Kreator stron WWW – bądź widoczny w sieci
Firma online 18 września 2024 5 minut czytania

Kreator stron WWW – bądź widoczny w sieci

Jak wynika z danych Eurostatu, własną stroną internetową może „pochwalić” się nieco ponad 67 proc. małych firm w Polsce. To ponad 10 proc. mniej niż stanowi średnia unijna. Tymczasem w pełni funkcjonalną witrynę, nawet z funkcją sklepu internetowego, możesz stworzyć samodzielnie, szybko i nierzadko za darmo. Pomoże Ci w tym kreator stron WWW.

Choć media społecznościowe stanowią coraz ważniejsze narzędzie komunikacji firmowej, własna strona internetowa wciąż zdecydowanie zwiększa szansę na nawiązanie relacji z nowymi klientami. Jak podaje GUS, blisko 65 proc. internautów korzysta z sieci właśnie po to, by sprawdzić informacje o towarach lub usługach.

Co więcej, firma z własną stroną, a nie tylko profilami w popularnych social mediach, dla wielu osób jest po prostu bardziej wiarygodna. Wreszcie – własna witryna to własne zasady – możesz w pełni dostosować ją do swoich potrzeb.

Tylko… jak stworzyć witrynę, nie będąc profesjonalnym programistą? Tutaj z pomocą przychodzi kreator stron WWW.

Kreator stron WWW – co kryje się pod tą nazwą?

Kreatorem stron WWW określa się narzędzie, które pozwala osobom bez praktycznie żadnej wiedzy na temat programowania stworzyć własną witrynę internetową. Mechanizm działania kreatora opiera się na zasadzie „przeciągnij i upuść” (ang. drag and drop). Innymi słowy, interesujące Cię elementy umieszczasz na wyświetlanej w przeglądarce internetowej makiecie i w ten sposób powstaje Twoja strona internetowa.

Kreator stron WWW daje możliwość samodzielnego stworzenia firmowej strony internetowej bez umiejętności programistycznych.

Aby rozpocząć pracę z tym narzędziem, nie musisz instalować skomplikowanego i kosztownego oprogramowania. Cała praca nad stroną odbywa się z poziomu przeglądarki, po stworzeniu konta użytkownika.

Kreator stron internetowych a WordPress – na czym polega różnica?


Innym rodzajem rozwiązań upraszczających proces tworzenia stron internetowych są tzw. CMS-y, czyli platformy do zarządzania treścią (ang. Content Management System). Najpopularniejszy z nich, a więc WordPress, w ciągu ponad 20 lat istnienia zrobił zawrotną karierę. Szacuje się, że ze wszystkich, a więc około dwóch miliardów stron internetowych na świecie ponad 43 proc. powstało właśnie z jego udziałem.

Do dzisiaj uważa się go za świetne narzędzie dla osób chcących prowadzić bloga. Niekoniecznie jednak nadaje się dla przedsiębiorcy oczekującego nieco większej liczby funkcjonalności niż oferuje prosta strona blogowa. WordPress opiera się bowiem na bardzo podstawowym schemacie edycji elementów strony. Co za tym idzie, dodawanie nowych funkcji wymaga nieco wiedzy programistycznej oraz doświadczenia.

Dla odmiany kreatory stron WWW oparte są na schemacie WYSIWYG, czyli „to, co widzisz, to dostajesz” (z ang. What You See Is That You Get). W praktyce oznacza to, że zmieniając dowolny element swojej strony, widzisz w czasie rzeczywistym, jaki będzie efekt końcowy – bez zgadywania i konieczności wykonywania czasochłonnych poprawek.

Nawet jeśli nie masz pewności, jakie elementy powinna zawierać Twoja strona – kreator wskaże Ci odpowiednie rozwiązanie.

Co powinno znaleźć się na Twojej stronie WWW?


Odpowiedź na to pytanie kryje się za tajemniczo brzmiącym skrótem UX. Oznacza on „User Experience”, czyli po prostu wrażenia, jakich doświadcza użytkownik przy korzystaniu z produktów takich jak strona WWW. Agencje zawodowo projektujące strony WWW obecnie zwykle zatrudniają specjalistę odpowiadającego za jak najbardziej pozytywny UX przygotowywanej strony.

Ty jednak masz do dyspozycji nie mniej potężnego sojusznika – gotowe szablony proponujące sprawdzone rozwiązania wyglądu strony i jej funkcjonalności. Najlepsze kreatory stron WWW mają ich w ofercie nawet kilka tysięcy. Aby ułatwić odnalezienie tego najlepszego, często posegregowane są one według kategorii czy branż, dla których są przeznaczone.

Jeśli więc działasz w np. w branży motoryzacyjnej, wybór odpowiedniego tematycznie szablonu sprawi, że klient od razu poczuje, iż trafił we właściwe miejsce.

Nie możesz zdecydować się na konkretne rozwiązanie? Z pomocą przyjdzie Ci sztuczna inteligencja (AI). Kreatory wspierające tę coraz popularniejszą technologię oferują bardzo wygodny mechanizm – użytkownik opisuje swoje potrzeby względem strony, a kreator stron AI sam tworzy gotową propozycję witryny.

Czy kreator pomoże stworzyć także sklep online?


Nierzadko głównym zadaniem strony internetowej małej firmy jest sprzedaż online. Trudno się dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że blisko 80 proc. internautów wykorzystuje sieć właśnie do robienia zakupów.

