Informacja prawna: Informacje w tym artykule były aktualne w czasie, gdy go publikowaliśmy. Od tego czasu nasza oferta, ceny czy dostępność produktów mogły ulec zmianie. Artykuł może posłużyć Ci, żeby sprawdzić historyczne informacje o naszych usługach i produktach. Jeśli potrzebujesz aktualnych informacji o naszej ofercie, wejdź na orange.pl lub odwiedź nas w salonach Orange.
Jak odblokować kartę SIM w Orange?
Zablokowana karta SIM sprawia, że nie możesz wykonywać żadnych połączeń poza alarmowymi, wysyłać SMS-ów i korzystać z internetu. Sprawdź, jak w Orange odblokować kartę SIM, także bez kodu PUK pod ręką.
Co to jest karta SIM i jak jest zabezpieczona?
Karta SIM jest kartą mikroprocesorową, która umożliwia dostęp do sieci komórkowej. Możesz jej używać w różnych urządzeniach, nie jest bezpośrednio związana z konkretnym telefonem, ale jest niezbędna do korzystania z usług telekomunikacyjnych. Z punktu widzenia użytkownika ważne jest też to, że karta umożliwia przechowywanie danych w swojej pamięci – na przykład kontaktów czy SMS-ów.
To jednak tylko część odpowiedzi na pytanie „co to jest karta SIM?”. Skrót SIM pochodzi od angielskiego zwrotu subscriber identity module i oznacza moduł identyfikacji abonenta. Jak wskazuje skrót, karta służy więc głównie do identyfikacji jej właściciela. Jest to możliwe dzięki specjalnemu numerowi IMSI (ang. International Mobile Subscriber Identity), który jest zapisany elektronicznie na samej karcie i w rejestrach abonentów, używanych przez operatorów.
Przeczytaj też: Co to jest eSIM i jak działa? >>
Dla Ciebie znacznie ważniejsze są jednak dwa inne numery: kody PIN i PUK. Na co dzień użytkownicy telefonów mają styczność głównie z tym pierwszym. Kod PIN (ang. personal identification number), który składa się najczęściej z 4 cyfr (choć może mieć ich do 8), jest najstarszym i wciąż bardzo popularnym sposobem zabezpieczenia telefonu przed dostępem osób nieupoważnionych. Otrzymujesz go w Orange wraz z nową kartą SIM i możesz go zmieniać dowolną liczbę razy.
Zablokowana karta SIM w Orange – jak ją odblokować?
Czasami karta SIM może zostać zablokowana – najczęściej dzieje się tak, gdy 3-krotnie wpiszesz zły kod PIN. Dla systemu zabezpieczającego jest to sygnał, że ktoś próbuje włamać się do telefonu. Jeśli jednak zablokujesz kartę SIM w ten sposób, odzyskanie dostępu do urządzenia może być bardzo proste.
Jak odblokować kartę SIM w Orange? Podobnie jak w innych sieciach wystarczy, że wpiszesz kod PUK. Skrót ten pochodzi od angielskiej frazy personal unblocking key, czyli w dosłownym tłumaczeniu osobisty klucz odblokowujący. Kod PUK składa się z 8 cyfr i znajdziesz go w kopercie z kartą SIM (jeśli masz ofertę na abonament) lub na plastikowej ramce, z której wyjąłeś kartę (jeśli korzystasz z oferty na kartę), a także w ustawieniach konta Mój Orange (o czym będzie mowa dalej).
Gdy już odblokujesz kartę SIM, wpisując kod PUK, zostaniesz poproszony o ustawienie i potwierdzenie nowego kodu PIN. W niektórych modelach telefonu kartę SIM odblokujesz i
i ustawisz nowy PIN, wpisując w telefonie następującą kombinację: **05*PUK*nowykodPIN*nowykodPIN#. Pamiętaj jednak, że jeśli 10 razy wpiszesz zły kod PUK, karta SIM zostanie fizycznie zablokowana i konieczna będzie jej wymiana na nową w salonie Orange.
Zobacz, jak odblokować kartę SIM w Orange za pomocą kodu PUK:
Jak odblokować kartę SIM bez kodu PUK w Orange?
Ponieważ kod PUK, w przeciwieństwie do PIN-u, przydaje się głównie w rzadkich, awaryjnych sytuacjach, możesz mieć trudność z jego przypomnieniem. W Orange możesz odzyskać kod PUK na kilka sposobów.
Najszybciej zrobisz to samodzielnie, gdy zalogujesz się do konta Mój Orange, a następnie wejdziesz do zakładki Ustawienia i w sekcji Zabezpieczenia wybierzesz przycisk Uzyskaj PUK” znajdujący się w prawym dolnym rogu strony. Będziesz jeszcze musiał podać kod abonencki, który służy do zatwierdzania zmian na koncie Mój Orange.
Możesz również odzyskać kod PUK, dzwoniąc do Biura Obsługi Klienta. Doradca zweryfikuje Twoje dane i również poprosi Cię o podyktowanie kodu abonenckiego. Jeżeli nie pamiętasz swojego kodu abonenckiego, możesz wysłać prośbę na adres mailowy bok@orange.pl. Do maila załącz podpisane odręcznie i zeskanowane pismo, w którym uwzględniasz swoje dane osobowe, numer telefonu, numer karty SIM oraz numer kontaktowy.
Kod abonencki nie będzie potrzebny, jeśli przyjdziesz osobiście do salonu Orange. Wszystko co będzie Ci wtedy potrzebne, to dowód osobisty, telefon z kartą SIM oraz od kilku do kilkunastu minut, podczas których konsultant zweryfikuje Twoje dane i poda Ci numer PUK.