Technologie w organizacjach przyszłości
Firma online 9 lipca 2024 3 minuty czytania

Technologie w organizacjach przyszłości

Sztuczna inteligencja kształtuje przyszłość ludzkości w niemal każdej branży. Jest największym motorem transformacji cyfrowej oraz szansą na zbudowanie przewagi rynkowej i technologicznej. Jakie innowacje będą stosowane w organizacjach za kilka lat?

Transformacja cyfrowa zaowocowała już rozległymi zmianami w świecie biznesu. Na przykład pojawienie się chmury i sieci 5G zwiększyło moc obliczeniową i prędkości sieci, co umożliwia firmom wprowadzanie innowacji technologicznych w bardzo krótkim czasie i korzystanie z usług informatycznych na żądanie.

Rozwój metawersum otworzył drzwi do wirtualnych badań, głównie za sprawą cyfrowych bliźniaków (Digital Twins). Postępy w sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym i oprogramowaniu 2.0 sprawiają, że szereg nowych usług i produktów – od autonomicznych pojazdów po inteligentne budynki – jest w zasięgu ręki.

Co czeka nas w przyszłości? Dalsze wzajemne przenikanie codzienności i technologii wydaje się nieuniknione. Największych zmian można spodziewać się w świecie biznesu – to bowiem ten sektor rozwija się najszybciej i najdynamiczniej.

Transformacja cyfrowa nie jest jednorazowym projektem, a ciągłym procesem, który wymaga dostosowywania strategii oraz modeli operacyjnych do stale ewoluującego krajobrazu technologicznego.

Technologia jutra w biznesie przyszłości


Oto spojrzenie na wiodące technologie, które już teraz zmieniają biznes.

Wirtualne spotkanie w tle (AVM)

Cyfrowe doświadczenia pracowników wraz z dalszym rozwojem pracy zdalnej i hybrydowej staną się jednym z ważniejszych elementów ogólnego employee experience. Duże nadzieje pokłada się w technologii Ambient Virtual Meeting (AVM) – narzędziach do współpracy w czasie rzeczywistym zaprojektowanych tak, aby wspierać interakcje między członkami zespołu przez sieć, pozwalając zbliżyć się do rzeczywistych doświadczeń biurowych.

Choć istnieje dzisiaj wiele aplikacji do wirtualnych interakcji, takich jak Zoom czy Teams, nowe narzędzia Ambient Virtual Meeting pozwolą jeszcze bardziej symulować spotkanie twarzą w twarz. Wśród najważniejszych funkcji można wymienić na przykład odczytywanie gestów i mimiki, a także otwieranie i prowadzenie czatów w czasie rzeczywistym z wywołanym głosowo współpracownikiem.

Rzeczywistość mieszana (XR)

Rzeczywistość mieszana odnosi się do wykorzystania technologii w tworzeniu bardziej wciągających doświadczeń użytkownika. W praktyce XR jest używany do zwiększania zaangażowania w markę, umożliwia klientom np. wypróbowanie produktów (samochodów, mebli i domów) przed zakupem – zanim zostaną wyprodukowane.

Jest to możliwe dzięki różnego rodzaju urządzeniom „do noszenia” – tzw. wearables, które pozwalają wyświetlać cyfrowe hologramy nałożone na żywe tło. Obecnie coraz więcej branż inwestuje w technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w niezliczonych celach: od szkoleń medycznych przez pracę zdalną po cyfrowe partnerstwo.

Kiedy dziesięć lat temu pierwsze dostępne na rynku gogle VR trafiły na rynek, były sprzedawane głównie jako urządzenia do gier. Chociaż sektor rozrywki szybko wykorzystał tę technologię, odnotowała ona ogromny wzrost również ze względu na wiele potencjalnych zastosowań biznesowych. Szacuje się, że podobny los czeka technologię XR: za kilka lat stanie się bardziej dostępna, tańsza i wygodniejsza w użyciu, co tylko zwiększy szansę na jej powszechne zastosowanie w biznesie.

