Informacja prawna: Informacje w tym artykule były aktualne w czasie, gdy go publikowaliśmy. Od tego czasu nasza oferta, ceny czy dostępność produktów mogły ulec zmianie. Artykuł może posłużyć Ci, żeby sprawdzić historyczne informacje o naszych usługach i produktach. Jeśli potrzebujesz aktualnych informacji o naszej ofercie, wejdź na orange.pl lub odwiedź nas w salonach Orange.
Huawei – poznaj historię marki
Z jakiego kraju pochodzi Huawei? Jak firma stała się jednym z czołowych producentów smartfonów? Z czego jeszcze jest znana, oprócz telefonów komórkowych i innego sprzętu elektronicznego? Poznaj najważniejsze i najciekawsze informacje na temat historii Huawei.
Historia Huawei – kraj pochodzenia i początki marki
Krajem, z którego wywodzi się marka, są Chiny. Firma powstała w 1987 roku w mieście Shenzhen, położonym tuż przy granicy z Hongkongiem. Dziś liczy ono ponad 12 milionów mieszkańców i bywa określane mianem „chińskiej Doliny Krzemowej”, lecz przez większość XX wieku było małą rybacką wioską, która prawa miejskie zyskała dopiero w 1979 roku.
W 1987 władze Chin przekształciły rejon Shenzhen w specjalną strefę ekonomiczną o znacznie większej swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej niż w pozostałej części komunistycznych Chin. Przyciągnęło to wielu ludzi z kapitałem i pomysłami, a od tego czasu w mieście powstawały liczne przedsiębiorstwa, które przyczyniły się do jego gwałtownego rozwoju.
Współczesny smartfon Huawei – model p30 Lite
Jednym z nich była firma Huawei, która początkowo zajmowała się importem i eksportem prostego sprzętu związanego z komunikacją, głównie przełączników sieciowych stosowanych w centralach telefonicznych. Wkrótce przedsiębiorstwo zaczęło produkować własne produkty i dynamicznie rozwijać się, gdyż w Chinach szybko rosło zapotrzebowanie na sprzęt niezbędny do rozbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej kraju.
Najważniejsze informacje o firmie Huawei
Pod koniec 2018 roku media obiegła informacja, że Huawei wyprzedził Apple w liczbie sprzedanych telefonów i stał się drugim co do wielkości producentem smartfonów na świecie. Marka oferuje jednak również tablety, laptopy, smartwache i smartbandy, a także urządzenia sieciowe (m.in. modemy i routery) oraz usługi chmurowe.
Co więcej, choć sprzedaż elektroniki jest dziś najdynamiczniej rozwijającą się działalnością Huawei i przynosi firmie około 54% wszystkich dochodów, to nie ona była pierwszym obszarem, w której Chińczycy osiągnęli spektakularny sukces. Huawei od wielu lat należy do potentatów w branży ICT i produkuje sprzęt niezbędny do rozwoju infrastruktury sieci telekomunikacyjnych. Obecnie jest światowym liderem tego sektora, a działalność ta przynosi ponad jedną trzecią zysków firmy.
Przedsiębiorstwo oferuje też szereg usług dla firm i rządów. Są to między innymi takie rozwiązania jak: chmury obliczeniowe, zaawansowane systemy telekonferencyjne czy serwery danych.
Krótka historia telefonów Huawei
Pierwszy telefon marki Huawei trafił do sprzedaży już w 2003 roku, jednak większe sukcesy na rynku przyszły znacznie później. Wprawdzie w 2005 pojawił się dobrze przyjęty model U626 z łącznością 3G, ale prawdziwy przełom nastąpił dopiero po kolejnych kilku latach.
