Metaverse dla firm – nowa era cyfrowego rozwoju
Polskie firmy inwestują w rozwiązania Metaverse. Wykorzystują do tego m.in. technologię Extended Reality i szeroką wiedzę ekspertów. To kierunek, który zmienia nie tylko nasze codzienne życie, ale również cały światowy biznes. Dowiedz się, jak stosować to innowacyjne rozwiązanie, a także dlaczego już teraz warto przetestować Orange Business Metaverse.
Szacuje się, że od 5 do 10 mld euro może być wart polski rynek Metaverse w 2035 roku – tak wynika z wyliczeń firmy Meta (dawniej Facebook). Jego wzrost może wynieść nawet niemal 40 proc. w skali rok do roku, co czyni technologię metaświata jedną z najbardziej perspektywicznych i zyskownych.
Metaverse to termin, który pojawił się po raz pierwszy w powieści Neala Stephenson z 1992 roku w odniesieniu do wirtualnego świata. Obecnie zyskuje na znaczeniu jako przełomowa innowacja wpływająca znacząco na sposób, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą działalność.
Czym jest Metaverse?
To rewolucyjny etap transformacji cyfrowej oferujący społeczeństwu nowe, inspirujące możliwości interakcji, komunikacji i doświadczeń. Warto jednak wiedzieć, że to znacznie więcej niż sama technologia. To nowa era rozwoju społeczeństwa cyfrowego, gdzie granice pomiędzy rzeczywistością a światem wirtualnym są coraz bardziej płynne. To przyszłość internetu, który stanie się trójwymiarowy.
Uzgodnienie jednej, wspólnej definicji dla tak szerokiego tematu, jakim jest Metaverse, jest niesłychanie trudne. Można przyjąć jedynie techniczny opis, według którego jest to współdzielona przez użytkowników wirtualna przestrzeń stworzona przez połączenie ulepszonej rzeczywistości fizycznej i cyfrowej.
W centralnej części Metaverse znajdują się bardzo ważne, współpracujące ze sobą technologie: rzeczywistości wirtualnej (ang. Virtual Reality, VR) i rozszerzonej (ang. Augmented Reality, AR) oraz sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence, AI). Obecnie technologie VR i AR określa się łącznie mianem Extended Reality (XR).
VR, AR i AI to kluczowe narzędzia umożliwiające niespotykane do tej pory połączenie świata fizycznego z cyfrowym. Gdy VR otwiera nam drzwi do pełnych emocji wirtualnych światów, AR wzbogaca otaczającą nas rzeczywistość, dodając do niej cyfrową wartość.
W tym kontekście sztuczna inteligencja staje się współtwórcą Metaversum. W jaki sposób? Wprowadzając nowe poziomy personalizacji, tworzenie inteligentnych interfejsów i rozwój autonomicznych rozwiązań, które mają potencjał zrewolucjonizować codzienne życie – zmieniając sposób, w jaki pracujemy, prowadzimy firmy, kupujemy, uczymy się lub nawiązujemy relacje społeczne.
Definicje kluczowych terminów:
- Virtual Reality (VR) – wirtualna rzeczywistość wykorzystująca technologię komputerową do tworzenia symulowanego środowiska, które można eksplorować w 360 stopniach. Umożliwia użytkownikom obecność w cyfrowo odwzorowanej przestrzeni świata rzeczywistego lub doświadczenie warunków, które byłyby niemożliwe do osiągnięcia w prawdziwym świecie.
- Augmented Reality (AR) – rozszerzona rzeczywistość to technologia, która nakłada cyfrowe informacje, np. tekst, obrazy lub animacje, na widok realnego świata użytkownika, tym samym poprawiając lub „rozszerzając” rzeczywistość.
Warto zwrócić uwagę, że obecnie coraz bardziej popularne jest określenie Extended Reality (XR) jako ogólny termin odnoszący się do wszystkich technologii tj. VR i AR, które wzbogacają świat realny o warstwę cyfrową lub symulują rzeczywistość.
Jak dostać się do Metaverse?
Aby wejść do świata Metaverse, potrzebne jest urządzenie z kategorii tzw. technologii ubieralnych. Mówimy tutaj o okularach wirtualnej rzeczywistości lub potocznie – goglach VR. Ich konstrukcja oddziela nas całkowicie od świata rzeczywistego, koncentrując wzrok na tym, co wirtualne.
