Co to jest Instagram Threads i czy ta platforma zastąpi Twittera?

Co to jest Instagram Threads i czy ta platforma zastąpi Twittera?

Chociaż Instagram jest powszechnie znany, znacznie mniej osób wie już o Instagram Threads. Co to za medium, jak działa i dla kogo jest przeznaczone? W czym Threads jest podobne, a w czym różni się od Twittera (obecnie X)? I czy ma szansę stać się bardziej popularne niż serwis Elona Muska? Sprawdź, co warto wiedzieć o aplikacji Threads.

Instagram Threads – co to jest i kto może korzystać?

Instagram Threads to nowy serwis społecznościowy Meta (firmy Marka Zuckerberga, która jest właścicielem m.in. Facebooka i Instagrama). Jest dostępny przez aplikację lub stronę internetową i jak wskazuje nazwa – powiązany z Instagramem.

Z racji na przepisy Unii Europejskiej, samo przeglądanie Threads w Polsce i innych krajach UE jest możliwe także dla użytkowników, którzy nie korzystają z Instagrama. Żeby publikować własne wpisy, trzeba już jednak zalogować się za pomocą konta na Instagramie.

Aplikacja Threads pojawiła się w USA i wielu innych częściach świata 6 lipca 2023 roku. W ciągu pierwszych 5 dni konto założyło w niej rekordowe 100 milionów użytkowników – więcej niż w przypadku ChatuGPT. Chociaż później popularność serwisu mocno spadła, w ostatnich kilku miesiącach znów rośnie i osiągnęła około 160 milionów użytkowników. W Polsce i pozostałych krajach UE Threads jest oficjalnie dostępne od 14 grudnia 2023 roku (opóźnienie wynikło z konieczności dostosowania aplikacji do rygorystycznych wymagań UE dotyczących danych osobowych).

Jak działa Threads i co oferuje użytkownikom?

Aplikacja Threads służy do udostępniania krótkich treści tekstowych z dodatkiem multimediów, a także obserwowania tych wątków oraz wchodzenia z nimi w interakcje i dyskusje. Celem jest szybka i intuicyjna komunikacja z grupą odbiorców. Zamysłem Instagram Threads jest też łatwa modyfikacja grupy odbiorców (od w pełni publicznych wątków, przez skierowane do obserwujących, po te do bliskich znajomych itd.).

Serwis wykorzystuje pojedynczy kanał contentu od osób obserwowanych (połączenie kont z Instagramem sprawia, że można automatycznie obserwować te same profile). Algorytm wplata również polecenia innych popularnych, publicznie dostępnych treści. Na razie nie ma natomiast reklam. Dzięki Threads możesz:

  • publikować posty do 500 znaków ze spacjami;
  • dodawać zdjęcia, gify i filmy (do 5 minut) oraz linki i notaki głosowe, czy hashtagi;
  • rozbudowywać wątki dodając kolejne treści;
  • wyszukiwać i obserwować konta innych użytkowników;
  • lajkować i komentować wątki oraz udostępniać je na Threads i na Instagramie.

Podobieństwa i różnice pomiędzy Instagram Threads a Twitterem

Działanie, przeznaczenie i funkcjonalności Threads pod wieloma względami są bardzo podobne do Twittera (obecnie X, będziemy używać obu nazw zamiennie). Kosmetyczne różnice w limicie słów czy długości filmów nie zmieniają tego wrażenia. Wątek konkurencji obu platform pojawiał się zresztą w wypowiedziach Zuckerberga i Muska. Z drugiej strony Threads różni się też od X w takich kwestiach jak choćby:

  • powiązanie z Instagramem oraz większa liczba influencerów z tego serwisu;
  • brak możliwości wysyłania prywatnych wiadomości czy kreowania trendów z poziomu Threads;
  • mocniejsze filtry i ograniczenia treści (podobne do tych z Instagrama i Facebooku); „wolnościowa” polityki X sprawia zaś, że można tam znaleźć także bardzo kontrowersyjne treści;
  • mniej polityków, publicystów i działaczy społecznych na Threads (po zmianie algorytmu, który obejmuje też Instagrama, treści polityczne przestały być domyślnie promowane; użytkownik widzi tylko posty od obserwowanych osób, chyba że zmieni tę opcję w ustawieniach).

Przeczytaj też: Niebezpieczne social media – hakowanie Facebooka i innych portali społecznościowych

Czy Threads zastąpi w przyszłości X?

Od przejęcia Twittera przez Elona Muska serwis zanotował spadek szacowanej wartości o około 71%. Wyraźnie spadł też przychód – z 4,14 miliarda dolarów rocznie w 2022 roku do 2,9 miliarda w 2023. Na odpływie reklamodawców, gwiazd, a także zwykłych użytkowników próbowały skorzystać inne media społecznościowe, takie jak choćby Mastodon, Bluesky czy CounterSocial.

Po rekordowo udanym starcie Instagram Threads zaczęło pojawiać się coraz więcej głosów, że nowy projekt może zdetronizować X. Wydaje się jednak, że przewidywania te były przedwczesne i przynajmniej w dającej się przewidzieć przyszłości tak się nie stanie.

Chociaż dynamiką wzrostu w ostatnich miesiącach Threads wyraźnie przewyższa Twittera, różnica w popularności obu serwisów nadal jest ogromna. Według danych portalu Exploding Topics z przełomu grudnia 2023 i stycznia 2024 X ma aż 1,3 miliarda zarejestrowanych użytkowników, a Threads tylko 160 milionów. Jeszcze większa jest dysproporcja pomiędzy liczbą aktywnych użytkowników dziennie i średnim czasem, który spędzają oni w aplikacji. W przypadku Twittera jest to 200 milionów użytkowników i 31 minut zaangażowania dziennie, a w Threads – jedynie 10,3 miliona i 3 minuty.

A Ty ile czasu spędzasz na przeglądaniu social mediów? Jeśli całkiem sporo, przyda Ci się social pass od Orange. Dzięki usłudze możesz korzystać z mediów społecznościowych bez pomniejszania pakietu GB w telefonie. Więcej informacji znajdziesz w artykule Media społecznościowe opanowały świat. Social Pass daje do nich nielimitowany dostęp.

 


Mogą Cię zainteresować również