Firma rozproszona. Nowe zasady dla pracodawców
Firma online 12 lipca 2022 3 minuty czytania

Firma rozproszona. Nowe zasady dla pracodawców

Upowszechnienie się mobilnej pracy sprawiło, że zaczęły pojawiać się również związane z nią wątpliwości. Czy pracodawcy powinni pokrywać koszty zużycia prądu w domowych biurach? Czy pracownik może pracować z baru na Malediwach? Te i inne kwestie mają uregulować zapowiadane zmiany w kodeksie pracy.

Firmy o rozproszonej strukturze muszą rozwiązywać wiele kwestii, które wpływają na funkcjonowanie organizacji. Do tej pory część z nich bywała pomijana przez polskich pracodawców. W obliczu zapowiadanych zmian w kodeksie pracy wiele aspektów funkcjonowania rozproszonych firm będzie musiało jednak zostać uregulowanych.

Różne oblicza rozproszonego biznesu


Firma o rozproszonej strukturze to taka, w której pracownicy albo całe oddziały współpracują ze sobą w trybie wirtualnym z różnych miejsc. W rzeczywistości rozproszony biznes może wyglądać bardzo różnie.

Są to zarówno firmy rozproszone z wieloma oddziałami stacjonarnymi w całej Polsce lub w kilku krajach, jak i organizacje, w których członkowie zespołów rozproszonych mogą pracować zdalnie ze swoich domów, kawiarni czy hotelu na Malediwach. Każda z tych sytuacji wymaga nieco innego podejścia, narzędzi i ustalenia kwestii formalnych. Przy stosunkowo krótkim stażu pracy zdalnej w organizacjach i braku adekwatnych regulacji prawnych wciąż mamy z tym trudności.

Firma rozproszona to oszczędności i większa efektywność


Przejście w tryb pracy zdalnej nastąpiło w Polsce dość gwałtownie. I choć pierwotnie była ona traktowana jako rozwiązanie tymczasowe, szybko dostrzeżono jej zalety. Pracownicy docenili, że nie muszą tracić czasu na dojazdy, mogą łatwiej przypilnować domowych spraw i zwolnić tempo życia.

Właściciele biznesów zauważyli, że efektywność w firmie o rozproszonej strukturze może być znacznie większa. Ponadto zdalna praca oznacza obniżenie kosztów prowadzenia biura stacjonarnego – rezygnuje się z dużych powierzchni na rzecz bardziej kameralnych, a więc i tańszych.

Koszty domowego biura

Mniej pracowników w biurze to także niższe rachunki za prąd, serwis sprzątający i artykuły codziennego użytku. Tyle że koszty te wcale nie zniknęły. Zostały przeniesione na pracowników. Kto zatem powinien płacić za internet lub prąd – pracownik czy pracodawca? Do tego dochodzą kwestie związane z urządzeniem stanowiska pracy. Nie każdy dysponuje odpowiednim biurkiem, krzesłem czy oświetleniem. W stacjonarnym biurze pracodawca musi je zapewnić, a w domowym? Obecne przepisy tego nie określają. Wkrótce ma się to jednak zmienić.

Nadchodzą zmiany w kodeksie pracy

W 2022 r., w związku z wdrażaniem dyrektywy w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej, planowane są zmiany w kodeksie pracy. Uregulują one między innymi zasady zatrudnienia w firmach rozproszonych. Mają na celu poprawienie równowagi między pracą a życiem prywatnym i mogą okazać się wyzwaniem dla pracodawców. Nie należy jednak spodziewać się rewolucji.

Przede wszystkim wiele aspektów pracy zdalnej będzie wciąż opierało się na porozumieniu między pracownikiem a pracodawcą. Tyle że pracodawca będzie miał obowiązek te zasady sprecyzować i uwzględnić w umowie. Nowością jest głównie wprowadzenie prawa do 24 dni okazjonalnej pracy zdalnej w roku.

Pracownik będzie miał więc prawo do wystąpienia z wnioskiem o wykonywanie swoich obowiązków spoza biura przez określony czas. Obowiązywałyby przy tym podobne zasady, jak obecnie w przypadku przyznawania urlopów, z tą różnicą, że takie rozwiązanie będzie dostępne tylko dla pracowników, których obowiązki faktycznie mogą być w pełni wykonywane spoza siedziby firmy rozproszonej.

