup danych, […]

  • Jak hosting pomaga małym firmom zdobywać klientów online?

    Jak hosting pomaga małym firmom zdobywać klientów online?
    Jak hosting pomaga małym firmom zdobywać klientów online?
    Firma online 29 stycznia 2025

    Firma online

    Polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że obecność firmy w internecie to konieczność. Skuteczne zdobywanie klientów online wymaga jednak przemyślanego działania […]

  • Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?

    Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?
    Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?
    Firma online 20 stycznia 2025

    Firma online

    Jedna z polskich firm trenuje amerykańską policję, korzystając z wirtualnej rzeczywistości, inna buduje własne rozwiązania AI. Rozwój technologiczny kreuje nowe […]

  • Wywiad. Czatboty i voiceboty – rozwiązanie dla każdej firmy

    Wywiad. Czatboty i voiceboty – rozwiązanie dla każdej firmy
    Wywiad. Czatboty i voiceboty – rozwiązanie dla każdej firmy
    Firma online 16 stycznia 2025

    Firma online

    Nie tylko e-commerce czy bankowość, ale też branże medyczna, edukacyjna i przemysłowa dostrzegają zalety korzystania z czatbotów i voicebotów. Jeszcze […]