Jak Web 3.0 zmieni biznes w sieci?
Stoimy u progu kolejnej rewolucji technologicznej, obejmującej rozwój AI, uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego i technologii blockchain. Te czynniki napędzają rozkwit sieci Web 3.0, która oferuje większą przejrzystość, bezpieczeństwo i szybkość w porównaniu do scentralizowanej sieci drugiej generacji. A jak przekłada się to na biznes?
Sieć pierwszej i drugiej generacji – różnice
Aby zrozumieć zasady działania sieci Web 3.0 oraz jej wpływ na biznes, w pierwszej kolejności powinieneś zapoznać się ze specyfiką dwóch poprzednich generacji internetu.
Web 1.0 to pierwsza implementacja sieciowa wprowadzona przez brytyjskiego fizyka i informatyka Tima Bernersa-Lee w 1989 roku. Światowy projekt sieci połączeń informacyjnych początkowo opierał się na hiperłączach, które umożliwiały poruszanie się po internecie w sposób wyłącznie linearny. Pierwsza generacja sieci World Wide Web przypominała internetową bibliotekę lub kanał informacyjny i zapewniała niewielką interakcję między użytkownikami a witrynami.
Cechy sieci Web 1.0:
- statyczne strony WWW połączone za pomocą hiperłączy,
- głównie treści tekstowe, z małą zawartością multimediów,
- wykorzystanie podstawowego kodowania HTML,
- ograniczony interfejs.
Aby zmienić statyczny charakter sieci, w 2004 roku opracowano nowy standard Web 2.0. Twórcą terminu jest Dale Dougherty. Aplikacje Web 2.0 to interaktywne strony internetowe, które odwiedzający mogą edytować poprzez dodawanie różnego rodzaju treści – zarówno tekstowych, graficznych, jak i multimedialnych. Istotnym wyróżnikiem sieci drugiej generacji jest również możliwość wchodzenia w interakcje i współpracę za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dzięki CMS znacznie poprawiło się samo projektowanie witryn, co dało początek temu, co dziś znamy jako user experience.
Najważniejsze cechy sieci Web 2.0:
- łatwiejsze sortowanie informacji, możliwość zbiorczego wyszukiwania danych,
- dynamiczna, responsywna i interaktywna zawartość reagująca na dane wprowadzane przez użytkownika,
- dostęp do znacznie większej puli informacji,
- płynny przepływ informacji między właścicielem witryny a użytkownikami,
- kompatybilność z różnymi systemami operacyjnymi oraz urządzeniami (laptopami, smartfonami, tabletami, a nawet zegarkami smart).
Czym jest Web 3.0?
Web 3.0 (inaczej sieć 3D lub sieć semantyczna) to następna generacja usług i aplikacji internetowych zdefiniowana przez twórcę WWW – Tima Bernersa-Lee. U źródeł tej koncepcji leży stworzenie przestrzeni, w której użytkownicy działają na zdecentralizowanych, niemal anonimowych platformach.
Oznacza to odejście od sieci zdominowanej przez gigantów technologicznych, takich jak Facebook, Microsoft czy Google.
Jednym z najbardziej ekscytujących osiągnięć w świecie Web 3.0 jest bez wątpienia pojawienie się intuicyjnej sztucznej inteligencji (AI), która jest w stanie przetwarzać dane w sposób podobny do człowieka, wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego i przetwarzanie języka naturalnego. Ma to zapewnić płynniejszą i lepszą interakcję między przedsiębiorstwami a konsumentami. Rozwój sieci Web 3.0. zapewnia najwięcej korzyści właśnie organizacjom, dlatego warto wiedzieć, jaki potencjał kryje się za tą technologią.
Jakie korzyści biznesowe zapewnia Web 3.0?
