Twój sklep może działać lepiej! Zrób audyt strony internetowej
Jest jak przegląd auta albo badanie okresowe. Trzeba go zrobić, aby nie narazić się na przykre konsekwencje. Audyt strony lub sklepu internetowego ocenia go, m.in. pod kątem widoczności w wyszukiwarkach, szybkości wyświetlania się, sposobu przedstawiania i tworzenia treści czy wideo. To sprawdzian, który warto dobrze zaliczyć.
Audyt strony internetowej – na czym to polega?
Dla niektórych pojęcie audytu strony online może dalej być pojęciem tajemniczym lub nie do końca jasnym. Dlatego warto na początku podkreślić, że audyt, czyli analiza funkcjonalności strony, odbywa się na wielu płaszczyznach. Może być przeprowadzony jedynie pod kątem pozycjonowania, kampanii Google Ads, działań programistycznych czy UX-owych, albo podejmować wszystkie wątki na raz.
Najczęściej taka analiza obejmuje całościowe funkcjonowanie witryny, często koncentrując się również na komunikacji z klientem za pomocą portali społecznościowych. Zaczyna się ona od dokładnego badania strony pod kątem technicznym i kontroli jej funkcjonowania z perspektywy odwiedzającego. Następnie przechodzimy do stworzenia raportu ukazującego błędy, dobre praktyki i rekomendacje oraz końcowej prezentacji dokumentu klientowi. Audyt może być przeprowadzany i wdrażany na każdym etapie funkcjonowania witryny.
Co dokładnie bada kompleksowy audyt strony internetowej?
- Efektywność i rentowność prowadzonych kampanii marketingowych,
- Przebieg ścieżki zakupowej klientów,
- Intuicyjność i dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
- Wykorzystywanie kanałów social media do budowy relacji i akwizycji klientów,
- Personalizację komunikacji z wykorzystaniem narzędzi marketing automation,
- Możliwość wdrożenia nowych funkcjonalności i narzędzi dostępnych na rynku, zwiększających efektywność sprzedaży.
Dlaczego warto robić audyt strony?
Badanie przeprowadzone wśród amerykańskich marketerów, którzy wydają na marketing więcej niż milion dolarów rocznie, pokazuje, że optymalizacja strony to podstawowy krok w marketingu internetowym. Nie trzeba jednak obracać aż takimi budżetami, aby wiedzieć, że przegląd okresowy sklepu czy portalu to ważna rzecz.
Zapoznając się z działaniami podejmowanymi podczas audytu, nie trudno domyślić się, że jest on korzystny z kilku powodów. Po pierwsze, takie analizy pomagają wykrywać obszary, które nie działają prawidłowo, co jest bezcenną informacją dla właścicieli biznesów. Błędy i zagrożenia sprawiają, że nasza witryna jest mniej przyjazna i atrakcyjna dla użytkowników, wolniejsza oraz traci pozycję w wyszukiwarce.
Analizy wykazują również błędy w kampaniach Google Ads i Paid Social. To wszystko może prowadzić do ograniczenia zasięgów i ostatecznego spadku sprzedaży. Po drugie, audyt wskazuje, w jaki sposób naprawić konkretne błędy i ulepszyć funkcjonowanie i wygląd strony. Prowadzi to do stworzenia przestrzeni spełniającej oczekiwania użytkowników i botów Google.
Dodatkowym plusem takiej kontroli jest także pokazanie kierunku dalszego rozwoju strony. Specjaliści szybko ocenią jej potencjał i udzielą profesjonalnych rekomendacji. Ich doświadczenie i obiektywność pomogą nam dostrzec mniej i bardziej istotne kwestie, które mogą zadecydować o ostatecznym sukcesie biznesu. Oczywiście, fani digitalu, mogą kształcić się sami i samodzielnie dochodzić do wielu wniosków – narzędzia takie są dostępne dla wszystkich. Polecamy jednak przynajmniej raz na jakiś czas skorzystać z pomocy profesjonalistów.
Ile kosztuje audyt strony online?
