Informacja prawna: Informacje w tym artykule były aktualne w czasie, gdy go publikowaliśmy. Od tego czasu nasza oferta, ceny czy dostępność produktów mogły ulec zmianie. Artykuł może posłużyć Ci, żeby sprawdzić historyczne informacje o naszych usługach i produktach. Jeśli potrzebujesz aktualnych informacji o naszej ofercie, wejdź na orange.pl lub odwiedź nas w salonach Orange.
Czarny ekran w telefonie – poznaj najczęstsze przyczyny
Telefon włącza się, ale pojawia się tylko czarny ekran? Czarny ekran w telefonie może być spowodowany uszkodzeniem mechanicznym lub awarią systemu operacyjnego. Podpowiemy Ci, co zrobić, gdy ekran telefonu jest czarny, czyli w sytuacji, gdy telefon działa, ale nie widać obrazu.
Telefon włącza się, ale jest czarny ekran – przyczyny
Czarny ekran w telefonie może oznaczać awarię systemu operacyjnego, a także uszkodzenie mechaniczne (na przykład czarny ekran po upadku telefonu). Kiedy najczęściej pojawia się czarny wyświetlacz w telefonie?
-
Awarie systemowe
Spowolnione działanie i zawieszanie się systemu operacyjnego to problem, który pojawia się szczególnie w smartfonach z Androidem. Przyczyną może być błąd podczas aktualizacji systemu Android czy pobranie szkodliwej aplikacji. Brak pamięci w telefonie także może prowadzić do spowolnionego działania systemu, a w konsekwencji do awarii i czarnego ekranu. Problemy z baterią i jej szybkim rozładowywaniem również przyczyniają się do pojawiania czarnego ekranu w telefonie.
Przeczytaj też: Jak zwiększyć pamięć w telefonie? Co zrobić, gdy brakuje miejsca na dysku?
Jeśli napotkasz awarię systemową związaną z brakiem obrazu w telefonie, warto wykonać backup i pobrać wszystkie najważniejsze pliki na komputer. To zadanie ułatwi Ci na przykład aplikacja dr.fone. Możesz zainstalować ją na komputerze z systemem Windows lub macOS i podłączyć do niego smartfon. W ten sposób uzyskasz dostęp do telefonu z czarnym ekranem, na którym nie jesteś w stanie wykonywać żadnych akcji. Dzięki dr.fone możesz też pobrać pliki z uszkodzonego smartfona, dzięki czemu nie utracisz swoich zdjęć, filmów czy dokumentów.
Przeczytaj też: Jak przenosić kontakty, SMS-y, zdjęcia i inne ważne dane na nowy telefon?
-
Uszkodzenia mechaniczne
Zdarzyło Ci się upuścić telefon? Upadki urządzenia oraz pęknięcia na wyświetlaczu mogą doprowadzić do sytuacji, w której telefon włącza się, ale jest widoczny czarny ekran. Co jeszcze może doprowadzić od czarnego wyświetlacza w telefonie? Używanie nieodpowiedniego zestawu zasilającego i częste przeładowywanie smartfona, czyli korzystanie z ładowarki długo po tym, jak bateria osiągnęła 100% pojemności. Zanieczyszczenie ekranu lub kontakt z wodą również mogą negatywnie wpłynąć na Twój wyświetlacz.
Przeczytaj też: Jak uratować zalany telefon? >>
Jeśli Twój telefon ma uszkodzenia mechaniczne, zwykle trzeba oddać go w ręce specjalistów. To zwykle kosztowne, dlatego warto pomyśleć o usłudze Ochrona Smartfona, która zapewni Ci pomoc razie uszkodzenia telefonu. W ramach usługi Orange pokryje koszty napraw ewentualnych uszkodzeń mechanicznych wyświetlacza (zarysowania, pęknięcia), obudowy, przycisków i aparatu. Jeśli zdarzyłoby Ci się zalać smartfon, płyta główna zostanie profesjonalnie osuszona lub wymieniona. Nie tracisz przy tym gwarancji producenta. W zależności od wybranego wariantu usługi, przysługuje Ci jedna naprawa z limitem 1200 zł rocznie lub jedna naprawa w roku bez limitu kosztów. Gdy telefon nie będzie mógł być naprawiony, możesz dostać nowy egzemplarz. W ofercie Orange znajdziesz także usługę dla obydwu urządzeń zakupionych w ramach zestawu – Ochrona Smartfonów.
Usługa dostępna jest w dwóch wariantach – Ochrona Smartfona oraz Ochrona Smartfona Premium. Wariant Premium możesz wybrać w opcji na czas nieokreślony lub z umową na 24 miesiące. Dla usługi w wariancie podstawowym i Premium z umową na czas nieokreślony, pierwszy miesiąc korzystania z usługi jest bezpłatny.
