Przetwarzanie kognitywne — zastosowanie w biznesie
Czy w dzisiejszych czasach technologia jest jeszcze w stanie czymś zaskoczyć? Idea cognitive computing udowadnia, że tak. Dowiedz się więcej o przetwarzaniu kognitywnym — rozwiązaniu z obszaru AI i NLP, które jest w zasięgu każdej firmy!
Czym jest przetwarzanie kognitywne?
Cognitive computing (inaczej przetwarzanie kognitywne) to rodzaj symulacji komputerowej, która wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do naśladowania procesów myślowych człowieka. Technologia ta łączy w sobie zestaw nowoczesnych narzędzi stwarzających wiele możliwości dla biznesu. Urządzenia wykorzystujące przetwarzanie kognitywne mogą przyspieszyć i udoskonalić współpracę między maszynami i człowiekiem na kilka sposobów, m.in. poprzez:
- przetwarzanie języka naturalnego (NLP) lub danych sensorycznych,
- formułowanie hipotez, przedstawianie argumentów i planowanie,
- analizowanie zarówno treści, jak i kontekstu,
- uczenie maszynowe (ML) i tworzenie nowych spostrzeżeń oraz wniosków,
- prognozowanie przyszłych zjawisk i zdarzeń na podstawie obecnych lub historycznych danych (analiza predykcyjna).
Warto dodać, że przetwarzanie kognitywne nie jest tym samym co sztuczna inteligencja pomimo wykorzystywania podobnych algorytmów. AI minimalizuje rolę człowieka, może samodzielnie podejmować decyzje i wykonywać zadania. Informatyka kognitywna jest znacznie mniej niezależna – nie pretenduje do zastąpienia człowieka, uzupełnia jedynie posiadane przez ludzi informacje, aby wspierać ich decyzyjność.
Przetwarzanie kognitywne usprawnia procesy biznesowe
Dzięki wdrożeniu rozwiązań i narzędzi z obszaru cognitive computing pracownicy mogą korzystać z samouczących się algorytmów, które pomagają im lepiej i szybciej wykonywać swoją pracę. Takie programy wspierają wzrost produktywności poprzez automatyzację powtarzalnych zadań, takich jak zbieranie odpowiednich statystyk czy aktualizowanie bazy danych klientów o dane demograficzne, finansowe, a nawet medyczne.
Wykorzystując koncepcje kognitywne, można przyspieszyć identyfikację problemów w ramach procedury biznesowej, jednocześnie zwiększając precyzję takiej analizy.
Wszystko to prowadzi do lepszych wyborów finansowych, uprawnionych procesów biznesowych, a ostatecznie zwiększonej wydajności i opłacalności.
Technologię przetwarzania kognitywnego można wykorzystać także do usprawnienia interakcji z klientami. Sztuczna inteligencja jest w stanie przekazać im informacje kontekstowe bez angażowania zespołów, których praca generuje dodatkowe koszty. W związku z tym, że cognitive computing dostarcza wartościowe i precyzyjne dane, konkretne problemy można rozwiązać w znacznie krótszym czasie. W konsekwencji klienci są usatysfakcjonowani, a ich lojalność wobec marki wzrasta.
Zalecane cechy systemów kognitywnych
Aby system przetwarzania kognitywnego móc uznać za wydajny i skuteczny, muszą zostać spełnione pewne kryteria. Oto cztery najważniejsze.
Adaptacyjność
Informacje często się zmieniają, a przy ciągłym przepływie nowych danych elastyczność jest jedną z najważniejszych cech przetwarzania kognitywnego. System musi przestrajać swoje algorytmy w czasie rzeczywistym oraz dostosowywać je do zmieniających się wymagań i otoczenia biznesowego.
Interaktywność
Kognitywne systemy obliczeniowe muszą być w stanie komunikować się zarówno z ludźmi, jak i urządzeniami (procesorami, platformami i usługami w chmurze). Interakcja powinna przebiegać płynnie i dwukierunkowo przy użyciu języka naturalnego – naśladując procesy poznawcze, jakie zachodzą w ludzkim mózgu.
Iteracyjność
Aby pomóc w rozwiązywaniu problemów, systemy kognitywne muszą zapamiętywać wcześniejsze informacje, a także stale przyswajać nowe. W tym celu konieczne jest wprowadzanie wiarygodnych i aktualnych danych wejściowych.
Kontekstowość
Systemy kognitywne muszą rozumieć intencje oraz cele i potrafić odczytać kontekst. Powinny czerpać z wielu źródeł, zarówno z informacji ustrukturyzowanych, jak i nieustrukturyzowanych, opierając się na danych wizualnych, słuchowych i sensorycznych.
Jakie firmy mogą skorzystać na wdrożeniu cognitive computing?
Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, jakie firmy najlepiej nadają się do wdrożenia przetwarzania kognitywnego. Zasadniczo wszystkie branże mogą wykorzystać potencjał tej technologii równie skutecznie. Według ekspertów technologicznych, informatyka kognitywna to przyszłość biznesu.
Wiele firm z sektora MŚP już wdrożyło narzędzia z obszaru cognitive computing do swojej strategii operacyjnej. Przetwarzanie kognitywne to sposób na usprawnienie operacji biznesowych i uzyskanie przewagi nad konkurencją.
Aby jednak czerpać maksymalne korzyści z wdrożenia tej technologii, musisz przeprowadzić dogłębną analizę procesów, które można zautomatyzować za jej pomocą. Potrzebujesz również doświadczonego partnera biznesowego, który opracuje rozwiązanie dopasowane do potrzeb Twojej firmy.