Jak już wiemy, nie każdy audyt jest taki sam. Wiele zależy od strony internetowej, branży i naszego zaangażowania, czyli jak głęboko chcemy zanurkować. Czy będzie to tylko audyt SEM, czy obejmie również inne działania. Liczy się również wielkość podmiotu – ceny będą inne dla małego i dla dużego serwisu, sklepu internetowego czy bloga.
Koszt przeprowadzenia podstawowego audytu jest oczywiście różny. Jedna z firm podaje, że cena minimalna za audyt SEO to 1900 zł netto z określeniem podstawowej strategii, a w przypadku, gdy wymagana jest analiza konkurencji to nawet do 4900 netto.
Nie jest to oczywiście cennik uniwersalny. Znajdziemy droższe i tańsze oferty w zależności od poziomu zaawansowania analizy. Najważniejsze, aby wiedzieć, za co płacimy i sprawdzać rezultaty.
Audyt sklepu internetowego z praktycznego punktu widzenia
Jedną z firm, która zdecydowała się na dokładny audyt, jest Sailovnia, sklep żeglarski działający zarówno stacjonarnie, jak i online. Wybrał on do tego zadania agencję Go2ecommerce, która współpracuje z marką Orange i prowadzi takie działania, m.in. dla jego klientów.
– Sama potrzeba audytu wynikała z nabytego doświadczenia, że pewne działania można wykonać lepiej, inaczej. Wiedzieliśmy, że nie znamy się na temacie prowadzenia sklepu na tyle, żeby wszystko ogarnąć samemu – mówi Rafał Milczarczyk, managing director w Sailovnii. – Byliśmy również świadomi, że pewne rzeczy są robione przez nas źle lub mało profesjonalnie, ale mieliśmy trudności ze zdiagnozowaniem konkretnych problemów, a w szczególności znalezieniem rozwiązań. Potrzebowaliśmy więc profesjonalistów, którzy z jednej strony wskażą nam, co jest nie tak i wymaga poprawy, a z drugiej będą wiedzieli, jak naprawić błędy. To właśnie dobre praktyki czy konkretne rozwiązania wskazanych niedociągnięć to największa wartość audytu dla nas.
Jak to wygląda z perspektywy wykonawców? Na to pytanie odpowie nam Adrian Bera, CEO, DigitLabs.
– Klienci zazwyczaj decydują się na audyt w „przełomowych” momentach. Kiedy szykują się do zmiany platformy sklepowej, myślą o jej rozwoju i optymalizacji lub zamierzają wprowadzić nowe kategorie produktowe. Czasami Klienci chcą po prostu, aby coś działało lepiej. Pamiętajmy, że nie tylko audyt sklepów jest możliwy, ale również stron WWW – każdy audyt jest spersonalizowany i składa się z wielu poziomów. W przydatku Sailovnii nie tylko z SEO, ale również z analizy UX, Facebooka, Instagrama, analizy treści i komunikacji pod kątem USP oraz Google Ads. Przygotowujemy również persony zakupowe, czyli wzorce klientów, do których adresujemy treści. To zaawansowane przedsięwzięcie. Czym większy audyt, tym więcej trudności. Jeśli firma korzysta z wielu narzędzi internetowych, różnych źródeł reklamowych, czy marketing automation to trzeba się trochę napracować.
Jak długo należy czekać na rezultaty takiej dokładnej analizy? Nasz ekspert osądza, że od 3 do 6 miesięcy. Oczywiście proces ten wymaga więcej czasu w przypadku pozycjonowania.
Sprawdź, co możesz robić lepiej
Choć najłatwiej wprowadzać zmiany na samym początku działalności to na audyt swojego sklepu lub strony internetowej możesz zdecydować się w każdym momencie. Czujesz, że coś w Twoim e-biznesie nie gra, zaliczasz słabsze wyniki, tkwisz w jednym nie do końca satysfakcjonującym Cię punkcie, a może po prostu chcesz dowiedzieć się, co możesz robić lepiej? Każdy powód jest dobry, by zainwestować w rozwój swojej firmy, a audyt to bardzo dobry sposób na wyznaczenie drogi rozwoju.
Jeśli chcesz skorzystać z procesjonalnego audytu powinien skontaktuj się ze swoim opiekunem lub zostaw wiadomość w formularzu kontaktowym.