Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
Firma online 29 października 2024 5 minut czytania

Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci

Zbliża się koniec roku. Wszyscy wtedy chcą więcej sprzedawać w sieci, ale Ty możesz zrobić to lepiej niż inni. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz sklep internetowy, stworzysz wyjątkową ofertę i dotrzesz z nią do zainteresowanych. Podpowiadamy, jak to zrobić.


Ostatnie tygodnie roku to czas, w którym firmy opierające swoją działalność na sprzedaży mogą liczyć na wzmożone zyski. Okres ten rozpoczyna przypadający na ostatni piątek listopada Black Friday i jego celebrowanie sprowadza się do jednej, prostej zasady: klient chce otrzymać jak najlepsze okazje, a sprzedawca chce jak najwięcej sprzedać.

Aż 67,7 proc. konsumentów odkłada plany zakupowe na koniec listopada, licząc na przeceny.

Według badania BioStat dla SMSAPI

Jak zarobić na Czarnym Piątku w Polsce?


Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. liczba sklepów internetowych w Polsce wynosiła 64,5 tys. – rynek urósł o 6,6 tys. nowych firm – wynika z danych Dun & Bradstreet Poland. A to oznacza, że w wyprzedażach podczas Czarnego Piątku i w całym okresie bożonoradzeniowym weźmie udział więcej graczy.

Święto wyprzedaży pojawiło się w Polsce stosunkowo niedawno, jednak już zdążyło zdobyć sporą popularność. Widać wielkie zainteresowanie klientów ofertami w tym okresie. Sprzedaż w Czarny Piątek w 2022 r. wzrosła o 118 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca.

Ale skoro wszyscy chcą sprzedawać w Czarny Piątek, jak sprawić, by nasza oferta została zauważona? Warto postawić na strategię omnichannel, czyli dotarcie do nabywców różnymi kanałami komunikacji.

Doskonale sprawdzą się oczywiście media społecznościowe: ponad 59 proc. respondentów wskazało właśnie social media jako miejsce, z którego dowiadują się o promocjach – wynika ze wspomnianego już badania SMSAPI.

Czarny Piątek w mediach społecznościowych – jak najlepiej powiedzieć o swojej ofercie?

  • regularna komunikacja cyfrowa, czyli posty, każdy z nich poświęcony innemu produktowi czy promocji,
  • zmiana zdjęcia profilowego oraz zdjęcia w tle na profilach społecznościowych Twojej firmy,
  • relacje na Facebooku i Instagramie,
  • kampania reklamowa na mediach społecznościowych, przede wszystkim Facebook Ads.

Ważne, by zaprojektować grafiki na media społecznościowe oraz by zaplanować całą kampanię z odpowiednim wyprzedzeniem. Kreacje graficzne powinny jasno informować o korzyściach, jakie spotkają klienta w dniu promocji.

Kolejnym dobrym sposobem na zwrócenie uwagi, nim nadejdą „godziny szczytu”, jest wysłanie odpowiednio wcześnie newslettera do bazy adresów e-mail. Przemyślana kampania e-mailowa może zbudować spore zainteresowanie, które przełoży się na wzmożoną sprzedaż w kluczowym okresie. Pomyśl o tym, jak zbudować napięcie i zaintrygować odbiorców swoją ofertą.

Niższe ceny czy wyższy poziom obsługi klienta?


Choć często słyszy się o nawet 90-procentowych rabatach z okazji Black Friday, wcale nie muszą być one tak spektakularne, by sprzedaż w Twoim sklepie skoczyła do góry. Według badań Deloitte, ubiegłoroczny Black Friday przyniósł obniżki cen na poziomie średnio zaledwie 3,6 proc., a blisko 60 proc. e-sklepów w Polsce w ogóle nie zmieniło cen z tej okazji.

Oczywiście, wciąż możesz zainteresować klientów obniżkami cen, ale wtedy faktycznie powinny być większe niż rabaty, które oferujesz w ciągu całego roku. Często jednak kluczowym czynnikiem przekonującym klienta do nabycia produktu jest nie cena, ale wygoda w dokonaniu zakupu i poziom obsługi klienta. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na zadbanie o te aspekty.

Dobre praktyki sprzedażowe nie tylko na Czarny Piątek:

  • ułatw skorzystanie ze specjalnej oferty, umieszczając na stronie oddzielną kategorię „Czarny Piątek”,
  • zaoferuj kody rabatowe na kolejne zakupy, tym samym budując długotrwałą relację z klientem,
  • pomyśl o specjalnych cenach na zakupy w pakiecie czy wyjątkowym rabacie na trzeci lub czwarty zakupiony produkt. Komunikat „trzecia rzecz 70 proc. taniej” może przyciągnąć więcej potencjalnych kupujących,
  • zaproponuj darmową wysyłkę lub inne korzyści, np. dłuższy czas na zwrot,
  • sprzedawaj, doradzając – przygotuj krótkie poradniki, podpowiadające, co kupić np. dziecku, mężowi czy rodzicom. Możesz również umieścić specjalne kategorie zakupowe, odpowiadające najpopularniejszym typom klientów lub odbiorców Twoich produktów,
  • jasno powiedz o wszystkich korzyściach, jakie dajesz klientom z okazji Black Friday, np. poprzez banner na górze strony,
  • zasygnalizuj skończony czas trwania oferty, umieszczając na stronie zegar odliczający czas do końca promocji,
  • zadbaj o kwestie techniczne: upewnij się, że Twoja strona wytrzyma zwiększony ruch i klienci nie napotkają przeszkód w robieniu zakupów. Spowolnienie dodawania przedmiotów do koszyka czy utrudnienia przy dokonywaniu płatności mogą zakończyć się rezygnacją z zamówienia.