Cyfrowi asystenci

Wirtualni asystenci oparci na sztucznej inteligencji szybko przekształcili się w niezbędny element codziennej rutyny. W przyszłości cyfrowa siła robocza będzie w stanie przejąć i zautomatyzować dużą część dzisiejszych ręcznych procesów biznesowych. Już dzisiaj AI wykorzystywana jest do automatyzacji procesów rekrutacyjnych w działach HR: jest w stanie np. zidentyfikować najlepszych potencjalnych klientów poprzez wysyłanie e-maili i zadawanie prostych pytań.

Za kilka lat wiele firm będzie mogło wykorzystywać sztuczną inteligencję do adaptacji w środowisku rzeczywistości wirtualnej, rozszerzonej czy mieszanej. Integracja z komputerami kognitywnymi – bazującymi na mechanizmach sztucznej inteligencji oraz algorytmach uczenia maszynowego – pozwoli cyfrowym asystentom rozwiązywać skomplikowane problemy biznesowe (poprzez analizę różnych scenariuszy), a nawet planować i wspierać spotkania z kontrahentami – zarówno w salach konferencyjnych, jak i środowisku wirtualnym.

Rzeczy autonomiczne

Rzeczy autonomiczne to nie jedno konkretne urządzenie, ale szereg technologii, takich jak zautomatyzowane pojazdy, drony i roboty. Rozwiązania te już teraz zmieniają sposób, w jaki prowadzony będzie biznes przyszłości, a za kilka lat można spodziewać się jeszcze większej ekspansji autonomicznych rzeczy.

Na przykład drony mogą być wykorzystywane do natychmiastowego dostarczania produktów klientom, którzy znajdują się w odległych lokalizacjach czy na obszarach, do których dotarcie byłoby normalnie niemożliwe lub kosztowne.

Sklepy autonomiczne, których zadaniem jest ułatwienie zakupów za pomocą systemów kas samoobsługowych, czujników IoT i robotyki, również stanowią świetny przykład autonomous things. Autonomiczne sklepy mogą w razie potrzeby pozostać otwarte 24 godziny na dobę bez personelu, co pozwala detalistom maksymalizować przychody i redukować koszty, jednocześnie znacznie poprawiając wygodę klientów.

Transformacja cyfrowa 2.0


Niektóre z wymienionych technologii są dostępne już dziś, a niektóre są wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Nie ulega jednak wątpliwości, że wszystkie pomogą zapoczątkować erę, w której pracodawcy będą mogli urzeczywistnić cyfrowe miejsce pracy – takie, w którym nie będą obowiązywały żadne ograniczenia: czasowe, przestrzenne, a nawet ludzkie.

Chociaż każdy przyjmie inne podejście do wdrażania technologii odpowiedniej dla danej organizacji, zapewnienie lepszego ogólnego doświadczenia powinno być priorytetem dla wszystkich firm. Transformacja cyfrowa nie jest jednorazowym projektem, a ciągłym procesem, który wymaga dostosowywania strategii oraz modeli operacyjnych do stale ewoluującego krajobrazu technologicznego.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Popularne tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji

    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Firma online 18 grudnia 2024

    Firma online

    Organizacje z każdej branży nieustannie poszukują sposobów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z ważnych narzędzi w tym procesie jest analiza […]

  • Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?

    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Firma online 4 grudnia 2024

    Firma online

    W ostatnich latach rozwój e-handlu przyśpieszył. Wszystko dzięki zmieniającym się nawykom konsumentów. Firmy na całym świecie, niezależnie od branży, zaczęły […]

  • Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?

    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Firma online 28 listopada 2024

    Firma online

    Zielona energia to nie tylko chwilowy trend. To też realna potrzeba i strategiczne rozwiązanie, które może kształtować przyszłość biznesu w […]

  • Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności

    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Firma online 13 listopada 2024

    Firma online

    Predictive maintenance (PdM), którego głównym założeniem jest optymalne wykorzystanie maszyn i urządzeń w firmie, stanowi część Przemysłu 4.0. Z tego […]