Każdą firmę stać na dział IT
Każdą? Czy to możliwe? Nawet kwiaciarnię, zakład fryzjerski, pralnię i piekarnię? Dziś żaden przedsiębiorca nie powinien pozwolić sobie na brak wsparcia technicznego. Jak ważny jest dział IT i czy warto mieć dział IT w firmie?
Ile kosztuje brak IT w firmie?
Koronawirus SARS- CoV-2 spowodował wiele zmian – również jeśli chodzi o nawyki zakupowe klientów. Kupujący coraz chętniej przenoszą się do świata wirtualnego. Wiąże się to z koniecznością jeszcze większej gotowości ze strony przedsiębiorców do zapewnienia odpowiedniej obsługi cyfrowej klientów (na przykład za pomocą stron internetowych lub aplikacji mobilnych), co oznacza inwestycje zarówno w infrastrukturę komputerową, jak i oprogramowanie. Czy jednak jedynym rozwiązaniem jest posiadanie własnego działu IT?
Zakupy internetowe stają się coraz popularniejsze
Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że odsetek internautów kupujących online wynosi aż 77 proc. – to oznacza, że 3 na 4 internautów decyduje się na zakupy w sieci. Popularność internetowych zakupów wzrosła już podczas pandemii, jednak nie tylko ona wpłynęła na zmianę nawyków konsumentów. Kupujący w sieci cenią sobie możliwość złożenia zamówienia przez całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu czy ceny atrakcyjniejsze, niż w sklepach stacjonarnych.
Zmiany nie dotyczą zresztą wyłącznie przeniesienia sprzedaży do internetu. Wraz z powrotem do normalności i ponowną aktywnością konsumentów zmieniają się ich oczekiwania względem standardów obsługi. Normą staje się nie płatność gotówką, a kartą lub smartfonem. Wniosek jest jeden – firmy muszą mieć stały dostęp do sprawnych urządzeń: komputerów, terminali, smartfonów. Czy to oznacza, że potrzebny jest własny dział IT w firmie?
Dział IT – co to jest i jakie jest znaczenie działu IT w firmie?
Głównym zadaniem działu IT w przedsiębiorstwie jest dbanie o bezpieczeństwo informatyczne firmy; chodzi m.in. o zabezpieczenie poufnych danych firmy (takich jak raporty finansowe, plany rozwojowe czy bazy kontrahentów), ale jednocześnie – o zapewnienie bezpieczeństwa jej klientom (poprzez zapobieganie wyciekom danych kupujących itd.). Oprócz tego dział IT dba też o regularne aktualizacje używanego w firmie oprogramowania, zapewnia bezawaryjność i stabilność całej infrastruktury IT, a także zajmuje się kontrolą uprawnień poszczególnych pracowników do funkcji i danych w systemie.
Zadania działu IT różnią się oczywiście w zależności od potrzeb firmy; spore znaczenie ma wielkość podmiotu, który zdecydował się na stworzenie takiego działu.
Firma IT? Nie, to zwykła kwiaciarnia
Jak zatem radzą sobie przedsiębiorcy z tą presją technologiczną? Czy potrafią zapewnić nieprzerwany dostęp do oferowanych przez siebie usług? Czy firmy działające dotychczas bez zaplecza online’owego potrafią poradzić sobie w sytuacji awarii? Okazuje się, że niekoniecznie. Nadal pokutuje przekonanie dotyczące braku profesjonalnego Wsparcia IT dla niewielkich podmiotów gospodarczych.
Przedsiębiorcy myślą, że do dyspozycji mają wyłącznie dwie drogi – albo zatrudnienie informatyka na stałe, co wiąże się z wysokimi kosztami, albo posiłkują się dorywczymi rozwiązaniami, takimi jak telefon do znajomego bądź przedzieranie się przez setki rozsianych po całej sieci poradników napisanych niezrozumiałym językiem.
Prawda jest jednak inna. Okazuje się, że każdego stać na wsparcie IT. Nawet bardzo małe firmy, jak kwiaciarnia czy pralnia. Paweł Jagóra, starszy kierownik grupy produktów, opiekun usługi Wsparcie IT dla Firm w Orange, skutecznie starał się odmitologizować kwestię drogiej pomocy informatycznej dla biznesu w rozmowie z dziennikarzem Marcinem Łukasikiem. Rocznie w Polsce awariom ulegają tysiące urządzeń firmowych, które powodują ogromne straty czasu i pieniędzy. Jednak, jak zapewnia Paweł jest na to sposób – jaki?
O tym opowiadamy w pierwszym odcinku Cyfrowych Ewolucji z Orange dla Firm. Zapraszamy do oglądania.
Przeczytajcie też wywiad z panem Stanisławem, który prowadzi pralnię i ma własny dział IT