Wizerunek firmy, wygraj z konkurencją
Jak Cię widzą i słyszą, tak Cię piszą. Dotyczy to nie tylko osób prywatnych, ale i firm. Dziś jednak na znaczeniu zyskał konkretny rodzaj wizerunku, a mianowicie ten wirtualny, który przekłada się na realne zyski. Dowiedz się, jak dbać o wizerunek firmy w sieci i skutecznie, pozytywnie go budować.
Prowadzenie firmy w trudnych czasach
Prowadzenie małej czy średniej firmy jest obecnie trudniejsze niż kiedykolwiek. Przedsiębiorca musi sobie radzić ze skomplikowanymi kwestiami formalnymi. Jednocześnie warunki rynkowe, w których aktualnie działają firmy, stają się coraz mniej sprzyjające, głównie za sprawą narastającej konkurencji. Oczywiście, istniała ona zawsze, ale na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy diametralnie zmienił się jej charakter.
Stało się tak między innymi za sprawą pojawienia się dużych korporacyjnych graczy, coraz częściej działających w branżach, gdzie do tej pory tradycyjnie dominowały mniejsze podmioty. Handel detaliczny i hurtowy, usługi dla ludności czy turystyka – to jedynie część z wielu dziedzin, w których przedsiębiorca jest zmuszony konkurować nie tylko z podmiotami podobnymi do swojej firmy, ale też z dużymi, często międzynarodowymi organizacjami. A one są mniej podatne na kryzysy.
Pierwsze wrażenie i… ostatnie wrażenie, czyli wizerunek firmy
Na szczęście istnieją sposoby, które pozwalają nawet niewielkim przedsiębiorstwom wyjść z takiego starcia zwycięsko. Jednym z ważniejszych jest budowanie wizerunku firmy we właściwy sposób. W czasach konkurencji cenowej i zalewu reklam ma ono wręcz zasadnicze znaczenie.
To właśnie sposób postrzegania firmy często decyduje o tym, czy klient skorzysta z jej oferty. Stanie się tak, jeśli już przekaz, jaki do niego dotrze, utwierdzi go w przekonaniu, że ma do czynienia z profesjonalistami, potrafiącymi rozwiązać jego problem.
Specjaliści od wizerunku zgadzają się, że ogromne znaczenie ma pierwsze wrażenie, jakie klient odniesie w kontakcie z firmą. Tymczasem wielu właścicieli zdaje się zapominać o tym, jak istotne jest kreowanie wizerunku marki. Uważają oni, że inwestowanie w takie elementy, jak wystrój siedziby czy stroje pracowników, to zbędne wydatki, na które mogą pozwolić sobie tylko duże organizacje.
Tymczasem jedna z głównych tez raportu Polskiej Rady Biznesu opracowanego przed kilkoma laty, dotyczącego tego, jak postrzegani są polscy przedsiębiorcy, głosi, że negatywny bądź pozytywny wizerunek firm to najczęściej skutek, a nie przyczyna. Jak to rozumieć?
To, jak postrzegana jest prowadzona przez nas firma, jest pochodną wielu czynników i działań, które jako szefowie podejmujemy lub nie. Grzech zaniechania ma zazwyczaj opłakane skutki, są na szczęście jednak sprawdzone sposoby, by się przed takimi kłopotami ustrzec i zadbać o właściwy wizerunek firmy.
Wizerunek firmy w internecie
Stylowo urządzona recepcja, odpowiednio dobrane stroje pracowników, firmowe samochody oklejone w jednorodny sposób czy papier z nadrukowanym logo z pewnością budują wizerunek firmy, ale w dobie internetu tego typu rozwiązania tracą na znaczeniu na rzecz świadomej, konsekwentnej i przemyślanej komunikacji online.
Dziś, zanim klient trafi do siedziby firmy, sprawdzi wizerunek marki w internecie: jaką ma ona stronę WWW, jak komunikuje się na portalach społecznościowych oraz jak łatwo i szybko można się z nią skontaktować telefonicznie. To właśnie ten drugi rodzaj działań wizerunkowych, obejmujących przestrzeń wirtualną, ma obecnie zdecydowanie większe znaczenie.
-
Budowanie wizerunku firmy online – główne narzędzia
A przecież internet oferuje znacznie większe możliwości w zakresie kreowania wizerunku firmy niż świat analogowy. Co więcej – często takie cyfrowe działania są dużo tańsze. Posługując się umiejętnie siecią, firma w dużym stopniu wpływa na sposób, w jaki jest postrzegana.
Tworząc atrakcyjną stronę WWW, małe przedsiębiorstwo może wykreować wizerunek firmy, która w szeregu nawet dużo większych biznesowych graczy znalazła i ugruntowała swoje znaczące miejsce. A to na pewno ułatwi pozyskiwanie klientów, bo wielu tych, którzy nie mają dostatecznej wiedzy, by ocenić jakość oferty w danej dziedzinie, wybiera po prostu podmioty fachowo się prezentujące.