Kreatory stron WWW odpowiadają także na tę potrzebę, zapewniając funkcjonalności sklepów online o różnym poziomie zaawansowania. Nie brakuje wśród nich rozwiązań oferujących praktycznie wszystkie opcje znane z „dużych” platform sprzedażowych takich jak: możliwość tworzenia promocji, korzystania z kodów rabatowych czy informowania klientów o nowych ofertach za pośrednictwem poczty e-mail.

Na co zwracać uwagę przy wyborze kreatora stron internetowych? Odpowiedź na pytanie o to, jaki jest najlepszy kreator stron WWW, nie jest wcale taka łatwa. Także dlatego, że przecież każda firma ma inne potrzeby.

Są jednak pewne cechy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze optymalnego dla kreatora stron internetowych. Jakie?   

  • Interfejs – zobacz, czy sposób obsługi kreatora jest dla Ciebie wygodny i pozwala w razie potrzeby na szybkie modyfikacje.
  • Wybór szablonów i motywów – najlepiej, gdy uwzględnia nie tylko rodzaj strony, ale i branżę, w jakiej działa firma.
  • Responsywność – tworzona strona powinna poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony.
  • Oferowane funkcjonalności strony – dostęp do funkcji niezbędnych dla Ciebie do prowadzenia biznesu, np. sklepu internetowego.
  • Hosting – przestrzeń, w której znajdzie się strona internetowa. Integracja z kreatorem oznacza zwolnienie z konieczności wykupywania jej osobno.
  • Domena –możliwość przypisania stronie adresu w sieci za pośrednictwem kreatora.
  • Bezpieczeństwo – możliwość podpięcia certyfikatu SSL z poziomu kreatora. Certyfikat SSL (ang. Security Sockets Layer) szyfruje treści przesyłane między stroną WWW a użytkownikiem i jest niezbędny, aby strona została uznana za bezpieczną przez wyszukiwarkę Google.
  • Dodatkowe narzędzia – takie jak opcja edycji grafik na stronie.
  • Optymalizacja SEO i analityka – dzięki nim strona będzie pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania i możliwe będzie śledzenie ruchu na niej.

Funkcjonalności te nie tylko przyspieszą proces tworzenia strony, ale również ograniczą liczbę dodatkowych czynności koniecznych do jej startu. Usprawnią również zarządzanie witryną w późniejszym okresie.

Jak długo trwa budowanie własnej strony WWW?


Jeśli wybierzesz kreator stron WWW dopasowany do potrzeb i odpowiadający Ci w użytkowaniu, czas powstawania szablonu będzie dużo krótszy niż zlecenie stworzenia strony zewnętrznemu podwykonawcy, który zwykle ma sporą kolejkę podobnych projektów.

Jeśli zdecydujesz się na użycie szablonu, gotowa do użytku strona może powstać w ciągu zaledwie kilku godzin.

Nierzadko najwięcej czasu zajmuje nawet nie samo projektowanie strony, ale wypełnianie jej treściami i grafikami. Tutaj jednak z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja – niektóre kreatory stron stworzą grafiki czy nawet przygotują logotyp firmy.

Własna strona WWW – ile to kosztuje?


Współczesne usługi kreatora stron WWW to zwykle zintegrowane, kompleksowe rozwiązania, umożliwiające nie tylko stworzenie witryny, ale także oferujące hosting, własną domenę czy certyfikat SSL.

Niesie to za sobą nie tylko wspomnianą oszczędność czasu, ale i pieniędzy. Kiedyś samo stworzenie strony internetowej wymagało pomocy doświadczonego programisty lub agencji interaktywnej. Pomoc ta nie należała do najtańszych – przygotowanie najprostszej strony WWW oznaczało wydatek przynajmniej kilku tysięcy złotych. I mówimy tu o stronie z bardzo ograniczonymi możliwościami, będącej często tak naprawdę jedynie naszą wizytówką w sieci.

Dzisiaj kreatory stron WWW dają nam taką możliwość za miesięczną opłatę wynoszącą od kilkanastu do kilkadziesięciu złotych, nierzadko w pakiecie z hostingiem, własną domeną oraz rozwiązaniami ułatwiającymi zarządzanie stroną i sprzedaż poprzez nią.

Takie pakietowe rozwiązanie znajduje się także w ofercie Orange. Poza udogodnieniami wymienionymi powyżej zyskujesz również szablony dostosowane do rozmaitych branż czy dodatkowe funkcje poprawiające poziom bezpieczeństwa.

Osoby szukające darmowych kreatorów stron WWW również znajdą kilka propozycji. Należy jednak pamiętać, że zwykle brak kosztów wiąże się z okrojeniem funkcji, brakiem dostępu np. do wszystkich szablonów czy ograniczoną liczbą produktów, jakie możemy sprzedawać poprzez sklep.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji

    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Firma online 18 grudnia 2024

    Firma online

    Organizacje z każdej branży nieustannie poszukują sposobów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z ważnych narzędzi w tym procesie jest analiza […]

  • Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?

    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Firma online 4 grudnia 2024

    Firma online

    W ostatnich latach rozwój e-handlu przyśpieszył. Wszystko dzięki zmieniającym się nawykom konsumentów. Firmy na całym świecie, niezależnie od branży, zaczęły […]

  • Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?

    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Firma online 28 listopada 2024

    Firma online

    Zielona energia to nie tylko chwilowy trend. To też realna potrzeba i strategiczne rozwiązanie, które może kształtować przyszłość biznesu w […]

  • Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności

    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Firma online 13 listopada 2024

    Firma online

    Predictive maintenance (PdM), którego głównym założeniem jest optymalne wykorzystanie maszyn i urządzeń w firmie, stanowi część Przemysłu 4.0. Z tego […]