Dlaczego warto stosować marketing automation w sklepie internetowym?
Audyt, strategia, automatyzacja marketingu – oto przepis na prowadzenie sklepu internetowego z sukcesem. Oczywiście pod każdym z tych pojęć kryje się wiele działań, które wymagają sporego nakładu pracy. Są jednak kluczowe dla przyszłości e-biznesu.
Szybki rozwój e-commerce w 2020 roku sprawił, że sprzedaż internetowa stała się podstawą działalności dla wielu firm, które dotąd stawiały na sklepy stacjonarne. Stworzył również nowe możliwości dla tych, którzy rozpoczynają działalność w trybie online. Jednak wykorzystać tę szansę mogą jedynie te sklepy, które są odpowiednio przygotowane do przyjęcia zwiększonego ruchu i sprawnej realizacji zamówień.
W przeciwnym razie, zamiast poprawić sprzedaż, mierzą się z problemami technicznymi i niezadowoleniem klientów. Tym samym wprowadzanie nowych rozwiązań usprawniających e-commerce staje się koniecznością.
Audyt i strategia w e-commerce
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z ciągłym rozwojem, podążaniem za trendami i nowinkami technologicznymi. To z jednej strony realizowanie przemyślanej strategii, a z drugiej elastyczność i gotowość do szybkiego odpowiadania na zmieniającą się dynamicznie sytuację na rynku.
Zawsze znajdzie się coś, co można poprawić lub usprawnić. Znalezienie obszarów do rozwoju w ramach sklepu online będzie możliwe dzięki przeprowadzeniu kompleksowego audytu. Będzie on potrzebny szczególnie, jeśli wyniki sklepu spadną lub korzystamy z przestarzałych technologii i planujemy zmianę platformy.
Optymalnym rozwiązaniem jest regularne przeprowadzanie audytu, np. raz na rok, nawet wtedy, gdy pozornie wszystko funkcjonuje bez większych zastrzeżeń. Wówczas mamy szansę wprowadzić zmiany, jeszcze zanim pojawią się problemy.
Podczas audytu powinny zostać przeanalizowane wszystkie elementy e-commerce – począwszy od budowy wszystkich podstron, przez działania marketingowe i ruch z reklam online, widoczność w sieci, aż po prześledzenie ścieżki zakupowej i danych na temat porzuconych koszyków. Pozwoli to przede wszystkim na podniesienie wydajności platformy, optymalizację działań promocyjnych i wyeliminowanie błędów na stronie. A co za tym idzie – zwiększenie dochodów ze sprzedaży.
Marketing automation w praktyce
Rekomendacje wynikające z audytu są dobrym punktem wyjścia do wprowadzenia usprawnień i automatyzacji części procesów, w tym automatyzacji marketingu. Bo przecież im mniej czasu będziemy potrzebowali na obsługę sklepu, tym więcej zarobimy.
Personalizacja oferty
W sprzedaży online najważniejsze jest dotarcie z informacją o produkcie do ściśle określonej grupy odbiorców. Nic nie irytuje internautów tak jak niechciane reklamy czegoś, czego i tak nigdy by nie kupili. Jeśli jednak są na etapie przeglądania ofert i podejmowania decyzji, chętnie przyjmą rekomendacje produktów spełniających kryteria ich poszukiwań.
Możemy im je dostarczyć, opierając działanie narzędzi promocyjnych takich jak banery czy pop-upy na segmentacji dokonanej na podstawie zebranych danych o użytkownikach. Dzięki temu wyświetlane treści będą kierowane do grupy odbiorców o konkretnych zainteresowaniach i potrzebach.
Ratowanie porzuconych koszyków
Kierując się historią zakupową, możemy również zaplanować zautomatyzowane kampanie e-mail marketingowe – przypomnieć o porzuconym koszyku lub zachęcić do ponownego zakupu.
Chatbot jako wsparcie obsługi klienta
Kolejnym usprawnieniem w zakresie komunikacji z klientem są chatboty. To narzędzie, które wielu użytkowników wciąż darzy niskim zaufaniem. Wraz z usprawnianiem mechanizmów sztucznej inteligencji chatboty stają się jednak coraz bardziej użyteczne, a liczba spraw, które można załatwić z ich wykorzystaniem, wzrasta. Jeśli natomiast konsumenci będą otrzymywać to, czego potrzebują, w rozmowie z chatbotem, ich zaufanie do tej formy komunikacji zwiększy się. A automatyzacja pozwoli na odciążenie pracowników odpowiedzialnych za obsługę klienta.
Utrzymanie klienta
Budowanie stabilnego biznesu zależy w dużej mierze od tego, czy zdobędziemy stałych klientów i zdołamy ich utrzymać. I właśnie w tym procesie mają przede wszystkim być pomocne narzędzia marketing automation. Pozwalają one jak najlepiej wykorzystać raz nawiązany kontakt. Personalizując treści, wdrażając programy lojalnościowe, zapewniając atrakcyjne warunki dostawy, budujemy lojalność klientów, czym zwiększamy szansę na to, że będą do nas wracać. Tym samym zyskujemy przewagę nad konkurencją w rozwijającej się dynamicznie branży e-commerce.
Jeśli szukasz rozwiązań e-commerce dla swojej firmy, sprawdź kompleksową ofertę Orange dla Firm.