Huawei U626 z 2005 roku
Zaprezentowany na przełomie 2010 i 2011 roku Huawei C8500 miał już system operacyjny Android i sprzedano ponad milion egzemplarzy w zaledwie 100 dni od premiery. W styczniu 2012 roku zadebiutował zaś Ascend P1S o grubości jedynie 6,68 mm. Był to pierwszy telefon z serii, która stała się podstawą dla najważniejszych późniejszych smartfonów firmy, czyli flagowych modeli P i Mate. Huawei Ascend D1 quad, pokazany miesiąc później, miał z kolei wówczas najszybszy na świecie czterordzeniowy procesor.
Huawei Ascend D1 quad z 2012 roku
W 2013 roku zaprezentowano pierwszy model z serii Mate i wprowadzono submarkę Honor, która początkowo dostępna była jedynie na rynku chińskim. Huawei P8 z 2015 roku rozpoczął natomiast flagową serię P.
Przeczytaj również: Telefony Huawei – poznaj serie smartfonów tej marki
Smartfony Huawei – czym się charakteryzują
Popularność smartfonów Huawei jest nieprzypadkowa – kryje się za nią kilka czynników. W początkowym okresie działalności producent konkurował przede wszystkim ceną – była to taktyka wielu chińskich firm. Z czasem jednak telefony Huawei stawały się droższe, ale ich popularność nie spadała. Wynikało to z ich zaawansowania technologicznego, ciekawego designu i stosowanych rozwiązań.
Jednym z największych wyróżników Huawei na rynku jest jakość wykonywanych zdjęć. W niezależnych testach telefony tego producenta są w czołówce, ale nawet na szczycie różnych rankingów i zestawień najlepszych smartfonów fotograficznych. Jest to między innymi zasługa wejścia we współpracę z producentem optyki fotograficznej – firmą Leica. Przoduje w tym przede wszystkim seria P i smartfony takie jak Huawei P30 Pro czy Huawei P40 Pro. Jednak nawet modele z niższych półek w swojej klasie są w tej kategorii często bezkonkurencyjne.
Huawei P40 Pro
Firma Huawei w liczbach i ciekawostkach
- Słowo „Huawei” jest zbitką dwóch chińskich znaków. Znak 华 (huá) jest wieloznaczny i oznacza zarówno „chiński”, jak i „znakomity” czy „wspaniały”. Z kolei znak 为 (wéi) oznacza „działanie” lub „osiągnięcie”. Nazwę marki można więc przetłumaczyć jako „wspaniałe osiągnięcie” lub „chińskie osiągnięcie”.
- Założyciel firmy Huawei, Ren Zhengfei, pracował do 1983 roku w instytucie badawczym armii chińskiej jako inżynier do spraw technologii informacyjnych.
- Kapitał początkowy Huawei wynosił 21 tysięcy yuanów, co w 1987 roku było równowartością około 5 tysięcy dolarów. Roczny dochód firmy w 2019 roku wyniósł natomiast 858,8 miliarda yuanów, czyli niemal 123 miliardy dolarów.
- W 2019 roku na całym świecie sprzedano około 240 milionów smartfonów Huawei. To ciągle o 55 milionów mniej niż sprzedał lider rynku, czyli Samsung, lecz aż o 35 milionów więcej, niż Huawei w roku poprzednim.
Huawei Watch GT 2 Sport 46 mm
- Firma Huawei zatrudnia ponad 194 tysiące pracowników, a z jej produktów i usług korzysta pośrednio lub bezpośrednio więcej niż 3 miliardy ludzi w ponad 170 krajach świata.
- Ze względu na sięgający 2018 roku konflikt handlowy pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami, amerykańskie firmy nie mogą współpracować z Huawei. Oznacza to między innymi, że smartfony marki wyprodukowane później niż w maju 2019 roku nie mają preinstalowanych aplikacji przygotowanych przez Google. To sprawiło, że Huawei prowadzi prace nad własnym systemem operacyjnym HarmonyOS, a nowym modelach urządzeń mobilnych zachęca do korzystania ze sklepu AppGallery, będącego odpowiednikiem sklepu Google Play.
Przeczytaj też: Huawei Assistant ‒ telefony Huawei mają własnego asystenta