Hiperautomatyzacja – oto przyszłość wielu firm
Hiperautomatyzacja staje się kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie organizacji. Z naszego artykułu dowiesz się, jak technologia ta transformuje biznes, zwiększa efektywność operacyjną i otwiera nowe możliwości rozwoju. Sprawdź, jaka będzie przyszłość pracy w erze technologicznego przełomu!
Hiperautomatyzacja – co to takiego?
Jest to koncepcja, która obejmuje automatyzację różnych procesów, w tym m.in. łańcuchy produkcyjne, procedury marketingowe i przepływy pracy. Możliwe jest to poprzez integrację sztucznej inteligencji, czyli Artificial Intelligence (AI), uczenia maszynowego – Machine Learning (ML) i zrobotyzowanej automatyzacji procesów, a więc Robotic Process Automation (RPA).
Hiperautomatyzacja skutecznie eliminuje potrzebę interwencji człowieka w zadaniach pomocniczych. Zapewnia też bogactwo danych, które można analizować w celu uzyskania wcześniej nieosiągalnego poziomu wglądu biznesowego. To z kolei może ułatwić tworzenie organizacji elastycznych i reagujących na nagłe zmiany rynkowe.
Różnorodność platform hiperautomatyzacji sprawia, że firmy mogą je wdrażać z wykorzystaniem wielu istniejących technologii. Wśród nich wyróżnia się:
- podstawowe narzędzia klasy RPA/RDA,
- inteligentne pakiety do zarządzania procesami biznesowymi (iBPMS),
- platformy integracyjne jako usługa (iPaaS),
- dedykowane silniki informacyjne (Automation Engines).
Jakie korzyści może przynieść Twojej firmie hiperautomatyzacja?
Wdrożenie hiperautomatyzacji przynosi wielorakie korzyści zarówno w zakresie efektywności działania firmy, jak również dobrostanu pracowników. Poznaj najważniejsze z nich!
- Zwiększona wydajność – włączając rewolucyjne technologie (w tym AI, ML, RPA i NLP) do codziennych operacji, firma jest w stanie wykonywać zadania szybciej i wydajniej, co skutkuje mniejszą liczbą potencjalnych błędów.
- Lepsza produktywność – pracownicy działający w inteligentnym środowisku pracy, którzy nie muszą wykonywać żmudnych i powtarzalnych zadań, odczuwają większą satysfakcję, co prowadzi do poprawy produktywności i konkurencyjności siły roboczej.
- Adaptacyjność i skalowalność – synchronizując hiperautomatyzację z już istniejącymi inwestycjami technologicznymi, organizacje mogą wznieść transformację cyfrową na wyższy poziom. Technologia ta zapewnia niemal nieskończoną skalowalność, dzięki czemu adaptuje się do środowiska biznesowego w miarę rozwoju firmy.
- Łatwy nadzór – dzięki narzędziom hiperautomatyzacji wszystkie działania można przenieść na jedną platformę, co ułatwia administratorom monitorowanie, zarządzanie spójnością zadań, rozwiązywanie problemów itp.
- Oszczędność kosztów operacyjnych – istotną zaletą hiperautomatyzacji jest również zmniejszenie wydatków. Według firmy Gartner do 2024 r. połączenie technologii hiperautomatyzacji z procesami operacyjnymi pozwoli obniżyć koszty średnio o 30 proc.
- Przejrzystość – hiperautomatyzacja może zapewniać przejrzystość we wszystkich działaniach operacyjnych. Pomaga ustanowić środki bezpieczeństwa, a także dostarczać produkty oraz usługi zgodnie z ustalonymi przez organizację wytycznymi.
Przykłady wykorzystania hiperautomatyzacji
Hiperautomatyzacja reprezentuje ewolucyjne podejście do ulepszania procesów firmowych, dlatego wykorzystuje się ją w różnych branżach. Pomaga organizacjom usprawniać operacje biznesowe na większą skalę niż kiedykolwiek wcześniej. Dla lepszego zobrazowania potencjału tej technologii posłużymy się trzema przykładami zastosowań.
Bankowość i usługi finansowe
Hiperautomatyzacja może pomóc instytucjom finansowym na wiele sposobów, m.in. poprzez:
- zapewnienie zgodności z przepisami i regulacjami,
- usprawnienie procesów sprzedaży i dystrybucji,
- personalizację obsługi klienta,
- automatyzację płatności, pożyczek i operacji zaplecza.
Automatyzując powtarzalne i czasochłonne zadania, banki mogą zmniejszyć swoją zależność od pracy fizycznej i zminimalizować ryzyko błędu ludzkiego, który mógłby być naprawdę kosztowny.
Opieka zdrowotna
Hiperautomatyzacja ma ogromny potencjał w dostarczaniu nowych rozwiązań dla opieki zdrowotnej. Dobrym przykładem są chatboty, które są w stanie samodzielnie rozwiązywać problemy pacjentów za sprawą samouczących się algorytmów. Ponadto modele sztucznej inteligencji i cyfrowe bliźniaki mogą znacznie przyspieszyć prace badawczo-rozwojowe w branży farmaceutycznej związane z:
- odkrywaniem nowych leków – algorytmy głębokiego uczenia się mogą być wykorzystywane do odkrywania nowych, skutecznych leków na określone choroby;
- ich testowaniem – aby przetestować eksperymentalne metody leczenia, firmy mogą wykorzystywać cyfrowe bliźniaki do tworzenia cyfrowych reprezentacji leków, ludzkich narządów, genomów lub pojedynczych komórek.
Contact center i obsługa klienta
Hiperautomatyzacja jest bardzo rozpowszechniona w obsłudze klienta. Znajduje zastosowanie w sytuacjach, gdy konsumenci oczekują: odpowiedzi na powtarzające się proste pytania, aktualizacji statusu zamówienia lub pomocy w znalezieniu określonego zasobu wiedzy. Takie rozwiązanie pozwala znacznie skrócić czas reakcji i utrzymać zadowolenie klientów na wysokim poziomie. Wdrożenie hiperautomatyzacji w obsłudze klienta pozwala obsłużyć znacznie większą liczbę interesantów w tym samym czasie (niezależnie od fizycznej dostępności pracowników contact center).
Hiperautomatyzacja przyszłością biznesu
Jak widzisz, hiperautomatyzacja ma bardzo szerokie zastosowanie, a lista korzyści z jej wdrożenia jest naprawdę długa. Nie bez powodu technologia ta została niedawno uznana za najlepsze rozwiązanie pomagające nowoczesnym organizacjom zachować konkurencyjność, stać się bardziej efektywnymi oraz innowacyjnymi.
Już teraz przewiduje się, że hiperautomatyzacja będzie jedną z najpotężniejszych technologii w niedalekiej przyszłości. Warto jednak pamiętać, że jej wdrożenie może okazać się złożonym zadaniem. Do głównych wyzwań zaliczyć trzeba zrozumienie funkcjonowania wszystkich podstawowych elementów tej technologii oraz wiedzę o obecnej infrastrukturze i źródłach różnych danych biznesowych.