Narzędziem wprost stworzonym do budowana wizerunku firmy w internecie są media społecznościowe.
Dziś 80 proc. klientów oczekuje, że firma będzie miała swój profil na różnych portalach społecznościowych. Warto o tym pamiętać, tym bardziej że badania dowodzą, iż przeglądanie witryn w mediach społecznościowych to zajęcie, w czasie którego ludzie są pozytywnie nastawieni do prezentowanych im treści.
Wybierz jedynkę, czyli jak dbać o wizerunek firmy
Budując wizerunek dużej, profesjonalnej firmy, nie wolno zapominać o możliwości kontaktu telefonicznego, to wciąż popularne narzędzie biznesowe. Tymczasem właściciel odbierający telefon prostym „halo!” na pewno go nie poprawia.
Zdecydowanie lepiej skorzystać z rozwiązania, jakie z myślą o takich sytuacjach wprowadziło dla małych i średnich firm Orange, czyli z Wirtualnej Centralki Orange, dalej WCO. To rozwiązanie umożliwia przedsiębiorcy stworzenie centrali telefonicznej dopasowanej do potrzeb jego firmy, bez inwestowania w jakikolwiek sprzęt czy etaty.
-
Budowanie wizerunku firmy z WCO – jak to działa?
Numer telefoniczny przypisany do WCO pełni funkcję głównego numeru firmy. Może to być numer komórkowy. Dzwoniąca na niego osoba słyszy odpowiedni komunikat i w zależności od swoich potrzeb wybiera jedną z dostępnych opcji. Identycznie jak przy okazji setek innych telefonów do firm. Różnica polega na tym, że wybierając np. jedynkę, klient nie jest łączony z fizycznie istniejącym telefonem stacjonarnym podpiętym do centrali, ale z dowolnym numerem, który został owej jedynce przypisany.
Gdy więc wybierze np. połączenie z działem księgowości, WCO połączy go z numerem stacjonarnym w biurze księgowym obsługującym firmę, a gdy będzie chciał porozmawiać z serwisem, dodzwoni się na komórkę serwisanta itp.
-
Wirtualna Centralna Orange – opcje dodatkowe
Istnieje wiele dodatkowych opcji, które poprawią jakość komunikacji z firmą. Gdy np. osoba, do której został przełączony klient, nie odbiera, to po określonym czasie rozmowa przekierowywana jest na następny z podanych telefonów, i tak aż do skutku.
W ten sposób, zamiast oczekiwać na połączenie z kimś, kto w danym momencie nie może rozmawiać, klient szybko trafia do innej osoby w firmie i połączenie nie zostanie nieodebrane, a tym samym wizerunek firmy nie zostanie pogorszony.
Ponieważ do WCO można podłączyć telefony komórkowe, to nadaje się ona znakomicie dla pracowników mobilnych, szczególnie zmieniających się w różnych porach dnia czy na dyżurach. Wiele firm przekonało się o jej elastyczności w dobie koronawirusa, gdy musiało w trybie pilnym przenieść pracę swoich pracowników do domów, dzięki czemu nie utraciły ciągłości funkcjonowania. Podnosi się nie tylko jakość usług, ale również komfort pracy osób zatrudnionych, a w efekcie – jednocześnie wizerunek firmy oraz employer branding.
Wirtualna Centrala Orange to znakomite rozwiązanie dla tych wszystkich firm, które do tej pory nie mogły sobie pozwolić na zainstalowanie centralki, albo takich, gdzie pracownicy są zajęci wykonywaniem innych czynności i mogą nie być w stanie odbierać na bieżąco połączeń.
Co ważne, pozwala ona nawet najmniejszej, jednoosobowej firmie sprawiać wrażenie dużego, profesjonalnie zorganizowanego przedsiębiorstwa. A to już może mieć całkiem konkretny wymiar finansowy. Biorąc pod uwagę, że implementacja WCO to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych, jest to być może najlepsza inwestycja, jaką przedsiębiorca może zrobić z myślą o budowaniu wizerunku firmy.
Pozytywny wizerunek firmy w czterech punktach
Oczywiście na kreowanie wizerunku firmy w internecie oraz realu składają się także, a może przede wszystkim, produkt i jakość oferowanych usług, ale zakładamy, że ten element masz opanowany (bo jeśli nie, to żadne narzędzie nie pomoże). A teraz możesz sprawdzić, czy odhaczyłeś wszystkie punkty z czeklisty dbania o wizerunek firmy!
- Mam stronę WWW, która jest dostępna mobilnie.
- Mam przynajmniej jeden aktywny kanał komunikacji z klientami w mediach społecznościowych.
- Mam zautomatyzowany system obsługi klienta.
- Wdrożyłem wirtualną centralkę do zarządzania komunikacją telefoniczną.