Pracodawcy mogą kontrolować

Zgodnie z nowymi przepisami na pracodawcy będą spoczywały koszty związane z pracą zdalną. W przypadku zużycia prądu czy internetu może to być ryczałt lub ekwiwalent. Otrzymają również dodatkowe uprawnienia. Pracownik będzie miał obowiązek przedstawienia do akceptu miejsca, z którego zamierza wykonywać swoje zadania. Pracodawca nie musi więc np. wyrazić zgody na pracę z innego kraju lub w podróży z miejsca na miejsce – wciąż będzie to jego dobra wola.

Pracownik zdalny powinien również otrzymać listę kontrolną i potwierdzić, że jego stanowisko pracy spełnia wszystkie podpunkty. To dla pracodawcy zabezpieczenie na wypadek, gdyby nieodpowiednie warunki w domowym biurze stały się powodem problemów zdrowotnych. Przykładowo, pracownik, który doznał urazu kręgosłupa, pracując w niewygodnej pozycji, mógłby zażądać od firmy rozproszonej odszkodowania. Z tego też względu pracodawca będzie miał możliwość skontrolowania, czy pracownik faktycznie znajduje się we wskazanym miejscu, a także czy jego stanowisko pracy spełnia zasady BHP. Takie kontrole musiałyby jednak być wcześniej zapowiadane.

Rozproszona firma – skupieni pracownicy

Uregulowanie kwestii prawnych i kontrolowanie stanowisk pracy nie rozwiąże jednak największych problemów łączących się z pracą zdalną – trudności z koncentracją oraz oddzieleniem życia prywatnego od służbowego.

Zdecydowanie bardziej motywująca jest dobra komunikacja z resztą zespołu rozproszonego i przełożonymi oraz bieżąca kontrola postępu prac. Dzięki dostępnym na rynku rozwiązaniom technologicznym dobra organizacja zdalnej pracy nie musi być trudna. Konferencje wideo na Teamsach pomogą zmotywować zespół rozproszony i podtrzymać relacje. Dzięki usłudze One Drive można bez trudu dzielić się plikami i pracować równolegle na jednym dokumencie. Zaawansowane funkcje poczty pozwalają na współdzielenie kalendarzy, dzięki czemu łatwo sprawdzimy grafiki współpracowników i efektywniej zaplanujemy spotkania.

Tego typu narzędzi jest wiele. Są dostępne również w ramach oferowanych przez Orange pakietów wspierających pracę zdalną, a ich dobór zależy od specyfiki działalności firmy rozproszonej. Ich umiejętne wykorzystanie sprawi, że minusy zdalnej pracy nie przesłonią nam plusów.

Oceń artykuł

Masz pytania?
Zamów rozmowę z doradcą biznesowym


Obowiązek informacyjny

Popularne tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Jaki pakiet Microsoft wybrać dla firmy?

    Jaki pakiet Microsoft wybrać dla firmy?
    Jaki pakiet Microsoft wybrać dla firmy?
    Firma online 26 marca 2025

    Firma online

    Jednym z fundamentów, na których buduje się sukces firmy, jest odpowiednio dobrane oprogramowanie. Microsoft 365, jako wszechstronne narzędzie pracy, oferuje […]

  • Ochrona firmowego laptopa – antywirus czy Microsoft Defender?

    Ochrona firmowego laptopa – antywirus czy Microsoft Defender?
    Ochrona firmowego laptopa – antywirus czy Microsoft Defender?
    Firma online 25 marca 2025

    Firma online

    Cyberzagrożenia ewoluowały – to już nie tylko wirusy i malware, ale również zaawansowane ataki wymierzone bezpośrednio w użytkownika, takie jak […]

  • Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?

    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Firma online 10 marca 2025

    Firma online

    Zielona energia to nie tylko chwilowy trend. To też realna potrzeba i strategiczne rozwiązanie, które może kształtować przyszłość biznesu w […]

  • Nowoczesna centrala telefoniczna – klucz do efektywnej komunikacji biznesowej

    Nowoczesna centrala telefoniczna – klucz do efektywnej komunikacji biznesowej
    Nowoczesna centrala telefoniczna – klucz do efektywnej komunikacji biznesowej
    Firma online 5 marca 2025

    Firma online

    Komunikacja w firmach wymaga dostosowania narzędzi do zmieniających się potrzeb biznesowych. W tym kontekście ważne stają się centrale telefoniczne. Dlaczego? […]