E-book. Miasto – liczy się wspólny cel
Miasto 3.0 promuje mieszkańców. Dobre zarządzanie wymaga bowiem udziału obywateli. To oni posiadają wiedzę na temat swoich potrzeb i mogą przyczynić się do podejmowania lepszych decyzji przez rządzących. Przeczytaj w naszym e-booku, jak władze i mieszkańcy mogą sobie pomóc.
Partycypacja społeczna staje się obecnie warunkiem koniecznym efektywnego reagowania na potrzeby mieszkańców i realizacji idei miasta dopasowanego do potrzeb społecznych.
Co więcej, w najnowszej generacji miast to uczestnictwo obywateli w procesie podejmowania decyzji odbywa się coraz częściej w wersji elektronicznej. Technologia towarzyszy nam na co dzień. Nie wyobrażamy sobie już dnia bez smartfona, ani powrotu do poczty analogowej zamiast e-maili. Naturalne jest więc, że także partycypacja staje się bardziej cyfrowa.
Technologia może pomóc rozwiązać wiele problemów, które pojawiają się w miastach i lepiej przygotować je na wyzwania przyszłości. W pierwszej kolejności, należy jednak zdiagnozować istniejące problemy, a następnie zastanowić się, które z nich można rozwiązać konkretną technologią.
W centrum powinien być człowiek – mieszkaniec, urzędnik, a nie innowacyjna technologia. Warto więc zastanowić się nad sposobem wprowadzania nowych rozwiązań w mieście. Niezbędne jest przy tym rzeczywiste wsłuchanie się w głos mieszkańców oraz włączenie ich w procesy decyzyjne.
Współpraca z mieszkańcami może przebiegać na bardzo wielu płaszczyznach w różnorodnych obszarach funkcjonowania miast.
Zobacz przykłady interakcji, dzięki którym wzrosły jakość funkcjonowania miasta i poziom zadowolenia jego mieszkańców.
- Ochrona środowiska naturalnego, poprawa jakości powietrza w mieście
Zorganizowany w Lublinie panel obywatelski, którego celem była walka ze smogiem, zakończył się wypracowaniem 55 wiążących dla miasta rekomendacji. Dotyczyły one m.in. ogrzewania, transportu, planowania przestrzennego i zieleni oraz edukacji. - Kształtowanie przestrzeni publicznej, rewitalizacja
Gdynia OdNowa to przykład współpracy społecznej na wielu płaszczyznach. Program doprowadził do rewitalizacji sześciu obszarów miasta. Do 2026 roku prowadzone będą działania inwestycyjne oraz społeczno-kulturalne, które poprawią jakość życia mieszkańców. - Zarządzanie zasobami
The Citizen Dialogues on Canada’s Energy Future jest przykładem kilkumiesięcznego procesu partycypacyjnego. Obywatele Kanady brali udział w tworzeniu zestawu rekomendacji dotyczących krajowej polityki energetycznej.
Poznaj 6 zasad dobrej współpracy mieszkańców i władz oraz sposoby budowania inteligentnych miast. Przeczytaj o tym w naszym e-booku „Miasto z dobrym planem”.
Przeczytaj lub pobierz ebook.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.