Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
Zbliża się koniec roku. Wszyscy wtedy chcą więcej sprzedawać w sieci, ale Ty możesz zrobić to lepiej niż inni. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz sklep internetowy, stworzysz wyjątkową ofertę i dotrzesz z nią do zainteresowanych. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Ostatnie tygodnie roku to czas, w którym firmy opierające swoją działalność na sprzedaży mogą liczyć na wzmożone zyski. Okres ten rozpoczyna przypadający na ostatni piątek listopada Black Friday i jego celebrowanie sprowadza się do jednej, prostej zasady: klient chce otrzymać jak najlepsze okazje, a sprzedawca chce jak najwięcej sprzedać.
Jak zarobić na Czarnym Piątku w Polsce?
Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. liczba sklepów internetowych w Polsce wynosiła 64,5 tys. – rynek urósł o 6,6 tys. nowych firm – wynika z danych Dun & Bradstreet Poland. A to oznacza, że w wyprzedażach podczas Czarnego Piątku i w całym okresie bożonoradzeniowym weźmie udział więcej graczy.
Święto wyprzedaży pojawiło się w Polsce stosunkowo niedawno, jednak już zdążyło zdobyć sporą popularność. Widać wielkie zainteresowanie klientów ofertami w tym okresie. Sprzedaż w Czarny Piątek w 2022 r. wzrosła o 118 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca.
Ale skoro wszyscy chcą sprzedawać w Czarny Piątek, jak sprawić, by nasza oferta została zauważona? Warto postawić na strategię omnichannel, czyli dotarcie do nabywców różnymi kanałami komunikacji.
Doskonale sprawdzą się oczywiście media społecznościowe: ponad 59 proc. respondentów wskazało właśnie social media jako miejsce, z którego dowiadują się o promocjach – wynika ze wspomnianego już badania SMSAPI.
Czarny Piątek w mediach społecznościowych – jak najlepiej powiedzieć o swojej ofercie?
- regularna komunikacja cyfrowa, czyli posty, każdy z nich poświęcony innemu produktowi czy promocji,
- zmiana zdjęcia profilowego oraz zdjęcia w tle na profilach społecznościowych Twojej firmy,
- relacje na Facebooku i Instagramie,
- kampania reklamowa na mediach społecznościowych, przede wszystkim Facebook Ads.
Ważne, by zaprojektować grafiki na media społecznościowe oraz by zaplanować całą kampanię z odpowiednim wyprzedzeniem. Kreacje graficzne powinny jasno informować o korzyściach, jakie spotkają klienta w dniu promocji.
Kolejnym dobrym sposobem na zwrócenie uwagi, nim nadejdą „godziny szczytu”, jest wysłanie odpowiednio wcześnie newslettera do bazy adresów e-mail. Przemyślana kampania e-mailowa może zbudować spore zainteresowanie, które przełoży się na wzmożoną sprzedaż w kluczowym okresie. Pomyśl o tym, jak zbudować napięcie i zaintrygować odbiorców swoją ofertą.
Niższe ceny czy wyższy poziom obsługi klienta?
Choć często słyszy się o nawet 90-procentowych rabatach z okazji Black Friday, wcale nie muszą być one tak spektakularne, by sprzedaż w Twoim sklepie skoczyła do góry. Według badań Deloitte, ubiegłoroczny Black Friday przyniósł obniżki cen na poziomie średnio zaledwie 3,6 proc., a blisko 60 proc. e-sklepów w Polsce w ogóle nie zmieniło cen z tej okazji.
Oczywiście, wciąż możesz zainteresować klientów obniżkami cen, ale wtedy faktycznie powinny być większe niż rabaty, które oferujesz w ciągu całego roku. Często jednak kluczowym czynnikiem przekonującym klienta do nabycia produktu jest nie cena, ale wygoda w dokonaniu zakupu i poziom obsługi klienta. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na zadbanie o te aspekty.
Dobre praktyki sprzedażowe nie tylko na Czarny Piątek:
- ułatw skorzystanie ze specjalnej oferty, umieszczając na stronie oddzielną kategorię „Czarny Piątek”,
- zaoferuj kody rabatowe na kolejne zakupy, tym samym budując długotrwałą relację z klientem,
- pomyśl o specjalnych cenach na zakupy w pakiecie czy wyjątkowym rabacie na trzeci lub czwarty zakupiony produkt. Komunikat „trzecia rzecz 70 proc. taniej” może przyciągnąć więcej potencjalnych kupujących,
- zaproponuj darmową wysyłkę lub inne korzyści, np. dłuższy czas na zwrot,
- sprzedawaj, doradzając – przygotuj krótkie poradniki, podpowiadające, co kupić np. dziecku, mężowi czy rodzicom. Możesz również umieścić specjalne kategorie zakupowe, odpowiadające najpopularniejszym typom klientów lub odbiorców Twoich produktów,
- jasno powiedz o wszystkich korzyściach, jakie dajesz klientom z okazji Black Friday, np. poprzez banner na górze strony,
- zasygnalizuj skończony czas trwania oferty, umieszczając na stronie zegar odliczający czas do końca promocji,
- zadbaj o kwestie techniczne: upewnij się, że Twoja strona wytrzyma zwiększony ruch i klienci nie napotkają przeszkód w robieniu zakupów. Spowolnienie dodawania przedmiotów do koszyka czy utrudnienia przy dokonywaniu płatności mogą zakończyć się rezygnacją z zamówienia.
