Praca zdalna zostaje z nami na zawsze
Pandemia jedynie przyspieszyła trend związany z wykonywaniem pracy zdalnej, przez internet. Zanim pojawił się lockdown, wiele firm – jak chociażby my – umożliwiało pracownikom wykonywanie swoich zadań w domu. Początkowo był to rodzaj pracy hybrydowej – 1 lub 2 dni w domowym biurze, pozostałe dni w siedzibie firmy. Z czasem jednak zaczęto mówić o pracy zdalnej na stałe.
Praca zdalna na stałe może sprawiać kłopoty
To, co było eksperymentem – stało się codziennością, a co najważniejsze – model domowego biura okazał się wystarczająco efektywny. Tym samym można się spodziewać, że po ustaniu pandemii model pracy zdalnej bądź hybrydowej pozostanie w wielu zawodach szeroko stosowany.
Jednak jak wynika z badania „Poly Evolution of the Workplace” aż 4 na 10 respondentów (43,9 proc.) z Polski przyznaje, że podczas pracy zdalnej czuje presję wykonywania służbowych obowiązków nawet poza ustalonymi godzinami. Wcześniej, wychodząc z biura, pracownicy przechodzili w „tryb prywatny”.
Obecnie, pracując w domu, który pełni funkcję biura, osoby, którym dano pracę zdalną na stałe, wciąż mają poczucie przebywania w pracy, co negatywnie wpływa na komfort ich życia. Skutki tego są także odczuwalne przez brak zachowania dawnej rutyny podczas dojazdów do i z pracy.
Tymczasem znaczna część przedsiębiorców zamierza nadal korzystać z nowoczesnych form pracy i komunikowania. Oznacza to, że poprzedni model życia zostanie zastąpiony nowym – w pracy jak i prywatnej komunikacji czy choćby zakupach. Możemy zatem mówić o wchodzeniu pracy zdalnej na stałe.
Pozostają jednak do rozwiązania problemy organizacyjne w relacji pracownik – pracodawca i oczywiście kwestie wyposażenia technicznego i bezpieczeństwa danych. Aby home office było efektywne, konieczne są odpowiednie narzędzia do pracy zdalnej oraz jej właściwa organizacja.
Praca zdalna a Kodeks Pracy
Wszystko na to wskazuje, że już w I półroczu 2022 roku kwestie pracy zdalnej trafią do Kodeksu Pracy. Nowe przepisy zaczną obowiązywać trzy miesiące od odwołania stanu epidemii w Polsce. Jak ma wyglądać praca zdalna w Kodeksie Pracy?
Rozwiązania dotyczące pracy zdalnej mają zastąpić obecne przepisy o telepracy, która jest stosowana tylko w niektórych zawodach. Praca zdalna ma być wykorzystywana szerzej i będzie obowiązywać zarówno na wniosek pracodawcy, jak i pracownika.
Zgodnie z projektem pracodawca będzie zobowiązany pokryć koszty wykonywania pracy zdalnej w miejscu zamieszkania lub innym miejscu wskazanym przez pracownika. Chodzi oczywiście o wydatki związane z serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi do pracy zdalnej, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej przez internet oraz koszty energii elektrycznej i niezbędnych usług telekomunikacyjnych. Dokładne zasady określałby wewnętrzny regulamin pracodawcy.
Praca zdalna przez internet to dwie strony medalu
Niezwykle istotne regulacje relacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą to jedna strona medalu. Druga to właściwe rozwiązania, które zapewnią nie tylko komfort i efektywność pracy, ale również cyberbezpieczeństwo.
Ale to właśnie cyberbezpieczeństwo jest istotnym wyzwaniem firm w trakcie pracy zdalnej przez internet – potwierdzono podczas Światowego Forum Ekonomicznego. Najważniejsze jest posiadanie odpowiednich narzędzi do pracy zdalnej, rozwiązań i strategii, a 80 proc. liderów s.. bezpieczeństwa IT uważa, że brak ich organizacjom wystarczających zabezpieczeń.
Praca zdalna przez internet w dowolnym miejscu
Internet do pracy zdalnej jest oczywiście warunkiem jej wykonywania – zarówno za pomocą łącza stałego, jak i mobilnego. Organizacja bezpiecznego i niezawodnego środowiska home office to spore wyzwanie – naturalnym dostawcą internetu do pracy zdalnej jesteśmy my, operator mający olbrzymie doświadczenie zarówno w kontekście telekomunikacji jak i rozwiązań chmurowych oraz cyberbepieczeństwa.
Wspieramy różne profile pracowników zdalnych, w zależności od charakteru ich pracy i potrzeb związanych z dostępem do internetu:
- Praca zdalna (łącze stałe) – rozwiązanie dla pracowników wykonujących obowiązki zdalnie w domu, wyposażonych w komputer wraz z oprogramowaniem, stacjonarny dostęp do internetu wraz z Wi-Fi, usługę bezpieczeństwa, a także smartfon i usługi zintegrowanej komunikacji.
- Praca zdalna (internet mobilny) – rozwiązanie dla pracowników wykonujących obowiązki zdalnie w domu, wyposażonych w komputer wraz z odpowiednim oprogramowaniem, internet mobilny do pracy zdalnej wraz z Wi-Fi, usługę bezpieczeństwa, a także smartfon i usługi zintegrowanej komunikacji.
W obu wariantach dostarczamy pakiet bezpieczeństwa: Biznesowy VPN, Zdalny dostęp SSL, oraz WiFi Cisco Meraki, BKO. W każdym przypadku operator zapewnia specjalistyczne wsparcie.
Zalety i korzyści:
- rozwiązanie E2E – dostawa, konfiguracja, instalacja,
- model subskrypcyjny – brak inwestycji, opłaty abonamentowe,
- bezpieczeństwo – podczas zdalnego dostępu do danych i aplikacji firmowych (szyfrowanie, MPLS, APN),
- szybkie uruchomienie – w ciągu kilka dni roboczych,
- skalowalność – obsługa od kilku do kilku tysięcy osób wykonujących pracę zdalną przez internet,
- elastyczność – klient wybiera tylko te usługi, których potrzebuje.
Istotnym aspektem jest ograniczenie kosztów (brak inwestycji), co pozwala na prognozowanie przyszłych wydatków, a tym samym dostosowanie ich do aktualnych potrzeb. Umożliwia to abonamentowa forma finansowania. A w przypadku nagłej potrzeby zwiększenia zasobów można dodatkowo skorzystać z formy rozliczania pay as you go, która jest niezwykle elastyczna i pozwala w każdej chwili na zwiększenie aktualnej liczby stanowisk.