Na rynku znajdziemy różne rodzaje dostępnych okularów VR. Najpopularniejsze są rozwiązania całkowicie mobilne – co oznacza, że okulary nie wymagają już podłączenia kablem do komputera. Są dodatkowo wyposażone w dwa tzw. kontrolery, które trzymamy w dłoniach.
To dzięki nim możemy wchodzić w interakcje z cyfrową przestrzenią, np. brać cyfrowe przedmioty do rąk. Testowane są już rozwiązania, gdzie kontrolery zastępują po prostu gesty naszych dłoni.
Technologia szybko się rozwija, a jakość obrazu i wygoda użytkowania okularów VR jest coraz bardziej imponująca. Wystarczył rok, aby zobaczyć olbrzymią różnicę. Warto więc stale monitorować rozwój technologii – zachowując elastyczność wobec zmieniającego się ekosystemu Metaverse. Zdecydowanie wirtualne technologie dogoniły już ambicje twórców oprogramowania.
Jaka jest przyszłość technologii ubieralnych?
Najnowsze okulary to innowacyjne urządzenia łączące zarówno technologie rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR). Dzięki temu oferują użytkownikom płynne przełączanie się pomiędzy zanurzeniem się w wirtualnych przestrzeniach lub interakcję z cyfrowymi danymi. Wykorzystują one zaawansowane sensory i kamery do analizowania otoczenia w czasie rzeczywistym, co pozwala na płynne nałożenie cyfrowych treści na fizyczny świat.
Jak z rozwiązań Metaverse korzystają polskie firmy?
Pierwsze wdrożenia wykorzystujące wirtualne technologie miały miejsce już dziesięć lat temu. Polska branża Real Estate eksperymentowała z wykorzystaniem okularów VR, które służyły m.in. do pokazywania przyszłym najemcom biur i kupującym mieszkania ich architekturę i udogodnienia – wirtualnie, zanim budynki zostaną wybudowane.
Od tego czasu technologia VR i AR dynamicznie rozwija się w wielu działach w ramach przedsiębiorstw. Można wyróżnić dwa główne obszary:
- ścieżka rozwoju pracownika, np. szkolenia;
- ścieżka rozwoju produktów i usług, np. projektowanie, handel i marketing.
Technologie VR i AR doskonale sprawdzają się jako innowacyjne narzędzia rekrutacji i onboardingu pracowników. Zwiększają zaangażowanie, personalizują i przyspieszają powtarzalne procesy.
Przedsiębiorstwa mogą zdecydować się na rozbudowaną integrację tych innowacji w obszarze szkoleń i rozwoju zatrudnionych osób. Tworzenie wirtualnych środowisk, np. odtwarzanie cyfrowe stanowisk pracy, symulacji pracowniczych warsztatów kompetencji miękkich czy wellbeingu. Natomiast platforma Metaverse do zdalnej współpracy ma szansę stać się powszechną praktyką, zastępując inne formy komunikacji takie jak np. wideokonferencje.
Technologie VR i AR firma może wykorzystać jako narzędzie marketingowe, tworząc wirtualne przestrzenie do promocji swoich produktów i usług, testować je przed jego zakupem, a także stosować w późniejszych procesach serwisowych.
Warto zauważyć, że przedsiębiorstwa mogą wybierać różne ścieżki rozwoju w Metaverse, zależnie od ich branży, strategii biznesowej i stopnia gotowości na innowacje. Większe podmioty posiadają zasoby do rozwijania własnych, zaawansowanych rozwiązań VR i AR – zgodnych z ich potrzebami i strategią rozwoju. Średnie i małe firmy mogą decydować się na adaptację istniejących rozwiązaniach Metaverse i dostosowanie ich do własnych celów.
W Polsce przykłady realizacji pionierskich czy kontynuacji strategii wykorzystania tych technologii znajdziemy w branży bankowej, przemysłowej, produkcyjnej, logistyce, paliwowej, sprzedaży FMCG, farmaceutycznej, a dzięki Orange Business Metaverse także telekomunikacyjnej.
