W których branżach warto postawić na działalność online?
Firma online 8 maja 2023 6 minut czytania

W których branżach warto postawić na działalność online?

Co wspólnego mają ze sobą właściciel osiedlowego sklepu spożywczego, nauczyciel gry na skrzypcach i plantator lawendy? Wszyscy mogą, a nawet powinni poszukać w sieci możliwości rozwoju dla swojego biznesu.

E-commerce zmienił i wciąż zmienia wiele branż. W ciągu ostatnich lat nasze postrzeganie tego, co można zrobić online, znacząco się zmieniło. Miało na to wpływ wiele czynników. Właściciele sklepów internetowych dbają, by ich strony były przyjazne dla użytkowników, wprowadzają szybkie płatności oraz atrakcyjne warunki dostaw i zwrotów.

W przypadku wielu branż oznacza to prawdziwą rewolucję. Niektóre aplikacje mobilne praktycznie zastąpiły wyszukiwarki online. Sprawiły, że między innymi właściciele pensjonatów czy taksówkarze musieli dać klientom możliwość dokonywania rezerwacji online i mobilnych płatności.

Możliwości działania online są różne w zależności od branży. Niektórzy przedsiębiorcy są dzisiaj w stanie świadczyć usługi wyłącznie zdalnie. Inni mogą wykorzystać e-commerce do rozszerzenia swojej działalności, promocji lub zwiększenia wygody klientów.

Oto osiem branż, w których małe biznesy mogą zdobyć przewagę nad konkurencją dzięki działalności online.

1. Zakupy spożywcze – błyskawiczna dostawa, ekologiczne opakowania


Jeszcze kilka lat temu zakupy spożywcze online robili nieliczni. Ich koszty sprawiały, że była to usługa zarezerwowana dla klientów biznesowych i zamożnych klientów indywidualnych. Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2022”, w ciągu ostatnich 12 miesięcy średnio 45 proc. badanych przynajmniej raz kupiło produkty spożywcze przez internet.

Rynek e-grocery stwarza nowe możliwości. Chociaż dominują na nim znane sieci handlowe z wieloma stacjonarnymi placówkami, oferowane przez nie usługi nie zaspokajają wszystkich potrzeb konsumentów. Czas oczekiwania na zakupione produkty jest zwykle dość długi, podczas gdy dla wielu klientów to właśnie on jest kluczowy. Tu pojawia się szansa dla małych lokalnych biznesów, oferujących zakupy online z dostawą tego samego dnia.

Inną niszę stanowią produkty naturalne, dostarczane w ekologicznych opakowaniach. Duża ilość plastikowych opakowań i „wypełniaczy” mających zabezpieczyć przesyłkę to wady wymieniane przez klientów. Firmy, które znajdują sposoby na doręczanie nieuszkodzonych zakupów, nie generując przy tym śmieci, zyskują dużą przewagę nad konkurencją.

2. Lokalne sklepiki – zamów online, odbierz na miejscu


Zarówno w przypadku zakupów spożywczych, jak i innych małe lokalne sklepiki mogą dzięki rozwiązaniom e-commerce konkurować z większymi graczami, wprowadzając model zwany „click and collect” lub BOIPIS, czyli zamów online, odbierz na miejscu.

Współczesny konsument chce maksymalnie skrócić czas poświęcony na kupowanie jedzenia czy płacenie rachunków. 58 proc. badanych docenia fakt, że zakupy online zajmują mniej czasu niż wyprawa do tradycyjnego sklepu.

Źródło: Gemius

Dodatkowym atutem jest możliwość wybrania potrzebnych produktów o dowolnej porze, również poza godzinami pracy sklepu stacjonarnego.

Nie wszyscy klienci chcą jednak korzystać z dostawy. Wiąże się ona z dłuższym czasem oczekiwania na wysyłkę, dodatkowymi kosztami lub koniecznością pozostania w domu przez kilka godzin, by odebrać paczkę od kuriera. Dlatego, szczególnie w przypadku jedzenia czy kosmetyków, zakupy online z własnym odbiorem w lokalnym sklepie stanowią idealny kompromis. Można zamówić produkty przez aplikację w telefonie w drodze do pracy i odebrać gotową paczkę, wracając do domu.

3. Produkty regionalne – wyjątkowe produkty z dostawą do domu


W dobie e-commerce i dobrze zorganizowanych usług transportowych wyroby regionalne można kupować z dowolnego miejsca w kraju. Wielu producentów regionalnych smakołyków czy małych gastronomii z lokalną kuchnią ma możliwość zarabiania głównie w sezonie turystycznym, który w Polsce trwa dość krótko. Dlatego niektórzy z nich rozszerzają działalność na sprzedaż swoich wyrobów online.