Ewolucja sieci w kierunku Web 3.0 pociąga za sobą nieuchronne zmiany społeczne, gospodarcze, ale przede wszystkim biznesowe. Warto przyjrzeć się pewnym kluczowym obszarom, w których firmy mogą odnieść korzyści z wykorzystania nowej technologii.
Zwiększ zaangażowanie klientów
Web 3.0 zapewnia firmom dostęp do bogactwa nowych źródeł danych. Dzięki mediom społecznościowym, historii przeglądania i innym źródłom danych firmy będą mogły lepiej rozumieć swoich klientów. Umożliwi im to oferowanie niestandardowych usług, które z większym prawdopodobieństwem trafią do zainteresowanych osób. To z kolei doprowadzi do poprawy relacji z klientami i zwiększenia sprzedaży. Web 3.0 ma zatem potencjał, by zrewolucjonizować CRM i zmienić sposób, w jaki firmy wchodzą w interakcje z odbiorcami.
Twórz lepsze doświadczenia użytkowników
Nie bez przyczyny Web 3.0 nazywana jest siecią 3D. Wykorzystanie technologii rzeczywistości rozszerzonej może pomóc firmom w tworzeniu skuteczniejszych kampanii marketingowych poprzez zatarcie granic między zakupami w internecie i w świecie rzeczywistym.
Wyobraź sobie klienta, który chce zakupić jakiś produkt. Zamiast oglądać zdjęcia i sugerować się opisem, może wejść w interakcję z jego hologramem, aby przetestować go przed zakupem. Powiązana z siecią Web 3.0 technologia rzeczywistości rozszerzonej pozwoli tworzyć lepsze doświadczenia użytkowników oparte na nieznanym wcześniej poziomie immersji.
Sprawniej zarządzaj łańcuchem dostaw
SCM to proces planowania, wdrażania i kontrolowania wszystkich operacji w łańcuchu dostaw. W ostatnich latach nastąpiło przejście od tradycyjnych łańcuchów dostaw do bardziej zdecentralizowanych sieci łańcuchów dostaw (SCN). Składa się ona z dostawców, producentów, dystrybutorów, sprzedawców detalicznych i innych członków połączonych za pomocą technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Zdecentralizowany charakter sieci Web 3.0 sprawi, że łańcuchy dostaw będą wydajniejsze i bezpieczniejsze. Pozwoli to na obniżenie kosztów oraz poprawę jakości produktów i usług.
Przetwarzaj dane w sposób transparentny i zdemokratyzowany
Każdy ruch w internecie generuje dane, a prawie wszystkie mogą być przechwycone przez cyberprzestępców. W świecie Web 3.0 dane będą zdecentralizowane, bezpieczniejsze i przetwarzane w sposób bardziej transparentny. Demokratyzacja danych ma zastosowanie do każdej interakcji cyfrowej, w której dane użytkownika, dane osobowe, lokalizacja i preferencje są stale śledzone, a następnie wykorzystywane bez uzyskania zgody użytkownika. Co więcej, dzięki technologii rozproszonego rejestru, którą zapewnia blockchain, własność danych może być wpisana do księgi publicznej, tak aby każdy mógł ją zweryfikować.
Web 3.0 to przyszłość biznesu online
Dla wielu firm wejście w rzeczywistość Web 3.0 niewątpliwie będzie oznaczać konieczność przeformułowania procesów biznesowych lub stworzenia od podstaw nowych modeli biznesowych. Odpowiednio wdrożona strategia oparta na Web 3.0 pozwoli firmom lepiej zrozumieć swoich klientów, zarządzać ich danymi w sposób bardziej transparentny oraz ulepszać swoje produkty i usługi przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji.
Adaptacja nie będzie łatwa, ale nie ma wątpliwości, że w dłuższej perspektywie zrozumienie specyfiki przejrzystej sieci semantycznej umożliwi firmom wypracowanie przewagi konkurencyjnej, której nie będą mogły nadrobić organizacje nieuwzględniające jej w swojej strategii biznesowej.