A może inaczej niż wszyscy?


Czarny Piątek zmienia się już w wielu sklepach w Czarny Tydzień, dlaczego więc nie pójść krok dalej i nie urządzić dla swoich klientów Czarnego Miesiąca? Wzmożone działania sprzedażowe rozpoczynające się z początkiem listopada wymagać będą jednak startu promocji już w październiku. Oznacza to konieczność zaplanowania całej kampanii jeszcze we wrześniu.

Czasem warto również pomyśleć o całkowicie nieszablonowym podejściu do kwestii kalendarza, np. urządzeniu własnego święta wyprzedaży w inny, wcześniejszy dzień. Przykładem takiego działania jest „Prime Day” platformy Amazon – od 2015 r. organizuje ona „Czarny Piątek w lipcu”, czyli na długo przed jesiennym natężeniem ruchu w e-commerce.

Nawet mała firma może pójść śladem amerykańskiego giganta i zrobić własny, alternatywny tydzień promocji w sieci wcześniej niż konkurencja. Ominiesz w ten sposób „godziny szczytu”, co może oznaczać także niższe ceny np. na kampanię promocyjną w mediach społecznościowych.

Nie stosuj nieuczciwych praktyk, takich jak celowe zawyżanie cen na kilka dni przed Czarnym Piątkiem, by potem dokonać „szalonych obniżek”. Aż 48 proc. kupujących dostrzega nieuczciwe manipulacje cenami przed wyprzedażą

– ostrzega badanie Picodi.

Coraz bliżej święta, coraz większa sprzedaż…


Jak pokazują aktualne raporty konsumenckie, przedświąteczne zakupy rozpoczynają się obecnie nawet na około 40 dni przed świętami Bożego Narodzenia. I choć te 40 dni to trudny okres z racji wzmożonej konkurencji, wciąż możesz dotrzeć do klienta. Wystarczy, że odpowiednio zakomunikujesz swoją ofertę i pokażesz, że rozumiesz jego potrzeby. Jak to uczynić?

Jak pokazuje badanie Federacji Konsumentów, SGH, SYNO Poland i ABR SESTA, kobiety zwykle wcześniej kupują świąteczne prezenty, a mężczyźni częściej dokonują zakupów w ostatniej chwili, do 7 dni przed świętami. 

Możesz więc przygotować odrębną komunikację adresowaną do obu płci i uwzględniającą te informacje. Treści takie jak:

  • „Wiemy, że nie lubisz robić zakupów na ostatnią chwilę”,
  • „Wciąż nie masz prezentu dla ukochanej? Pomożemy Ci go wybrać”,
  • „Święta za pasem, a Ty bez prezentu? Zobacz nasz poradnik zakupowy!”,

Nie tylko pokażą, że rozumiesz klienta, ale także, że masz gotowe rozwiązanie jego problemu. Odpowiedni czas publikacji postów w mediach społecznościowych czy wysyłka newslettera z tymi treściami dodatkowo wzmocnią Twoją pozycję jako zaufanego doradcy, a nie tylko kolejnego sklepu online.

Stwórz z klientem listę prezentów


Im bliżej do świąt, tym większą rolę odegrają wszelkie propozycje konkretnych produktów, jakie przygotujesz dla potencjalnych klientów. Postaw na takie sposoby prezentacji produktów, jak:

  • gotowe poradniki zakupowe dla wszystkich członków rodziny,
  • listy 10 najlepszych produktów z określonej kategorii czy dla określonej grupy docelowej,
  • specjalne kategorie zakupowe, np. „Prezenty dla niej”, „Dla fanów gier planszowych”, „Prezenty do 100 zł” itd. Oczywiście, dopasuj kategorie do oferty Twojego sklepu,
  • kompletne zestawy upominkowe, opcjonalnie z dodatkowymi zniżkami.

O wszystkich tych ułatwieniach warto informować nie tylko na samej stronie sklepu, ale również w newsletterze czy w mediach społecznościowych. Wiesz, czego chce klient, więc on też powinien się o tym dowiedzieć.

Zapakować na prezent? Oczywiście!


Zaproponuj też udogodnienia, które zdejmą z klienta sporo przedświątecznego stresu, na przykład możliwość zapakowania prezentu przez Twoją firmę, dołączenie dedykowanej kartki z życzeniami czy wydłużony termin zwrotu.    

Ze sprzedażą w sieci w okresie przedświątecznym jest jak z samymi prezentami – dużo zależy od tego, w jaki sposób są opakowane i jak zostaną wręczone. Odkryj to, co ważne dla Twoich klientów i stwórz unikalną ofertę, a dla każdego będą to naprawdę udane święta.

Czego Ci serdecznie życzymy!

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji

    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Firma online 18 grudnia 2024

    Firma online

    Organizacje z każdej branży nieustannie poszukują sposobów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z ważnych narzędzi w tym procesie jest analiza […]

  • Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?

    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Firma online 4 grudnia 2024

    Firma online

    W ostatnich latach rozwój e-handlu przyśpieszył. Wszystko dzięki zmieniającym się nawykom konsumentów. Firmy na całym świecie, niezależnie od branży, zaczęły […]

  • Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?

    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Firma online 28 listopada 2024

    Firma online

    Zielona energia to nie tylko chwilowy trend. To też realna potrzeba i strategiczne rozwiązanie, które może kształtować przyszłość biznesu w […]

  • Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności

    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Firma online 13 listopada 2024

    Firma online

    Predictive maintenance (PdM), którego głównym założeniem jest optymalne wykorzystanie maszyn i urządzeń w firmie, stanowi część Przemysłu 4.0. Z tego […]