Goście, którzy latem odwiedzali czarującą agroturystykę na Podlasiu czy góralską knajpę z pięknym widokiem, z przyjemnością przypomną sobie spędzone tam chwile, zamawiając potrawy do swojego domu z drugiego końca Polski. Szczególnie przy dogodnych warunkach dostawy i łatwym w obsłudze sklepie online.

Coraz więcej jest świadomych konsumentów, którzy z przyjemnością wesprą lokalny biznes, jeśli dzięki temu otrzymają zdrowe i smaczne jedzenie czy napoje, niedostępne w zwykłych sklepach.

Działa to zresztą nie tylko w przypadku produktów spożywczych.

Elastyczność i komfort edukacji online sprawiają, że coraz więcej osób w ogóle nie bierze już pod uwagę stacjonarnych zajęć i od razu szuka nauczyciela prowadzącego zdalne kursy.

4. Pracownie florystyczne, kwiaciarnie, hodowle roślin – zwiększenie zasięgu


Również w branży florystycznej coraz częściej można się spotkać z usługami e-commerce. Materiały wideo i atrakcyjne zdjęcia bukietów czy kwitnących sadzonek publikowane w mediach społecznościowych to znakomity sposób na przyciągnięcie uwagi. A kiedy klient zainteresował się już naszymi produktami, najlepiej, aby miał możliwość zamówienia ich od razu w sklepie internetowym – również z możliwością wyboru późniejszej daty dostarczenia.

Sprzedaż kwiatów w Polsce wciąż jest silnie związana z okazjami takimi jak wesela, Dzień Kobiet, Dzień Matki itp. Wiele firm i pracowni florystycznych oferuje dostawę na terenie dużych miast. Tymczasem zapotrzebowanie na takie usługi istnieje również poza nimi. Dzięki e-commerce można rozszerzyć sprzedaż na cały kraj. A co z dostawą?

Rośliny i kwiaty to delikatny towar, przy którym bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczenie na czas transportu. I wiele firm znakomicie sobie z tym radzi. Profesjonalne opakowanie oraz zaufana firma kurierska sprawią, że sadzonki czy dekoracje kwiatowe mogą dotrzeć do klienta nawet w lepszym stanie, niż gdyby sam po nie przyjechał. Dzięki temu zakup kwiatów online czy zamawianie ich pod wskazany adres z różnych okazji stają się coraz popularniejsze i stwarzają nowe możliwości dla hodowców.

5. Nauczyciele, korepetytorzy, trenerzy – moda na naukę online


Do niedawna nikt nie wyobrażał sobie, że nauki gry na instrumencie lub języka angielskiego można uczyć się inaczej niż podczas regularnych spotkań z nauczycielem twarzą w twarz. Dziś coraz więcej jest trenerów, którzy swoje usługi świadczą już wyłącznie przez internet. Dzięki temu mają zdecydowanie szerszą grupę potencjalnych klientów.

Nie ogranicza ich odległość, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by uczyli osoby mieszkające w drugim końcu Polski, a nawet na innym kontynencie. Taka forma kursu daje też szanse osobom żyjącym z dala od dużych miast, które nie mają możliwości korzystania z zajęć stacjonarnych, a chciałyby trenować jogę czy nauczyć się grać na gitarze.

Nagrywając kursy online, trenerzy mogą znacznie ograniczyć czas poświęcany na tłumaczenie każdemu uczniowi podstawowych rzeczy, a spotkania online wykorzystywać jedynie na doprecyzowanie i sprawdzanie postępów. Kursanci mogą też nagrywać wideo ze swoich treningów i przesyłać je prowadzącemu, by otrzymywać komentarze i wskazówki do dalszych ćwiczeń.

6. Doradcy i księgowi – bezpieczeństwo, poufność, oszczędność


Prawdopodobnie zawsze będą ludzie, którzy osobiste spotkania przedkładają ponad te wirtualne. I choć doradztwo oraz inne usługi związane z finansami w dużej mierze opierają się na zaufaniu i budowaniu relacji, obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, by takie relacje budować na odległość.

Klient nie musi się obawiać, że ktoś niepowołany pozna szczegóły dotyczące jego biznesu czy finansów. Spotkania online, jeśli odbywają się na komunikatorach i urządzeniach z profesjonalnymi zabezpieczeniami, mogą być tak samo poufne jak te twarzą w twarz.

Coraz częściej klienci wybierają zdalną formę kontaktu, która pozwala oszczędzać czas i koszty dojazdu. Dla dysponujących rozwiązaniami chmurowymi do przechowywania i udostępniania dokumentów oraz Podpisem Zaufanym do podpisywania dokumentów coraz mniej jest formalności, których nie można załatwić zdalnie.