A może inaczej niż wszyscy?
Czarny Piątek zmienia się już w wielu sklepach w Czarny Tydzień, dlaczego więc nie pójść krok dalej i nie urządzić dla swoich klientów Czarnego Miesiąca? Wzmożone działania sprzedażowe rozpoczynające się z początkiem listopada wymagać będą jednak startu promocji już w październiku. Oznacza to konieczność zaplanowania całej kampanii jeszcze we wrześniu.
Czasem warto również pomyśleć o całkowicie nieszablonowym podejściu do kwestii kalendarza, np. urządzeniu własnego święta wyprzedaży w inny, wcześniejszy dzień. Przykładem takiego działania jest „Prime Day” platformy Amazon – od 2015 r. organizuje ona „Czarny Piątek w lipcu”, czyli na długo przed jesiennym natężeniem ruchu w e-commerce.
Nawet mała firma może pójść śladem amerykańskiego giganta i zrobić własny, alternatywny tydzień promocji w sieci wcześniej niż konkurencja. Ominiesz w ten sposób „godziny szczytu”, co może oznaczać także niższe ceny np. na kampanię promocyjną w mediach społecznościowych.
Coraz bliżej święta, coraz większa sprzedaż…
Jak pokazują aktualne raporty konsumenckie, przedświąteczne zakupy rozpoczynają się obecnie nawet na około 40 dni przed świętami Bożego Narodzenia. I choć te 40 dni to trudny okres z racji wzmożonej konkurencji, wciąż możesz dotrzeć do klienta. Wystarczy, że odpowiednio zakomunikujesz swoją ofertę i pokażesz, że rozumiesz jego potrzeby. Jak to uczynić?
Jak pokazuje badanie Federacji Konsumentów, SGH, SYNO Poland i ABR SESTA, kobiety zwykle wcześniej kupują świąteczne prezenty, a mężczyźni częściej dokonują zakupów w ostatniej chwili, do 7 dni przed świętami.
Możesz więc przygotować odrębną komunikację adresowaną do obu płci i uwzględniającą te informacje. Treści takie jak:
- „Wiemy, że nie lubisz robić zakupów na ostatnią chwilę”,
- „Wciąż nie masz prezentu dla ukochanej? Pomożemy Ci go wybrać”,
- „Święta za pasem, a Ty bez prezentu? Zobacz nasz poradnik zakupowy!”,
Nie tylko pokażą, że rozumiesz klienta, ale także, że masz gotowe rozwiązanie jego problemu. Odpowiedni czas publikacji postów w mediach społecznościowych czy wysyłka newslettera z tymi treściami dodatkowo wzmocnią Twoją pozycję jako zaufanego doradcy, a nie tylko kolejnego sklepu online.
Stwórz z klientem listę prezentów
Im bliżej do świąt, tym większą rolę odegrają wszelkie propozycje konkretnych produktów, jakie przygotujesz dla potencjalnych klientów. Postaw na takie sposoby prezentacji produktów, jak:
- gotowe poradniki zakupowe dla wszystkich członków rodziny,
- listy 10 najlepszych produktów z określonej kategorii czy dla określonej grupy docelowej,
- specjalne kategorie zakupowe, np. „Prezenty dla niej”, „Dla fanów gier planszowych”, „Prezenty do 100 zł” itd. Oczywiście, dopasuj kategorie do oferty Twojego sklepu,
- kompletne zestawy upominkowe, opcjonalnie z dodatkowymi zniżkami.
O wszystkich tych ułatwieniach warto informować nie tylko na samej stronie sklepu, ale również w newsletterze czy w mediach społecznościowych. Wiesz, czego chce klient, więc on też powinien się o tym dowiedzieć.
Zapakować na prezent? Oczywiście!
Zaproponuj też udogodnienia, które zdejmą z klienta sporo przedświątecznego stresu, na przykład możliwość zapakowania prezentu przez Twoją firmę, dołączenie dedykowanej kartki z życzeniami czy wydłużony termin zwrotu.
Ze sprzedażą w sieci w okresie przedświątecznym jest jak z samymi prezentami – dużo zależy od tego, w jaki sposób są opakowane i jak zostaną wręczone. Odkryj to, co ważne dla Twoich klientów i stwórz unikalną ofertę, a dla każdego będą to naprawdę udane święta.
Czego Ci serdecznie życzymy!