Elastyczna transformacja miejsca pracy
Ponad 90 procent przedsiębiorców uważa, że efektywność pracy zdalnej jest dobra lub bardzo dobra – tak wynika z badania PARP. Popularność tej formy zatrudnienia nie słabnie. Elastyczność pracy zdalnej oraz możliwość osiągnięcia równowagi między życiem prywatnym a zawodowym muszą jednak iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem.
Zdalna praca to już chleb codzienny
O tym, że biuro nie jest jedynym miejscem, w którym można wypełniać swoje obowiązki służbowe, wiemy już od wielu lat. A konkretnie, odkąd pojawiły się i upowszechniły rozwiązania technologiczne umożliwiające zdalną współpracę. Na wielu stanowiskach spędzanie ośmiu godzin w siedzibie firmy nie było konieczne z technicznego punktu widzenia. Część organizacji podchodziła jednak z rezerwą do pomysłu pracy zdalnej – opinie na początku były mocno podzielone.
Praca zdalna tylko od święta?
Badanie „The Remote Future” pokazało, że pracownicy podchodzą do tematu zdalnej pracy zdecydowanie bardziej entuzjastycznie niż menedżerowie. Możliwość skorzystania z tej formy miała 1/3 badanych. Spośród tych, którym nie zaoferowano zdalnej pracy, 52 proc. deklarowało, że chciałoby pracować z domu.
Dla ponad połowy Polaków elastyczne godziny pracy stanowiły najbardziej wartościowy benefit pozapłacowy. Pracodawcy wciąż jednak uważali ten trend za nieco zbyt ryzykowny. Obawiali się o efektywność biurowej pracy zdalnej, jej terminowość oraz kwestie zarządzania zespołem. Wiele organizacji eksperymentowało z wprowadzaniem zdalnych miejsc pracy, przeznaczając na home office na przykład jeden dzień w miesiącu lub wybrane terminy w okresie świątecznym. Jednak dopiero ostatnie dwa lata przyniosły prawdziwą popularność pracy zdalnej; zalety tego rozwiązania zaczęły górować.
Zdalna codzienność – od pracy hybrydowej po stały home office
Pomimo licznych obaw okazało się, że w wielu firmach przejście w tryb zdalny było łatwiejsze, niż się spodziewano. Najlepiej radzą z nim organizacje, które sukcesywnie wprowadzają narzędzia do współpracy online i wcześniej testują zdalną pracę, dając pracownikom jeden dzień home office w tygodniu czy w miesiącu.
Badania pokazują, że 64 proc. zatrudnionych pozytywnie ocenia zdalną pracę i chciałoby ją utrzymać (źródło: Grafton Recruitment & CBRE research). Właściciele firm przekonali się też, że praca z domu nie wpływa negatywnie na jakość wykonywanych zadań – wręcz przeciwnie. Do tego rezygnacja z prowadzenia biura w tradycyjnej formie może przynieść spore oszczędności, zarówno w przypadku pracy hybrydowej, jak i w pełni zdalnej.
Bariery w zdalnej pracy, czy raczej: współpracy
Z badania PARP wynika, że 92 proc. przedsiębiorców uważa, że efektywność pracy zdalnej jest dobra lub bardzo dobra. Jednocześnie pojawiły się jednak trudności z utrzymaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym. 43 proc. badanych przyznało, że zdalna praca oznacza więcej nadgodzin, a niemal połowa częściej niż dotychczas odbierała służbowe maile po godzinach pracy.
Problemy z efektywnością mogą wynikać z nieodpowiedniego przygotowania do pracy zdalnej. Pojawiają się problemy z komunikacją, precyzyjnym przekazywaniem informacji czy podziałem obowiązków. Wiele z nich wiąże się jednak z nieodpowiednim przygotowaniem domowego miejsca zdalnej pracy biurowej, czyli brakiem narzędzi, które umożliwiają sprawne i wygodne wykonywanie obowiązków.
Począwszy od wyposażenia mieszkania w odpowiednie stanowisko, przez jakość połączenia internetowego, aż po narzędzia usprawniające zdalną współpracę. Dziś wiemy, że inwestycja w takie rozwiązania to dla części firm kolejny krok w ich rozwoju. Szczególnie że pracownicy coraz mniej przychylnie patrzą na stacjonarny tryb pracy. Badania pokazują, że 66 proc. polskich firm zamierza kontynuować, a nawet poszerzać pracę zdalną w ciągu najbliższych lat (źródło: Orange).
Praca hybrydowa = elastyczne podejście
Nie oznacza to, że biura całkowicie przestaną funkcjonować. Wiele firm przeszło w tryb pracy hybrydowej, zmniejszając liczbę stanowisk pracy i tworząc tzw. hot deski. Taki model aż 80 proc. badanych uważa za najlepsze rozwiązanie (źródło: Statista).
Należy do nich Aneta, która od siedmiu lat prowadzi we Wrocławiu firmę zajmującą się księgowością i zdecydowała się właśnie na pracę hybrydową.
– Udało nam się w końcu całkiem dobrze to zorganizować. Nie zdecydowaliśmy się jednak na to, żeby całkowicie zrezygnować z biura. Postawiliśmy na model hybrydowy i uważam to za najlepsze rozwiązanie. Widzę, że jest to potrzebne szczególnie tym pracownikom, którzy mają małe dzieci. Oni czasem potrzebują po prostu wyjść z domu, porozmawiać z dorosłymi albo w spokoju odbyć calla. Bez tej możliwości niektórym jest ciężko – dodaje.
Swoboda i elastyczność, które cechują hybrydową pracę zdalną, muszą iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem. Tylko wtedy satysfakcję odczuwają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy oraz klienci.
W osiągnięciu tego stanu pomaga przemyślenie profili pracowników na różnych stanowiskach i dostosowanie narzędzi oraz sposobu prowadzenia projektów do ich potrzeb. Mogąc wybierać z bogatej oferty urządzeń, programów i aplikacji, mamy szansę zoptymalizować działania zespołów i stworzyć przyjazne środowisko zdalnej pracy, zarówno hybrydowej, jak i tej stałej.