7. Pracownie artystyczne, handmade, rzemieślnicy – reklama online


Zalewani słabymi jakościowo towarami produkowanymi masowo w Chinach konsumenci coraz częściej mają potrzebę posiadania unikatowych przedmiotów. Szczególnie jeśli ich oryginalność idzie w parze z jakością. Dlatego ręcznie robione meble, naczynia, dekoracje czy naturalne tkaniny sprowadzane z różnych stron świata są coraz częściej poszukiwanym i cenionym towarem.

Poszukiwanym przede wszystkim w sklepach online, bo na jeżdżenie do małych sklepików i wyszukiwanie unikatowych przedmiotów współczesny konsument zwykle nie ma czasu.

Dla tej branży e-commerce stał się niemal obowiązkowy i zmienił jej oblicze. Jeszcze nie tak dawno większość rękodzielników i artystów mogła pokazywać swoje produkty szerszej klienteli głównie podczas odbywających się kilka razy w roku targów, zlotów czy imprez. Obecnie dzięki promocji w mediach społecznościowych i automatyzacji marketingu mogą prowadzić stabilny, dochodowy biznes i konkurować z dużymi graczami.

Szczególnie że małe pracownie lepiej wpisują się w trend zrównoważonego rozwoju. Często tworzą produkty etyczne i bardziej przyjazne dla środowiska, to zaś przewaga, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.

8. Usługi budowlane i remontowe – pozyskanie klientów


Oczywiście nie da się zbudować domu przez internet i branża budowlana czy remontowa nigdy nie będzie działała w trybie zdalnym. Co innego pozyskiwanie klientów. Tu już obecność w sieci stanowi wielki atut, a z czasem może stać się koniecznością. Choć ekipy remontowe czy budowlane często działają na zasadzie bezpośrednich rekomendacji klientów, nie zawsze to wystarczy, by zapewnić płynność zleceń.

W związku z zawirowaniami ostatnich lat branża budowlana nieco zwolniła obroty. O klientów robi się coraz trudniej, a ci, którzy decydują się na inwestycję, szukają oszczędności. To zaś wiąże się ze sprawdzaniem w sieci różnych rozwiązań i ofert. Stąd też rosnąca popularność aplikacji mobilnych do wyszukiwania fachowców z okolicy.

Dzięki rekomendacjom innych użytkowników i systemowi ocen klient ma możliwość wybrania najbardziej zaufanego wykonawcy. Niezwykle pomocne są w tym przypadku również kalkulatory online, pozwalające oszacować koszty usługi na podstawie wpisanych parametrów. Dodatkowym atutem mogą być aktualizowane na bieżąco kalendarze, dzięki którym klient sprawdzi dostępność wykonawcy.

Orange pakiet bezpieczna firma

Dla jakich firm jest działalność online?


Branż, które zostały zrewolucjonizowane przez rozwój technologii, jest coraz więcej i cały czas dołączają do nich kolejne. Nie w każdej działalności znajdą zastosowanie typowe usługi e-commerce, ale prawie każda może zyskać dzięki stronie internetowej, promocji online czy narzędziom marketing automation.

Kanał online powinna rozważyć każda firma, która:

  • bierze pod uwagę sprzedaż za granicę,
  • chce zwiększyć skalę działalności,
  • chce zabezpieczyć ciągłość biznesu niezależnie od czynników zewnętrznych,
  • ma dawać elastyczność pracy z różnych miejsc w Polsce i na świecie,
  • chce budować zaangażowaną społeczność,
  • potrzebuje zdywersyfikować swoją działalność,
  • chce zdobywać nowych klientów i mieć ciągłość zleceń.

Dla branż, w których dostępność online i na urządzeniach mobilnych nie jest jeszcze standardem, może być to dobry czas. Wykorzystując tę niszę, małe biznesy mają szansę na rozwój i wyprzedzenie konkurencji.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji

    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Big Data w biznesie – analiza danych a lepsze podejmowanie decyzji
    Firma online 18 grudnia 2024

    Firma online

    Organizacje z każdej branży nieustannie poszukują sposobów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z ważnych narzędzi w tym procesie jest analiza […]

  • Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?

    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
    Firma online 4 grudnia 2024

    Firma online

    W ostatnich latach rozwój e-handlu przyśpieszył. Wszystko dzięki zmieniającym się nawykom konsumentów. Firmy na całym świecie, niezależnie od branży, zaczęły […]

  • Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?

    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Ekologia cyfrowa — jak zredukować ślad węglowy w sieci?
    Firma online 28 listopada 2024

    Firma online

    Zielona energia to nie tylko chwilowy trend. To też realna potrzeba i strategiczne rozwiązanie, które może kształtować przyszłość biznesu w […]

  • Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności

    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Predictive Maintenance w przemyśle 4.0 – klucz do optymalizacji działalności
    Firma online 13 listopada 2024

    Firma online

    Predictive maintenance (PdM), którego głównym założeniem jest optymalne wykorzystanie maszyn i urządzeń w firmie, stanowi część Przemysłu 4.0. Z tego […]