Usługę Ochrona Smartfona możesz zamówić podczas podpisywania umowy na abonament komórkowy w Orange z telefonem i bez telefonu, a także gdy kupujesz telefon bez abonamentu na raty oraz do 14 dni od tej daty w Mój Orange.
W ofercie Orange dostępna jest też usługa dedykowana zestawom urządzeń – Ochrona Smartfonów, która pozwala naprawić obydwa urządzenia kupione w zestawie.
Pamiętaj: usługą możesz objąć dowolne urządzenie kupione w Orange.
Sprawdź więcej informacji o usłudze Ochrona Smartfona >>
Czarny ekran w telefonie – co robić?
Telefon działa, ale nie ma obrazu? Co zrobić, gdy ekran telefonu jest czarny? Poznaj proste sposoby, które pomogą Ci przywrócić obraz w telefonie, zanim uznasz, że warto oddać go do naprawy.
Sprawdź także: Ekran dotykowy nie działa? Zobacz, co możesz zrobić, zanim oddasz telefon do naprawy >>
-
Wyłącz i włącz telefon
To oczywista porada, ale nie zapomnij wyłączyć i ponownie uruchomić smartfona, zanim stwierdzisz, że nie jesteś w stanie nic zrobić z czarnym ekranem. Naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania do momentu, w którym smartfon się wyłączy. Możesz także jednocześnie wciskać przycisk zasilania i głośności. Gdy już wyłączysz urządzenie, zaczekaj kilka sekund i włącz je ponownie.
Przeczytaj też: Miękki reset — kiedy i jak go wykonać?
-
Podłącz telefon do ładowania
Czarny ekran w telefonie może być spowodowany nagłym rozładowaniem urządzenia, na przykład podczas mrozu, gdy temperatura sięga kilkunastu stopni poniżej zera. Podobnie w przypadku upału – smartfon może się przegrzać i wyłączyć. Jeśli nie działa wyświetlacz w telefonie, spróbuj podłączyć urządzenie do ładowania i odczekaj kilka minut. Może się zdarzyć, że za brak obrazu odpowiada rozładowana bateria lub odbiegająca od normy temperatura urządzenia.
Przeczytaj również: Jak poprawnie ładować baterię w smartfonie?
-
Ściągnij etui i szkło ochronne z ekranu
Jeśli telefon włącza się, ale jest czarny ekran, spróbuj usunąć z urządzenia folię lub szkło ochronne oraz etui. Niedopasowane etui może blokować czujnik optyczny odpowiedzialny za wyświetlanie obrazu. Warto też sprawdzić, czy założona folia lub szkło ochronne nie zbiera pęcherzyków powietrza, wilgoci, pyłu lub piasku. Istotne jest, aby dobrać etui i zabezpieczenie ekranu idealnie dopasowane do specyfikacji smartfona.
Przeczytaj też: Przydatne akcesoria do telefonu. Szkło ochronne i etui na smartfona >>
-
Włącz tryb awaryjny
Wadliwa aplikacja może być przyczyną czarnego ekranu w telefonie. Jak to sprawdzić? Włącz tryb awaryjny. Jeśli wyświetlacz działa poprawnie w trybie awaryjnym, problem tkwi prawdopodobnie w jednej z aplikacji. Warto odinstalować kilka ostatnio pobranych programów i sprawdzić, czy wyświetlacz będzie działać poprawnie. Jeśli czarny ekran w telefonie nie znika w trybie awaryjnym, problemem prawdopodobnie nie jest aplikacja i warto szukać innych rozwiązań.
-
Jeśli możesz, wyjmij baterię
Jeśli masz starszy model telefonu, możesz wyciągnąć baterię i włożyć ją ponownie. W łatwy sposób zrestartujesz urządzenie, co jest pomocne, jeśli system operacyjny po prostu się zawiesił. Zdejmij tylną obudowę, wyjmij baterię, odczekaj kilkanaście sekund, włóż baterię i uruchom telefon ponownie.
-
Przywróć ustawienia fabryczne telefonu
Jeśli wszystkie dostępne Ci rozwiązania zawiodły i wciąż masz czarny ekran w telefonie, możesz rozważyć przywrócenie ustawień fabrycznych. Wybór tej opcji spowoduje usunięcie wszystkich aplikacji, zapisanych zdjęć, klipów wideo czy dokumentów. Możesz przywrócić ustawienia konta Google, ale wszystkie pozostałe dane zostaną usunięte z pamięci urządzenia.
Przed przywróceniem ustawień fabrycznych, warto wykonać kopię zapasową i przenieść pliki ze smartfona na przykład na dysk zewnętrzny. Pamiętaj, że jeśli przyczyną czarnego ekranu w telefonie jest jedna z zainstalowanych aplikacji, nawet jeśli przywrócisz ustawienia fabryczne, a później ponownie ją pobierzesz, problem może wrócić.
Przeczytaj też: Twardy reset telefonu – kiedy jest potrzebny i jak go zrobić?