Zgodnie z obserwacjami rynku liczba wdrożeń stale rośnie, a ostatni rok zdecydowanie wyróżnił się skalą zapotrzebowania na projekty VR i AR. Jednak w dalszym ciągu potrzebne są działania edukacyjne, aby przedstawiciele firm i przedsiębiorstw poznali i zrozumieli potencjał biznesowy, jaki niosą za sobą te innowacje.
Jaka jest skuteczność wdrożeń VR w przedsiębiorstwach?
Jesteśmy dopiero na początku drogi rozwoju Metaverse. W dalszym ciągu zbieramy informacje z rynku na temat potencjału jego zastosowania i efektywności dostępnych rozwiązań. Analizując dane z różnych raportów, można jednak zauważyć, że firmy, które zdecydowały się na wdrożenia technologii VR/ AR, osiągają wyraźny zwrot z tej inwestycji. Zastosowanie tych technologii przynosi mierzalne korzyści, które obejmują oszczędność czasu i kosztów, zwiększenie efektywności operacyjnej. Zauważalne są one także w kontekście zwiększenia zaangażowania i satysfakcji pracowników.
Badania wskazują na przewagę szkoleń z wykorzystaniem VR nad wykładami czy szkoleniami e-learningowymi. Aby dowiedzieć się więcej o aktualnym stopniu wykorzystania technologii wirtualnych, producent gogli wirtualnej rzeczywistości HTC VIVE przeprowadził szeroko zakrojone badanie. Obejmowało ono amerykańskich specjalistów ds. produkcji z dziesięciu różnych branż – od pojazdów mechanicznych i elektroniki, po produkty chemiczne i energetyczne.
Z raportu opublikowanego w 2024 r. można dowiedzieć się, że połowa respondentów zadeklarowała regularne używanie technologii wirtualnych. 75 proc. otrzymuje wyraźny zwrot z inwestycji, a wśród firm, które nie mają doświadczenia z wirtualnymi technologiami aż 59 proc. deklaruje, że rozpocznie ich użytkowanie w ciągu pięciu lat.
Co motywuje te organizacje do wykorzystania innowacji VR/AR? Przygotowany przez HTC VIVE raport wskazuje m.in. na poprawę efektywności i redukcję kosztów operacyjnych, lepsze szkolenia i rozwój umiejętności pracowników, a także budowanie przewagi konkurencyjnej przez firmy.
Metaverse, obok takich technologii jak AI czy blockchain, stanowi kluczowe narzędzie dla przedsiębiorstw, które chcą stać na czele innowacji technologicznych. Dzięki dynamicznemu rozwojowi i adaptacji wirtualnych technologii firmy mają szansę na zrewolucjonizowanie swoich procesów operacyjnych, marketingowych oraz sposobu interakcji z klientami i pracownikami.
Orange Polska jako lider innowacji odgrywa ważną rolę w tej transformacji. Pokazuje, jak strategiczne inwestycje i współpraca mogą prowadzić do trwałego rozwoju i wykorzystania potencjału Metaverse w firmach. Właśnie w oparciu o takie partnerstwo pomiędzy Orange Polska a Connected Realitites – firmą technologiczną specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań VR/AR i Metaverse – powstało rozwiązanie Orange Business Metaverse.
Ocenia się, że firmy, które planują adaptację technologii Metaverse, powinny skoncentrować się w pierwszej kolejności na budowie kompetencji kadry w tym obszarze, inwestowaniu w szkolenia pracowników z zakresu VR/AR i nawiązywaniu partnerstw z dostawcami technologii. Dlatego zapraszamy Was do przetestowania innowacyjnego rozwiązania Orange Polska w praktyce.
Aby umówić się na spotkanie w naszej przestrzeni metawersalnej, wystarczy wypełnić formularz na dedykowanej stronie Orange Business Metaverse
Andrzej Horoch
Jest współwłaścicielem firmy Connected Realities, która na co dzień projektuje i wdraża innowacje VR/AR i Metaverse w dużych organizacjach. Autor „Kierunek Metaverse” – pierwszej, polskiej książki o Metaverse dla biznesu. W oparciu o partnerstwo pomiędzy Orange Polska a firmą Connected Realitites powstało rozwiązanie Orange Business Metaverse.