Wodociąg z komórką
Co mają ze sobą wspólnego smartfon i kran? Zaskakująco dużo. Oba mogą być np. w tej samej sieci.
Sieć wodociągów i sieć telefonii komórkowej
Najstarszy, odkopany w dzisiejszym Iranie wodociąg pochodzi z ok. 3000 r. p.n.e. i jest o 500 lat starszy od piramidy Cheopsa. Dziś oczekujemy nie tylko tego, że woda pojawi się po każdym odkręceniu kurka, ale też, że będzie miała pożądaną temperaturę.
Jeszcze niedawno wydawało się, że w tej dziedzinie postęp technologiczny dotarł do kresu swoich możliwości. No bo co można ulepszyć w systemie, który działa dokładnie tak, jak żądają tego jego użytkownicy? Bardziej mokrej wody nie dostaniemy, większe ciśnienie nie jest nam potrzebne, kranówkę bezpiecznie pić mogą nawet dzieci…
Okazuje się jednak, że wciąż aktualna jest stara prawda mówiąca o tym, że wszystko można poprawić i ulepszyć. W przypadku wodociągów zajęła się tym firma Orange. Ale chwileczkę, czy to nie jest operator telekomunikacyjny i jedna z największych sieci telefonii komórkowej? Co oni mogą mieć wspólnego z rurami, pompami i w ogóle wodą?
Coś więcej niż rura wodociągowa
Spójrzmy na sieć wodociągową od strony jej operatora, czyli firmy, która wystawia nam rachunki za wodę. Z jej punktu widzenia jest wiele rzeczy, które można jeszcze poprawić. Rury wodociągowe ulegają awariom, których wykrywanie jest trudne, a spore ilości wody po prostu gdzieś znikają – albo w wyniku wycieków, albo kradzieży. Jednocześnie pozyskanie informacji o jej zużyciu przez odbiorców wymaga zatrudniania spisujących stany wodomierzy inkasentów. Właśnie ten proces oraz kwestie kontroli sieci przesyłowej w celu lokalizowania awarii i ubytków wody szczególnie warto zautomatyzować.
I tu pojawiają się nowoczesne technologie informatyczne, a dokładniej internet rzeczy – IoT (z ang: Internet of Things). To od dawna zapowiadany przez specjalistów technologiczny przełom. Dzięki niemu różne urządzenia mogą komunikować się ze sobą przez internet bez udziału człowieka. Lodówka sama wyśle zamówienie do sklepu, samochód powiadomi bramę, że nadjeżdża, a fabryczna maszyna na linii produkcyjnej wezwie serwis, gdy poczuje, że niebezpiecznie wibruje. Możliwości jest tyle, ile pomysłowości będą mieli projektanci tych systemów.
Tę właśnie technologię przyszłości wykorzystuje już dzisiaj Orange, tworząc system Smart Water, monitorujący wodę. Składa się on z montowanych na wodomierzach nakładek, które co godzinę wysyłają informację z aktualnym stanem licznika. To wystarczy, by zyskać pełną kontrolę nad całą siecią wodociągową. Nie tylko wiemy, ile wody pobiera każdy użytkownik, ale też jesteśmy w stanie błyskawicznie wykrywać awarie i wycieki. System porównuje sumaryczne odczyty z wodomierzy z ilością wody trafiającej do rur i alarmuje, jeśli odnotuje różnicę.
Monitorowanie wody – najważniejsza łączność
Oczywiście, Orange Smart Water pozwala też na pełne zautomatyzowanie fakturowania i pobierania opłat. Mając dane o zużyciu wody przez klienta, wystarczy wprowadzić je do programu księgowego, a otrzymaną fakturę wysłać mailem. Z takimi zadaniami komputery radzą sobie same od dawna.
Kluczowe dla sprawnego funkcjonowania tego nowoczesnego systemu jest niezawodne i błyskawiczne przesyłanie danych ze wszystkich podłączonych do sieci wodomierzy oraz zarządzanie przesłanymi danymi w jednym miejscu. I właśnie dlatego Orange jest tu naturalnym wsparciem dla podmiotów zawiadujących wodociągami.
Będąc liderem technologii telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, firma dysponuje kadrą inżynierską o wieloletnim doświadczeniu w zakresie transmisji danych i wdrażaniu związanych z nią rozwiązań technicznych. Firma Orange stworzyła platformę Live Objects i Dashboardy do zdalnego zarządzania wszystkimi usługami IoT.
To właśnie sprawia, że Orange jest doskonałym partnerem w przedsięwzięciu opartym na bezpiecznym i pewnym przesyłaniu pakietów danych pochodzących z ogromnej liczby źródeł. Jednocześnie doskonale rozumie, że samorządy czy firmy zarządzające wodociągami potrzebują wsparcia przy wdrażaniu tak nowoczesnych rozwiązań jak Smart Water. Dlatego przy monitorowaniu wody oferuje nie tylko same urządzenia i przesyłanie danych, ale też pełne doradztwo techniczne.
W jego ramach eksperci Orange, po zapoznaniu się z istniejącą już infrastrukturą i potrzebami obsługującego ją klienta, proponują indywidualnie dopasowane do nich rozwiązania. A następnie wspierają go w instalacji i uruchomieniu całego systemu. Z doświadczenia Orange w zaimplementowaniu rozwiązań Smart Water skorzystało do tej pory 29 miast i gmin, w tym m.in. Bolesławiec i Środa Wielkopolska.
Chcesz poznać szczegóły? Specjaliści z Orange Smart Water