Informacja prawna: Informacje w tym artykule były aktualne w czasie, gdy go publikowaliśmy. Od tego czasu nasza oferta, ceny czy dostępność produktów mogły ulec zmianie. Artykuł może posłużyć Ci, żeby sprawdzić historyczne informacje o naszych usługach i produktach. Jeśli potrzebujesz aktualnych informacji o naszej ofercie, wejdź na orange.pl lub odwiedź nas w salonach Orange.
Wymiana telefonu. Kiedy jest konieczna?
Są użytkownicy smartfonów, którzy mogliby wymieniać swoje urządzenia co kilka miesięcy, aby zawsze mieć najnowocześniejszy i najlepszy sprzęt. Z drugiej strony są też tacy, którzy najchętniej w ogóle nie wymienialiby smartfona, a zakup nowego uznają za zło konieczne. Z czasem jednak nawet najlepszy model trzeba wymienić – może wynikać to z różnych czynników. Jakich? Poznaj kilka z nich.
Wymiana telefonu po poważnej awarii – naprawa najczęściej nieopłacalna
Dość oczywiste jest, że telefon należy wymienić, gdy dojdzie do poważnej awarii, a nie obowiązuje już gwarancja producenta. Może chodzić na przykład o uszkodzenie płyty głównej. Jest ona bazą dla wszystkich pozostałych podzespołów smartfona i trudno jednoznacznie wskazać, jakie są objawy jej uszkodzenia. Mogą być to na przykład problemy z zasięgiem, z uruchamianiem aplikacji i dostępem do pamięci telefonu, z ładowaniem smartfona czy z brakiem możliwości korzystania z Bluetooth lub Wi-Fi.
Każdorazowo niezbędne jest wykonanie diagnostyki w profesjonalnym serwisie. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzenia płyty głównej, naprawa bądź wymiana na nową jest najczęściej bardzo kosztowna – w wielu przypadkach zbliżona ceną do wartości telefonu.
Zbity ekran
Samo stłuczenie ekranu nie zawsze musi oznaczać natychmiastowej konieczność wymiany telefonu. Nawet z pękniętym wyświetlaczem może on działać poprawnie.
Trzeba być jednak gotowym na to, że ekran może nagle całkowicie się popsuć lub, w przypadku nawet delikatnego uderzenia bądź upadku, popękać jeszcze bardziej.
Jednym zdaniem – pęknięty ekran najczęściej wymusza lub znacznie przyspiesza konieczność wymiany telefonu na nowy. Czasami jest to bardziej opłacalne niż naprawa, która może wynieść nawet ok. 1500 zł.
Pamiętaj, że jeśli korzystasz z Orange Smart Care, pomożemy Ci w naprawie wyświetlacza i pokryjemy jej koszty!
Zalanie
Zalanie to jedna z najgorszych rzeczy, która może spotkać smartfon — o ile nie jest on wodoodporny, czyli odporny na niekorzystne działanie wody. Opisuje to klasa odporności: IP68 oznacza ochronę przed skutkami ciągłego zanurzenia w wodzie na głębokość większą niż 1 metr, klasa IP67 zapewnia ochronę przed skutkami zanurzenia w wodzie na głębokość do 1 metra przez 30 minut.
Tyle w teorii – w praktyce producenci często zastrzegają w gwarancjach, że naprawy nie obejmują usterek wynikających z zalania lub zawilgocenia.
Przeczytaj też: Jaki wodoszczelny smartfon wybrać? Propozycje smartfonów odpornych na wodę i pył >>
Objawy zalania lub zawilgocenia wnętrza telefonu mogą być różne. Czasem na ekranie pojawiają się zacieki lub charakterystyczne plamy, ale często można to zdiagnozować dopiero po rozebraniu urządzenia. Wówczas widać wilgoć na podzespołach lub — jeśli do zalania doszło wcześniej – pojawia się na nich charakterystyczny nalot. Można to stwierdzić dopiero w serwisie.
Jednym z najgorszych skutków zalania jest zwarcie na stykach baterii. Jeśli do niego doszło, do wymiany będzie najpewniej większość podzespołów smartfona z płytą główną i baterią na czele. Oznacza to bardzo wysokie, często nieopłacalne koszty naprawy. W tym przypadku także możesz skorzystać z Orange Smart Care.
Przeczytaj też: Jak uratować zalany telefon?
Zakończenie okresu wsparcia a wymiana telefonu
Jeśli telefon jest sprawny, trudno jest czasem przekonać się, że wymiana na nowy staje się koniecznością. Jedną z obiektywnych przesłanek za wymianą jest bez wątpienia zakończenie okresu wsparcia dla danego modelu, zarówno przez producenta, jak i dostawców oprogramowania.
Do tego czasu pamiętaj o aktualizowaniu systemu – dzięki nim smartfon będzie służył Ci przez dłuższy czas!
Przeczytaj też: Czy trzeba robić aktualizację w telefonie? Zdecydowanie! Sprawdź, dlaczego >>
Koniec okresu wsparcia dla smartfona nie oznacza, że z dnia na dzień trzeba wymienić go na nowy. Jednak w niedalekiej przyszłości może okazać się, że przez brak aktualizacji niemożliwy będzie dostęp do wielu aplikacji lub niektórych funkcji telefonu.
Problemem jest również kwestia bezpieczeństwa. Aktualizacje oprogramowania bardzo często poprawiają zabezpieczenie telefonu przed atakami hakerskimi. Brak tego wsparcia sprawia, że telefon jest pod tym kątem gorzej chroniony.
Czy wiesz, że w 2024 r. w Orange rozpoczynamy proces wyłączania sieci 3G? Pamiętaj, żeby wymienić telefon na taki, który obsługuje technologię VoLTE – dzięki temu bez problemu wykonasz połączenia i skorzystasz z internetu mobilnego. Wszystkie nowe telefony w naszym sklepie wspierają VoLTE – wybierz najlepszy dla siebie!
Telefon przestaje spełniać oczekiwania – czas na wymianę
Na koniec kwestia subiektywna, ale niezwykle istotna, czyli komfort użytkowania. Czas na wymianę telefonu zdecydowanie nadszedł, jeśli:
- telefon przestał działać płynnie;
- nie może uruchomić nowych, popularnych aplikacji;
- zaczyna brakować miejsca w pamięci na systemowe i podstawowe aplikacje;
- zdjęcia zrobione aparatem nie mogą konkurować jakością z fotografiami z nowszych modeli.
Przeczytaj też: Telefon na raty w Orange >>