Informacja prawna: Informacje w tym artykule były aktualne w czasie, gdy go publikowaliśmy. Od tego czasu nasza oferta, ceny czy dostępność produktów mogły ulec zmianie. Artykuł może posłużyć Ci, żeby sprawdzić historyczne informacje o naszych usługach i produktach. Jeśli potrzebujesz aktualnych informacji o naszej ofercie, wejdź na orange.pl lub odwiedź nas w salonach Orange.
Formuła 1 i DTM – jakie są różnice?
Zastanawiasz się, czym charakteryzuje się seria DTM? Zrobiło się o niej głośno, kiedy Robert Kubica został w niej jednym z kierowców w sezonie 2020. Jakie są różnice między Formułą 1 a DTM? Prześledź z nami zasady obowiązujące w wyścigach DTM i ciesz się sportowymi emocjami z kanałem Eleven Sports w Telewizji Orange.
DTM – co to jest?
DTM to akronim od Deutsche Tourenwagen Masters, co oznacza Niemieckie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych. Seria powstała w 1984 roku w Niemczech i często przechodzili do niej doświadczeni kierowcy F1. W wyścigach DTM startował między innymi Ralf Schumacher, a w 2020 roku do grona kierowców dołączył Robert Kubica. To zdecydowanie najważniejsze zawody w Niemczech i jedne z najbardziej prestiżowych w Europie. Seria DTM bywa określana ,,Formułą 1 z dachem”, ponieważ mimo wyraźnych różnic konstrukcyjnych, auta DTM dynamikę zbliżoną do bolidów F1. Po latach sukcesów, ale i sporów, DTM na dobre powróciło w 2000 roku. Czołowi konstruktorzy tej serii to Audi, BMW, a od niedawna również Aston Martin.
Sprawdź także Sport w Telewizji Orange, czyli Formułę 1, rozgrywki piłkarskie, czy NBA na wyciągnięcie ręki.
Formuła 1 a DTM – różnice
F1 i DTM łączą zawrotna prędkość i sposób punktacji, który opiera się na nagrodzeniu pierwszych 10 zawodników. Prześledź z nami kluczowe elementy wyścigów DTM, które odróżniają je od Formuły 1.
- Charakter pojazdów i dynamika jazdy
W serii DTM używane są pojazdy łączące cechy bolidu i samochodu kategorii GT. Przypominają auta z salonów Audi czy BMW, jednak po pracach konstruktorskich niewielkie, dwulitrowe silniki benzynowe DTM generują ponad 600 KM i kręcą się do 9500 obr./min. Podobieństwa wizualne kończą się zatem na reflektorach czy kształcie przedniego i tylnego pasa. Mimo że pojazdy w serii DTM przypominają auta cywilne, pod maską ukryta jest potężna moc silnika.
Osiągi w DTM odbiegają od tych w F1. Nie da się jednak zaprzeczyć, że dynamika Formuły 1 jest zachowana w autach DTM. W F1 bolidy nie mają dachu, a kierowca siedzi w centrum pojazdu, w DTM natomiast ułożenie jest takie, jak w zwykłym aucie, co wpływa na dynamikę jazdy. Kierowca siedzący przykładowo po lewej stronie musi wykonać inne manewry podczas wjazdu do pit-stopu. Wyścigi DTM są bardziej kontaktowe niż F1, a uszkodzenie poszczególnych elementów to duża strata przyczepności i słabsze czasy okrążeń.
Przeczytaj też: Klasyfikacja strzelców wszechczasów Bundesligi
- DTM – kiedy się odbywa?
Wyścigi DTM rozgrywają się w sobotę i niedzielę – te dwa dni mają niemalże identyczny przebieg. Piątek to natomiast dzień treningów, kiedy można poznać trasę – to 2 przejazdy, każdy po 45 minut. W sobotę rano, około godziny 10:30 odbywają się kwalifikacje. Zawodnicy w ciągu 20 minut jazdy muszą osiągnąć jak najlepsze czasy. Następnie, około 13:30, rozpoczyna się wyścig, który trwa 55 minut + 1 okrążenie. Analogicznie zawody DTM odbywają się drugiego dnia – w niedzielę. W F1 liczba okrążeń jest natomiast ustalona odgórnie w zależności od długości toru, a jazda może trwać dwie godziny.
- Punktacja w DTM i F1
Zasady przyznawania punktów w wyścigach DTM i F1 są takie same. Pierwsza dziesiątka punktowana jest w następujący sposób – zwycięzca otrzymuje 25 punktów, drugie miejsce to 18 punktów, a trzecie 15. Punkty przyznawane są stopniowo do 10 miejsca, za które zawodnik dostaje 1 punkt. Bonusem w DTM są natomiast punkty kwalifikacyjne, które otrzymuje pierwsza trójka. Zwycięstwo w piątkowych kwalifikacjach to 3 punkty, druga pozycja to 2 punkty, a trzecia to 1 dodatkowy punkt. W DTM rywalizacja zaczyna już od pierwszego wjazdu na tor – to nie tylko walka o dobrą pozycję podczas sobotniego startu, ale także o cenne punkty.
Przeczytaj też: 5 legendarnych kierowców Formuły 1
- Mieszanki opon
W DTM kwestia opon jest uproszczona i zarazem dość ograniczona. Do dyspozycji jest jedna mieszanka opon – tzw. „slick’’ do jazdy na sucho. Podczas opadów deszczu stosowane są opony deszczowe. Na tym kończy się przekrój mieszanek w DTM, co oznacza, że zawodnicy często jadą na nieoptymalnych oponach, nawet jeśli warunki są zmienne. W F1 dostępne są natomiast różne mieszanki, a nawet obowiązuje wymóg użycia dwóch rodzajów podczas wyścigu. W Formule 1 wykorzystywane są również opony przejściowe, które nie występują w DTM.
- Jak przebiega pit-stop?
Postój na stanowisku obsługi technicznej również wygląda nieco inaczej. W DTM każdy z zawodników jest zobligowany do jednego pit-stopu, który nie jest podyktowany zmianą mieszanki opon, jak w F1. W DTM do dyspozycji jest mniejszy zespół techniczny – to 8 osób. Podczas gdy w F1 każdy z mechaników ma ściśle określone zadanie i zajmuje się przykładowo tylko założeniem koła, w DTM jedna osoba musi odkręcić koło, ściągnąć je, założyć nowe i odpowiednio je dokręcić. Każdy z mechaników ma więcej pracy, zatem pit-stop w DTM jest dłuższy niż w F1. Sam wjazd na stanowisko techniczne różni się ze względu na gabaryty auta czy kierownicę ułożoną po lewej stronie.
DTM – gdzie oglądać?
Transmisje wyścigów DTM znajdziesz w stacji Eleven Sports, dostępnej w Telewizji Orange. Treningi, kwalifikacje i główne zawody masz na wyciągnięcie ręki. Eleven Sports to także Formuła 1 oraz inne sporty motorowe. Nie brakuje tu również kultowych lig piłkarskich oraz najważniejszych koszykarskich i siatkarskich rozgrywek. Zainteresowała Cię Telewizja Orange? Z setek kanałów w jakości HD i 4K możesz korzystać, wybierając Pakiet Orange Love lub Światłowód z telewizją. Poznaj Telewizję Orange i Eleven Sports.
Przeczytaj też: Telewizja w Orange Love. Sprawdź, co zyskujesz